Hallituksen sote-esitys ei huomioi palvelutuotannossa jo tapahtunutta muutosta

Hallituksen sote-esitys ei huomioi sotepalveluiden tuotannossa jo tapahtunutta muutosta. Helsingin seudun kauppakamarin mukaan hallitus rakentaa tulevaisuuden sotea liiaksi pelkästään julkisen tuotannon varaan.

Marko Silen: Tulevaisuuden sotea rakennetaan liiaksi pelkästään julkisen tuotannon varaan.

Maan hallituksen sotelakipaketti on parhaillaan lausuntokierroksella.

”Valmistelutyötä on leimannut salamyhkäisyys – se on tehty puhtaasti virkamiestyönä. Valmistelussa on sivuutettu yritykset, kolmas sektori ja jopa kunnatkin”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Marko Silen. Sotelausunnon antajia arvioidaan olevan noin 600 eri tahoa, ja aikaa lausuntojen käsittelyyn on varattu vain kuukausi. ”Tämä kertoo siitä, että maan hallitus ajaa valmistelussa oman mallinsa läpi välittämättä muista intressiryhmistä ja jopa kuntalaisista, joita asia eniten koskettaa”, toteaa johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista.

Uudellamaalla yksityinen sektori tuottaa perusterveydenhuollosta yli puolet ja suun terveydenhuollosta noin kaksikolmasosaa. Uudellamaalla yritykset ja järjestöt tuottavat myös puolet alueen sosiaalipalveluista. Hallituksen esitys tulee kasvattamaan tulevia sotemenoja voimakkaasti.

"Sotevalmistelussa kustannusten hillinnän on ajateltu tulevan digitaalisten sotepalveluiden kautta. Yksityinen sektori on ollut edellä kävijä digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja nyt tämä potentiaali jätetään pitkälti käyttämättä”, arvioi Silen. Hänen mukaansa syynä kuntien sotepalvelujen ulkoistussopimuksiin yritysten kanssa on ollut nimenomaan yritysten digipalvelut.

Hallituksen sote-esitys pirstoo Uudenmaan viiteen eri sotealueeseen. Lisäksi muusta maasta poiketen HUS tulee säilymään itsenäisenä erikoissairaanhoidon järjestäjänä. Yksityisen ja kolmannen sektorin tarjoamien palveluiden kilpailuttamiseen tulee viisi eri hallintoa omine käytäntöineen ja aikatauluineen.

”Tämä ei ainakaan lisää tehokkuutta. Lisäksi kannatettava terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden integraatio Uudellamaalla jää puolitiehen. Kustannusten pallottelu Uudenmaan viiden sotealueen ja HUSin välillä tulee jatkumaan kuten ennenkin”, ennustaa Silen.

Alustavat soten rahoitussuunnitelmat näyttävät siltä, että ne tulevat leikkaamaan Uudeltamaalta muun Suomen sotemenojen kattamiseen.

”Uudenmaan sotepalveluihin olisi aikaisempaa vähemmän käytettävissä rahaa. Tämä tulee johtamaan Uudellamaalla sotepalveluiden keskittämiseen ja lähipalveluiden heikkenemiseen. Omalla ja vakuutusrahalla ostetut palvelut sekä työterveyshoito tulevat myös lisääntymään. Tämä on taas vastoin soteuudistuksen tavoitetta, jossa pyritään parantamaan julkisten sotepalveluiden saatavuutta”, Silen arvioi.

Marko Silen, johtaja, Helsingin seudun kauppakamari, p. (09) 2286 0233, marko.silen@helsinki.chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Helsingin seudun yritykset toivovat koronarajoituksiin kohtuullisuutta ja selkeyttä13.10.2020 08:50:00 EESTTiedote

Helsingin seudun yrityksissä nähdään kesäkauden aikana virinnyttä toiveikkuutta koronatilanteen vaikutuksissa liiketoimintaan. Toimialojen sisällä on kuitenkin suurta vaihtelua. Yritykset toivovat, että rajoituksista huolimatta liiketoiminnan jatkuminen ja työntekijöiden pitäminen töissä mahdollistetaan. Kauppakamarien yrityskyselyyn vastasi lähes 900 Helsingin seudun yritystä eri toimialoilta.

Toimialakatsaus: Helsingin seudulla rakennusala vielä kasvussa, palvelualojen näkymissä varovaista toiveikkuutta1.10.2020 10:30:00 EESTTiedote

Rakentamisen liikevaihto on kasvussa, ja palvelualojen suhdanteissa näkyy Helsingin seudulla varovaista toiveikkuutta. Yritysten liikevaihdon romahtaminen tuntuu voimakkaimmin majoitus- ja ravitsemisalalla sekä kuljetustoiminnassa. Helsingin seutu on jäänyt muiden Pohjoismaiden metropolien kasvuvauhdista. Tänään ilmestynyt Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsaus luotaa pääkaupunkiseudun kilpailuympäristöä.