Haitallisten vieraslajien torjuntaan suunnattu avustushaku päättyi

Syksyllä käynnissä ollut harkinnanvarainen avustushaku haitalliseksi säädettyjen vieraslajien torjuntaan on päättynyt ja avustusten käsittely on alkanut.

Jättiputket voivat kasvaa hyvin kookkaiksi ja ne valtaavat nopeasti kasvualaa ympäristöstään. Kuva: Reima Leinonen, Kainuun ELY-keskus.

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa tehostaa haitallisten vieraslajien torjuntaa. Avustushaku vieraslajien torjuntaan toteutettiin toisen kerran tänä vuonna. Tavoitteena on vahvistaa kuntien, kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyötä haitallisten vieraslajien torjunnassa ja edistää toimenpiteitä, joilla hävitetään lajien esiintymiä ja estetään niiden leviämistä.

Avustusta voidaan myöntää sekä varsinaisiin torjuntatoimenpiteisiin että hankkeisiin, joilla seurataan ja varmistetaan torjunnan tuloksia. Avustusta voidaan myöntää myös vieraslajineuvontaan. Avustuksia voidaan myöntää enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

Valtakunnallinen haku tuotti yhteensä 37 hakemusta kunnilta ja yhdistyksiltä. Hakemuksissa painottui eniten hankkeet, joiden kohdelajeja ovat jättipalsami, komealupiini, kurtturuusu, jättiputket, jättitataret sekä espanjansiruetana. Hankkeet ovat pääsääntöisesti torjuntahankkeita ja niihin sisältyy myös neuvontaa sekä torjuntatoimenpidekokeiluja.

Avustusta haettiin 1,2 miljoonan euron edestä. Avustukseen on varattu määrärahaa noin 500 000 euroa. Hakemuksia käsitellään keskitetysti Kainuun ELY-keskuksessa. Hakemukset pisteytetään hakuehtojen ja -ohjeiden mukaisesti. Rahoituspäätökset valmistuvat helmi-maaliskuussa 2022 ja hankkeet toteutetaan keväästä 2022 alkaen. Hankkeissa on 1-3 -vuotisia hankkeita.

Kainuun ELY-keskus

Reima Leinonen, vieraslajikoordinaattori, p. 0295 023 799, reima.leinonen@ely-keskus.fi

Jari Pesonen, yksikön päällikkö, p. 0295 023 861, jari.k.pesonen@ely-keskus.fi

Finansiering som utlysts från Finlands program för hållbar tillväxt ges till tio utvecklingsprojekt. Projekten understöder tillväxt och internationalisering av vattenkompetens genom att stärka partnerskap och helhetsutbud som har nyhetsvärde och kommersiell potential också internationellt.