Hallinnollinen tehottomuus pääsyy yritysten maksuviiveisiin Suomessa

Kaksi kolmesta (67 %) suomalaisyrityksestä kertoo pääsyyn asiakkaidensa maksujen viivästymisen olevan hallinnollinen tehottomuus, selviää Intrumin eurooppalaisesta yritysten maksutaparaportista.

Hallinnollinen tehottomuus on huomattavasti suurempi ongelma Suomessa kuin muualla Euroopassa, jossa vastaava luku on 45 %. Seuraavaksi yleisin syy maksujen viivästymiseen Suomessa on tahallinen viivyttely maksamisessa.

- Hallinnollisessa tehottomuuden taakse kätkeytyy varmasti paljon tahallista maksujen viivyttämistä. Maksuviiveissä on pohjimmiltaan kyse siitä, miten yritys priorisoi prosessejaan ja resurssejaan, toteaa Juha Iskala, Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja.

- Rahankierron ennakointi on tärkeää kaikille yrityksille, sillä taloudellinen vakaus on kasvun edellytys. Ei siis ole yllätys, että maksuviiveet koetaan ongelmaksi, tai että niiden seuraukset ovat vakavia, Iskala jatkaa.

Maksuaikojen venyttämisestä syntyy helposti talouden kasvua hidastava kierre. Kun yritys saa maksunsa asiakkaalta myöhässä, se joutuu pian itsekin maksamaan omat laskunsa hitaammin heikentyneen kassavirran seurauksena.

Tänä päivänä yrityksillä on tarjolla useita luotettavia ja tehokkaita keinoja käytössään asiakkaidensa maksukyvyn arvioimiseen, saatavien hallintaan sekä luottotappioiden ennaltaehkäisyyn. Näistä keinoista suosituimmat ovat viivästyneiden saatavien perintä sekä luottotietopalvelujen käyttö.

Lisätietoja antavat:

Juha Iskala, Intrum Oy, myynti- ja markkinointijohtaja
Puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, Intrum Oy, viestintäpäällikkö
Puh: +358 9 2291 1623, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Intrumin maksuraparaportti perustuu kyselytutkimukseen, joka toteutettiin 29 Euroopan maassa helmi-maaliskuussa 2018. Raportin tarkoituksena on muodostaa kokonaisvaltainen näkemys eurooppalaisten yritysten maksutavoista ja taloudellisesta tilasta, ja sitä varten haastateltiin 9 840 eurooppalaista yritystä.

Intrum-konserni on Euroopan johtava luotonhallintapalveluiden asiantuntija, joka parantaa palveluillaan toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta.

Intrum ja Lindorff yhdistyivät 27. kesäkuuta 2017 ja muodostavat nyt yhdessä luotonhallintapalveluiden markkinajohtajan. Vuonna 1898 perustettu Lindorff tarjoaa yrityksille perintä- ja saatavien ostopalvelua sekä laskutus- ja maksutapapalveluita. Vuonna 1923 perustettu Intrum parantaa laajan palveluvalikoimansa avulla toimeksiantajiensa rahankiertoa ja pitkän aikavälin kannattavuutta.

Yhdessä Intrum ja Lindorff toimivat 23 Euroopan maassa. Niiden palveluksessa on yhteensä 8 000 terveen talouden asiaa ajavaa työntekijää. Yhdistyneen yrityksen 12 kuukauden pro forma -liikevaihto maaliskuun 2017 loppuun oli 1 352 miljoonaa euroa ja sen pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Intrum Justitia AB on listattu pörssissä (Nasdaq Stockholm). www.intrum.fiwww.intrum.comwww.lindorff.com

Intrum Oy:n toimitusjohtaja Tommi Sova: ”Jokainen virheellinen luottopäätös on turha. Ongelma olisi ratkaistavissa positiivisen maksutiedon lisäämisellä luottorekisteriin jo nykyisen lainsäädännön puitteissa”12.7.2018 09:45Tiedote

Yli sadan kansanedustajan allekirjoittama lakialoite maksuhäiriömerkinnän nopeammaksi poistamiseksi luovutettiin kesäkuussa eduskunnalle. Lakialoitteessa esitetään luottotietolain muuttamista niin, että maksuhäiriömerkinnät poistetaan luottotietorekisteristä aina, kun velka on suoritettu, se on vanhentunut tai velan peruste on poistunut.