HALLITUKSEN MENOLINJA UHKAA NÄIVETTÄÄ KASVUA

Antti Rinteen hallituksen menolinja merkitsee paluuta 1960–70-lukujen jakopolitiikan linjalle, jossa kasvatettiin julkista sektoria yksityisen sektorin kustannuksella. Julkisen sektorin kulutusmenojen ja julkisen sektorin työpaikkojen kasvu uhkaa näivettää yksityisen sektorin kasvun mahdollisuuksia. Yksityinen sektori on tärkeä, koska viime kädessä se rahoittaa julkisen sektorin toiminnan. Täysin poikkeukselliseksi Rinteen hallituksen menolinjan tekee se, että menojen päätösperusteinen lisääminen tehdään pääosin velaksi ja valtion omaisuuden myynnillä. Menolinja myös lisää paineita kiristää entisestään kireää verotusta.
Vuodet 2019–2023, Etlan suhdanne-ennusteen ennakkotiedot (julkaistaan 16.9.2019)

"Nyt tasapainotus riippuu talouskasvusta ja työllisyyskehityksestä. Talouden näkymät synkkenevät ja työllisyysasteen hyvä kehitys näyttää hiipuvan, eikä konkreettisia työllisyystoimia näy. Taantuman sattuessa oikea tapa elvyttää olisivat määräaikaiset investointihankkeet, minkä lisäksi työn verotusta kannattaisi keventää", sanoo EVAn johtaja Emilia Kullas.

”Hallitus näyttää väistelevän kestävyysvajetta ja siitä seuraavia ongelmia. Työllisyysasteen nosto olisi kaikissa oloissa paras tapa valmistautua vanhenevan väestön aiheuttamien menojen kasvuun 2020-luvulla. Työllisyysasteen nostamiseksi kannattaa pitää huolta siitä, että Suomen palkkataso ei ylitä kilpailijamaiden tasoa. Samalla kannattaa kiristää eläkeputken ehtoja ja kasvattaa työtulovähennystä.”

Emilia Kullas, Sami Metelinen: Jakopolitiikan paluu -EVA Arvio torstaina 12.9. kello 6.00 osoitteessa www.eva.fi

EVAn johtaja Emilia Kullas. Kuva: Matti Rajala / EVA
EVAn toimituspäällikkö Sami Metelinen. Kuva: Matti Rajala / EVA

EVA: Suomalaisten ehdoton tuki hyvinvointivaltion kustantamiselle vähentynyt24.8.2024 07:01:00 EEST | Tiedote

Liki kolme neljästä (72 %) suomalaisesta pitää hyvinvointivaltiota aina hintansa arvoisena, vaikka hyvän sosiaaliturvan ja julkisten palveluiden ylläpitäminen maksaa paljon. Tuki on kuitenkin pudonnut peräti 13 prosenttiyksikköä syksyn 2018 huippulukemista. Tulos selittyy kokoomuksen ja perussuomalaisten kannattajien kriittisyyden kasvulla, selviää EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta.