Hallituksen oltava aloitteellinen Euroopan unionissa

Suomen tulevan hallituksen on otettava heti EU-asioissa ennakkoluuloton, aktiivinen ja aikaansaava ote. Suomen puheenjohtajakaudella on löydettävä nopeasti oikeat askelmerkit talouskasvun vahvistamiseksi ja turvallisuuden kehittämiseksi Euroopassa, muistuttaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja, Euroopan talous- ja sosiaalikomitean jäsen Timo Vuori Eurooppapäivänä.
Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

”Työpaikkoja luovat EU:n toimivat kotimarkkinat ja uusia vientimarkkinoita avaava kauppapolitiikka on oltava myös EU:n uuden komission ja parlamentin kärkihankkeita. Ulkoista turvallisuutta on vahvistettava yhteistyöllä turvallisuus- ja maahanmuuttoasioissa”, vaatii Vuori. Tämä ei ole itsestäänselvyys EU:ssa, joten Suomen on sitä ponnekkaasti ajettava.

Suomi eikä mikään muukaan EU-maa pysty näitä mahdollisuuksia ja haasteita ratkaisemaan yksin. Siksi tarvitaan viisasti vahva ja yhtenäinen Euroopan unioni, muistuttaa Vuori.

”Suomen on siirryttävä passiivisesta EU-politiikasta aktiivisemmaksi toimijaksi. EU:n puheenjohtajamaana meidän on edesautettava kompromissien löytämisessä EU-maiden kesken, mutta samalla meidän on itse uskallettava olla aloitteellisia. Vain näin voimme turvata myös omat kansalliset intressimme ja varmistaa kilpailukykymme EU-yhteistyössä”, Vuori sanoo.

Talouskasvu luo turvallisuutta

Hallitusneuvotteluita käyvien puolueiden tuoreissa EU-linjauksia hallituksen muodostaja Antti Rinteelle korostetaan kovasti EU:n tärkeätä roolia rauhan, ympäristön, ihmisoikeuksien ja ilmastonsuojelun edistämisessä sekä veronkierron ja eriarvoisuuden vähentämisessä.

“Avoimen ja vientivetoisen Suomen on ehdottomasti vietävä eteenpäin kestävää talouskasvua ja työpaikkoja vahvistavaa EU-politiikkaa, jossa avainasemassa on onnistuminen sisämarkkina- ja kauppapolitiikassa”, muistuttaa Vuori. Fiksusti tehtynä tämä ei ole ristiriidassa kestävän kehityksen kanssa.

Vuoren mukaan Suomen viennistä 60 prosenttia ja tuonnista 73 prosenttia kohdistuu Euroopan unioniin. Toimiva EU:n kotimarkkina on elintärkeä Suomen talouden, työpaikkojen ja kansalaisten hyvinvoinnin kannalta. Talouskasvu luo työtä, mikä vahvistaa EU-kansalaisten turvallisuutta. Myös ulkoisen turvallisuuden varmistaminen niin puolustuksessa kuin maahanmuutossa on tärkeää Suomelle.

Yksin emme pärjäisi pakolaistulvissa emmekä kauppakiistoissa Kiinan, Venäjän tai vaikkapa USA:n kanssa, muistuttaa johtaja Vuori. Vahva EU tarkoittaa kansainvälisessä toimintaympäristössä myös vahvaa Suomea.

”Uudella hallituksella on vähintään tuhannen miljoonan euron paikka vahvistaa EU:n toimintaa ja sen luomaa lisäarvoa myös Suomelle”, Vuori sanoo.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamari: Kansalaisuuslain muutosehdotukset ovat haitaksi pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille25.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari katsoo, että asumisajan pidentäminen on haitaksi onnistuneelle kotoutumiselle ja pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan asumisajan pidentäminen kaikkien ryhmien osalta huonontaa Suomen asemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa.