Hallituksen oltava aloitteellinen Euroopan unionissa

Suomen tulevan hallituksen on otettava heti EU-asioissa ennakkoluuloton, aktiivinen ja aikaansaava ote. Suomen puheenjohtajakaudella on löydettävä nopeasti oikeat askelmerkit talouskasvun vahvistamiseksi ja turvallisuuden kehittämiseksi Euroopassa, muistuttaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja, Euroopan talous- ja sosiaalikomitean jäsen Timo Vuori Eurooppapäivänä.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

”Työpaikkoja luovat EU:n toimivat kotimarkkinat ja uusia vientimarkkinoita avaava kauppapolitiikka on oltava myös EU:n uuden komission ja parlamentin kärkihankkeita. Ulkoista turvallisuutta on vahvistettava yhteistyöllä turvallisuus- ja maahanmuuttoasioissa”, vaatii Vuori. Tämä ei ole itsestäänselvyys EU:ssa, joten Suomen on sitä ponnekkaasti ajettava.

Suomi eikä mikään muukaan EU-maa pysty näitä mahdollisuuksia ja haasteita ratkaisemaan yksin. Siksi tarvitaan viisasti vahva ja yhtenäinen Euroopan unioni, muistuttaa Vuori.

”Suomen on siirryttävä passiivisesta EU-politiikasta aktiivisemmaksi toimijaksi. EU:n puheenjohtajamaana meidän on edesautettava kompromissien löytämisessä EU-maiden kesken, mutta samalla meidän on itse uskallettava olla aloitteellisia. Vain näin voimme turvata myös omat kansalliset intressimme ja varmistaa kilpailukykymme EU-yhteistyössä”, Vuori sanoo.

Talouskasvu luo turvallisuutta

Hallitusneuvotteluita käyvien puolueiden tuoreissa EU-linjauksia hallituksen muodostaja Antti Rinteelle korostetaan kovasti EU:n tärkeätä roolia rauhan, ympäristön, ihmisoikeuksien ja ilmastonsuojelun edistämisessä sekä veronkierron ja eriarvoisuuden vähentämisessä.

“Avoimen ja vientivetoisen Suomen on ehdottomasti vietävä eteenpäin kestävää talouskasvua ja työpaikkoja vahvistavaa EU-politiikkaa, jossa avainasemassa on onnistuminen sisämarkkina- ja kauppapolitiikassa”, muistuttaa Vuori. Fiksusti tehtynä tämä ei ole ristiriidassa kestävän kehityksen kanssa.

Vuoren mukaan Suomen viennistä 60 prosenttia ja tuonnista 73 prosenttia kohdistuu Euroopan unioniin. Toimiva EU:n kotimarkkina on elintärkeä Suomen talouden, työpaikkojen ja kansalaisten hyvinvoinnin kannalta. Talouskasvu luo työtä, mikä vahvistaa EU-kansalaisten turvallisuutta. Myös ulkoisen turvallisuuden varmistaminen niin puolustuksessa kuin maahanmuutossa on tärkeää Suomelle.

Yksin emme pärjäisi pakolaistulvissa emmekä kauppakiistoissa Kiinan, Venäjän tai vaikkapa USA:n kanssa, muistuttaa johtaja Vuori. Vahva EU tarkoittaa kansainvälisessä toimintaympäristössä myös vahvaa Suomea.

”Uudella hallituksella on vähintään tuhannen miljoonan euron paikka vahvistaa EU:n toimintaa ja sen luomaa lisäarvoa myös Suomelle”, Vuori sanoo.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamarin Raisa Harjusta Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttaja16.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Koulutuksissa keskitytään erityisesti verkkokauppaan ja kotimyyntiin sekä takuuseen ja virhevastuuseen liittyviin asioihin. Toukokuun alusta hankkeen pääkouluttajana Suomessa on toiminut Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju.

Sujuva sääntely hallitusohjelmaan11.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Tulevalla hallituksella on edessään vaikeita asioita. Varsinkin isoille ja ristiriitaisille hankkeille olisi hyötyä sääntelyn sujuvoittamisesta. Lainvalmistelu tarvitsee konsernijohtoa varmistamaan hallitusohjelman toteutumisen ja eri ministeriöiden välistä yhteistyötä seuraamaan ja kehittämään lainvalmistelun laatua. Myös lainvalmistelun laadullinen ja määrällinen resursointi tulee varmistaa sekä vahvistaa lainsäädännön vaikutusarviointia. Todellista muutosta ei kuitenkaan tapahdu ilman poliittisen ja virkamiesjohdon vahvaa sitoutumista.

PK-yritykset saavat virtaa ulkopuolisista hallituksen jäsenistä – hallituspalkkiot ovat maltillisia9.5.2019 07:00:00 EESTTiedote

Lähes puolet PK-yrityksistä tarvitsee hallitukseen lisäosaamista tulevaisuuden haasteiden kuten kasvun, kansainvälistymisen ja teknologisen murroksen vuoksi. Toisaalta yli 40 prosentilla PK-yrityksistä on hallituksessa vähintään yksi ulkopuolinen jäsen, ja heihin ollaan varsin tyytyväisiä. Hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkio 50-249 työntekijän yrityksissä on keskimäärin 17 000 euroa ja jäsenen 6 500 euroa, jos hallituksessa on mukana ulkopuolisia jäseniä.

Maailmantaloudesta vaihteeksi hyviä uutisia Suomelle8.5.2019 08:01:00 EESTTiedote

Maailmantalouden uskotaan olevan piristymässä, osoittaa tuore huhtikuussa tehty maailmanlaajuinen Ifo World Economic Survey -suhdannekysely. Saksalaisen Ifo-tutkimuslaitoksen mukaan myös euroalueella suhdanneodotukset ovat muuttuneet myönteisimmiksi. Ifo-indikaattorit ovat parantuneet selvästi vuoden tauon jälkeen. Ifo ennustaakin maailmantalouden kasvun kuluvana vuonna olevan 3,4 prosenttia ja euroalueen 1,3 prosenttia. Tämä tietää hyvää Suomen viennille.