Hallitus ajaa työaikalakiin muutoksia, jotka uhkaavat jopa työntekijöiden terveyttä

Hallitus haluaa helpottaa tuntuvasti jaksotyön ja yötyön teettämistä. Lakimuutos saattaa lisätä työntekijöiden terveysriskejä, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL pelkää.

Hallitus ajaa työaikalakiin muutosta, joka helpottaisi selvästi jaksotyön ja yötyön teettämistä. Työterveyslaitoksen mukaan jaksotyö lisää riskiä sairastua vakavasti. Yötyö voi aiheuttaa erityistä sairastumisen vaaraa ja on jopa ennenaikaisen kuoleman riskitekijä.

Työaikalain muutokset toisivat jaksotyön huomattavasti nykyistä laajempaan käyttöön sosiaali- ja terveydenhoitoalalla. Samoin kävisi päiväkodeissa, jotka ovat auki pitkään, esimerkiksi aamukuudesta yhteentoista illalla. Jaksotyössä vuorokautista tai viikoittaista työaikaa ei säädellä. Työaikoja säädetään tasoittumisjaksolla, joka voi olla useita viikkoja pitkä.

Jaksotyötä tai yötyötä tekevien on hyvin vaikea yhdistää työtä ja perhe-elämää.

– Ongelma korostuu naisvaltaisilla aloilla. Naisia työskentelee huomattavasti enemmän aloilla, joihin esitetyt muutokset kohdistuvat. Ongelmista huolimatta hallitus ei ole arvioinut lain vaikutuksia lapsiin. Lain lapsivaikutukset pitää arvioida. Siihen velvoittaa YK:n lasten oikeuksien sopimus, johon Suomi on sitoutunut, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

Kaiken huipuksi työaikalain muutokset uhkaavat tuntuvasti vähentää ylityökorvauksia monilla aloilla. Työnantajat voisivat entistä vapaammin käyttää esimerkiksi liukuvaa työaikaa, työaikapankkeja ja joustotyötä ja välttyä ylityö- ja lisätyökorvausten maksamiselta.

– Lakiesitys heikentäisi palkkaa nykyisestä, jos ylitöitä voidaan kiertää. Hallitus on jälleen kerran pienipalkkaisten työntekijöiden kukkarolla. Lisätyö- ja ylityökorvaukset ovat tärkeä osa palkkaa esimerkiksi sote-aloilla, Niemi-Laine muistuttaa.

Työaikalakiin ehdotettu muutos kohtelee tylysti osa-aikaisia työntekijöitä.

– Lisätyösuostumus voidaan ottaa jo työsopimusta tehtäessä, kun kyse on osa-aikaisuudesta, josta on sovittu kiinteällä tunti- tai prosenttimäärällä. Ylityösuostumus tulisi pyytää kutakin kertaa varten erikseen osa-aikaisilta, jotka tekevät vaihtelevaa työaikaa eli niin kutsutuilta nollatuntisopimustyöntekijöiltä. Ei ole perusteltua jakaa osa-aikaisia kahteen eriarvoiseen ryhmään. Osa heistä ei koskaan tietäisi, voiko sovittua vapaapäivää pitää vai keksiikö työnantaja vapaapäiväksi töitä, JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch kommentoi lakiluonnosta.

Lisätiedot:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772
JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch 040 728 9046

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Chefen sa: Ta med dig gruppen till toaletten och lek med barnen samtidigt som du byter blöjan. JHL: Många privata daghem anställer inte tillräckligt med personal3.2.2019 13:00:00Tiedote

De privata daghemmen klarar inte alltid av att erbjuda barnen god vård, säger Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Som värst kan det vara svårt för personalen att se till ens att barnen får tillräckligt med mat och att blöjorna byts. Problemen beror på att företagen inte tar in tillräckligt med personal till alla skift.

"Esimies sanoi, että ota ryhmä mukaan vessaan ja leikitä samalla, kun vaihdat vaippaa" JHL: Moniin yksityisiin päiväkoteihin ei palkata riittävästi henkilökuntaa3.2.2019 13:00:00Tiedote

Yksityisissä päiväkodeissa ei aina pystytä hoitamaan lapsia kunnolla, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kertoo. Pahimmillaan henkilökunnan on vaikea huolehtia edes siitä, että lapsilla on riittävästi ruokaa ja vaipat pystytään vaihtamaan. Ongelmat johtuvat siitä, että yritykset eivät ota kaikkiin vuoroihin riittävästi henkilökuntaa.

JHL ja SuPer vaativat hoitajamitoitusta lakiin – turvallisuus on ykkösasia1.2.2019 15:43:02Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaativat vanhustenhoidon hoitajamitoitusta lakiin. Liitot vaativat myös sanktioita lain noudattamatta jättämisestä. JHL:n ja SuPerin edustajat tapasivat tänään ministeri Annika Saarikon, asiantuntijoita sekä valvontaviranomaisen ja työnantajan edustajia. Liitot veivät tavoitteensa ministerille vanhustenhoidon tilan korjaamiseksi.