Haitallisten vieraslajien torjuntaan suunnattu avustushaku päättyi

Syksyllä käynnissä ollut harkinnanvarainen avustushaku haitalliseksi säädettyjen vieraslajien torjuntaan on päättynyt ja avustusten käsittely on alkanut.

Jättiputket voivat kasvaa hyvin kookkaiksi ja ne valtaavat nopeasti kasvualaa ympäristöstään. Kuva: Reima Leinonen, Kainuun ELY-keskus.

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa tehostaa haitallisten vieraslajien torjuntaa. Avustushaku vieraslajien torjuntaan toteutettiin toisen kerran tänä vuonna. Tavoitteena on vahvistaa kuntien, kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyötä haitallisten vieraslajien torjunnassa ja edistää toimenpiteitä, joilla hävitetään lajien esiintymiä ja estetään niiden leviämistä.

Avustusta voidaan myöntää sekä varsinaisiin torjuntatoimenpiteisiin että hankkeisiin, joilla seurataan ja varmistetaan torjunnan tuloksia. Avustusta voidaan myöntää myös vieraslajineuvontaan. Avustuksia voidaan myöntää enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

Valtakunnallinen haku tuotti yhteensä 37 hakemusta kunnilta ja yhdistyksiltä. Hakemuksissa painottui eniten hankkeet, joiden kohdelajeja ovat jättipalsami, komealupiini, kurtturuusu, jättiputket, jättitataret sekä espanjansiruetana. Hankkeet ovat pääsääntöisesti torjuntahankkeita ja niihin sisältyy myös neuvontaa sekä torjuntatoimenpidekokeiluja.

Avustusta haettiin 1,2 miljoonan euron edestä. Avustukseen on varattu määrärahaa noin 500 000 euroa. Hakemuksia käsitellään keskitetysti Kainuun ELY-keskuksessa. Hakemukset pisteytetään hakuehtojen ja -ohjeiden mukaisesti. Rahoituspäätökset valmistuvat helmi-maaliskuussa 2022 ja hankkeet toteutetaan keväästä 2022 alkaen. Hankkeissa on 1-3 -vuotisia hankkeita.

Kainuun ELY-keskus

Reima Leinonen, vieraslajikoordinaattori, p. 0295 023 799, reima.leinonen@ely-keskus.fi

Jari Pesonen, yksikön päällikkö, p. 0295 023 861, jari.k.pesonen@ely-keskus.fi

NTM-centralerna behandlar fiskeriområdenas nyttjande- och vårdplaner27.1.2022 11:18:30 EET | Tiedote

Enligt lagen om fiske (379/2015) ska varje fiskeriområde utarbeta och ta i bruk en plan för nyttjande och vård för sitt område. Planen ska trygga en uthållig och mångsidig avkastning och ett hållbart och mångsidigt nyttjande av områdets fiskresurser samt fiskresursernas biologiska mångfald. Med nyttjande- och vårdplanen främjas också fritidsfiskets och det kommersiella fiskets verksamhetsbetingelser. Planerna godkänns av NTM-centralerna.

ELY-keskukset käsittelevät kalatalousalueiden käyttö- ja hoitosuunnitelmia27.1.2022 11:17:10 EET | Tiedote

Kalastuslain (379/2015) mukaan kalatalousalueen on laadittava ja otettava käyttöön aluettaan koskeva käyttö- ja hoitosuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on turvata alueen kalavarojen kestävä ja monipuolinen tuotto ja käyttö sekä biologinen monimuotoisuus. Käyttö- ja hoitosuunnitelmalla edistetään myös vapaa-ajan sekä kaupallisen kalastuksen toimintaedellytyksiä. Suunnitelmat hyväksyy ELY-keskukset.

Pohjois-Suomessa jälleen ennätysvuosi yritysrahoituksen myönnöissä - ELY-keskus rahoitti yritysten hankkeita ja toimintaympäristön kehittämistä 64 miljoonalla eurolla vuonna 2021 (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)25.1.2022 12:59:07 EET | Tiedote

Pohjois-Suomessa käynnistyi vuoden 2021 aikana erittäin merkittäviä teollisuuden investointihankkeita, jotka kasvattivat huomattavasti ELY-keskuksen myöntämän yritysrahoituksen kysyntää EU-ohjelmakauden 2014–2020 aiempiin vuosiin nähden. Erityisesti saha- ja puutuoteteollisuuden investoinnit nostivat myönnetyn rahoituksen määrää, joka on rahoituskauden selkeästi suurin vuosikohtainen summa. Avustuksia on myönnetty Pohjois-Suomessa vuosittain keskimäärin noin 40 miljoonaa euroa. Vuonna 2021 summa kohosi 64 miljoonaan euroon.

Man har tagit itu med utmaningarna med vattenskyddet inom jordbruket (Egentliga Finland, Satakunta)20.1.2022 10:14:07 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har utrett utmaningarna med vattenskyddet inom jordbruket som en del av Skärgårdshavets hot spot-vägkartprojekt. Utmaningarna har sammanställts i rapporten Maatalouden vesiensuojelun pullonkaulat som publicerades i slutet av 2021. I utredningen av utmaningarna med anknytning till vattenskyddet inom jordbruket deltog områdets jordbrukare och myndigheter.