Hallituksen oltava aloitteellinen Euroopan unionissa

Suomen tulevan hallituksen on otettava heti EU-asioissa ennakkoluuloton, aktiivinen ja aikaansaava ote. Suomen puheenjohtajakaudella on löydettävä nopeasti oikeat askelmerkit talouskasvun vahvistamiseksi ja turvallisuuden kehittämiseksi Euroopassa, muistuttaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja, Euroopan talous- ja sosiaalikomitean jäsen Timo Vuori Eurooppapäivänä.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

”Työpaikkoja luovat EU:n toimivat kotimarkkinat ja uusia vientimarkkinoita avaava kauppapolitiikka on oltava myös EU:n uuden komission ja parlamentin kärkihankkeita. Ulkoista turvallisuutta on vahvistettava yhteistyöllä turvallisuus- ja maahanmuuttoasioissa”, vaatii Vuori. Tämä ei ole itsestäänselvyys EU:ssa, joten Suomen on sitä ponnekkaasti ajettava.

Suomi eikä mikään muukaan EU-maa pysty näitä mahdollisuuksia ja haasteita ratkaisemaan yksin. Siksi tarvitaan viisasti vahva ja yhtenäinen Euroopan unioni, muistuttaa Vuori.

”Suomen on siirryttävä passiivisesta EU-politiikasta aktiivisemmaksi toimijaksi. EU:n puheenjohtajamaana meidän on edesautettava kompromissien löytämisessä EU-maiden kesken, mutta samalla meidän on itse uskallettava olla aloitteellisia. Vain näin voimme turvata myös omat kansalliset intressimme ja varmistaa kilpailukykymme EU-yhteistyössä”, Vuori sanoo.

Talouskasvu luo turvallisuutta

Hallitusneuvotteluita käyvien puolueiden tuoreissa EU-linjauksia hallituksen muodostaja Antti Rinteelle korostetaan kovasti EU:n tärkeätä roolia rauhan, ympäristön, ihmisoikeuksien ja ilmastonsuojelun edistämisessä sekä veronkierron ja eriarvoisuuden vähentämisessä.

“Avoimen ja vientivetoisen Suomen on ehdottomasti vietävä eteenpäin kestävää talouskasvua ja työpaikkoja vahvistavaa EU-politiikkaa, jossa avainasemassa on onnistuminen sisämarkkina- ja kauppapolitiikassa”, muistuttaa Vuori. Fiksusti tehtynä tämä ei ole ristiriidassa kestävän kehityksen kanssa.

Vuoren mukaan Suomen viennistä 60 prosenttia ja tuonnista 73 prosenttia kohdistuu Euroopan unioniin. Toimiva EU:n kotimarkkina on elintärkeä Suomen talouden, työpaikkojen ja kansalaisten hyvinvoinnin kannalta. Talouskasvu luo työtä, mikä vahvistaa EU-kansalaisten turvallisuutta. Myös ulkoisen turvallisuuden varmistaminen niin puolustuksessa kuin maahanmuutossa on tärkeää Suomelle.

Yksin emme pärjäisi pakolaistulvissa emmekä kauppakiistoissa Kiinan, Venäjän tai vaikkapa USA:n kanssa, muistuttaa johtaja Vuori. Vahva EU tarkoittaa kansainvälisessä toimintaympäristössä myös vahvaa Suomea.

”Uudella hallituksella on vähintään tuhannen miljoonan euron paikka vahvistaa EU:n toimintaa ja sen luomaa lisäarvoa myös Suomelle”, Vuori sanoo.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Hallituksen lisätalousarvio on kaksiteräinen miekka3.6.2020 12:33:38 EESTTiedote

Hallitus päätti vuoden neljännestä lisätalousarvioesityksestä 2.6.2020. Hallituksen lisätalousarvio on poikkeuksellisen suuri. Lisätalousarvioesityksellä käynnistetään 5,5 miljardin euron toimenpidekokonaisuus, jolla pyritään tukemaan talouden elpymistä. Lisätalousarviossa esitetään sekä akuutteja kriisinhoidollisia, että taloutta elvyttäviä toimia. Esimerkiksi akuuttia tilannetta helpottamaan tarkoitettua kustannustukea koskevaan lakiesitykseen varataan 300 miljoonaa euroa.

Kauppakamarikysely: Paikallisen sopimisen lisääminen ja työvoimakustannusten alentaminen parasta lääkettä Suomen kilpailukyvylle3.6.2020 00:01:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen laajempi mahdollistaminen sekä työvoimakustannusten alentaminen nousivat selkeästi parhaiksi keinoiksi, kun yritykset arvioivat, mitkä vaikuttaisivat myönteisesti Suomen kilpailukykyyn ja elinvoimaisuuteen. Kauppakamarien jäsenyrityksilleen tekemässä kyselyssä paikallista sopimista piti myönteisenä tai erittäin myönteisenä 92 prosenttia yrityksistä.

Keskuskauppakamari: EU-elvytyksen vauhditettava sisämarkkinoita27.5.2020 16:06:04 EESTTiedote

Komission tuore ehdotus Euroopan elvyttämisestä käynnistää rahanjaosta tiukan keskustelun, johon Suomikin joutuu valitsemaan kantansa, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Suomen on syytä varmistaa, että akuuttien elvytystoimien ohella Euroopan unionissa sovitaan samalla pidemmän aikavälin toimista Euroopan kansainvälinen kilpailukyky varmistaen ja tehostetaan Suomelle elintärkeiden EU:n sisämarkkinoiden toimivuutta.