Hallitusohjelmatavoitteet on nyt julkaistu

Kuluttajaliiton teemana hallituskaudelle 2023–2027 on helppokäyttöinen Suomi. Hallitusohjelmatavoitteissa korostuvat kohtuulliset elinkustannukset, digittömien arki ja kestävä kulutus. Tavoitteissa ehdotetaan myös parannuksia kuluttajansuojaan sekä ratkaisuja asumisen ongelmatilanteisiin ja oikea-aikaisten sote-palveluiden saavutettavuuteen.

”Tavallista arkea on voitava elää kohtuuhintaan, kestävästi ja ilman pelkoa ylivelkaantumisesta", Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa. ”Yksi seuraavan hallituksen suurimmista tehtävistä on huolehtia, että kotitalouksilla on taloudellista liikkumavaraa myös tulevaisuudessa.”

Monella kotitaloudella ei ole enää lainkaan varaa elinkustannusten korotuksiin. Kuluttajaliiton selvityksen mukaan lähes puolella (46 %) kotitalouksista varaa menojen kasvuun on enää enintään vain sata euroa kuukaudessa.

”Myös sote-maksut päätyvät usein ulosottoon ja voivat johtaa velkaantumiskierteeseen, kun saatavia yritetään periä maksukyvyttömiltä henkilöiltä”, kertoo Beurling-Pomoell. ”Pääsy oikea-aikaiseen hoitoon on turvattava, jotta terveysongelmat eivät pääse pahenemaan.”

Kuluttajaliiton tavoitteissa keskitytään myös palvelujen saatavuuteen ilman digitaalista osaamista.

"Arjen välttämättömien palvelujen tulee olla saavutettavia kaikille kuluttajille ilman kohtuuttomia kuluja tai hankaluuksia”, Beurling-Pomoell painottaa.

Tutustu kaikkiin Kuluttajaliiton hallitusohjelmatavoitteisiin: www.kuluttajaliitto.fi/eduskuntavaalit

Pörssisähkösopimus ei saa olla kuluttajan ainoa vaihtoehto26.1.2023 15:41:14 EET | Tiedote

Eduskunta on parhaillaan käsittelemässä muutoksia sähkömarkkinalakiin. Kuluttajaliitto on huolissaan, että ehdotusta voidaan tulkita siten, että pörssisähkösopimus voisi olla ainoa kuluttajalle tarjottu toimitusvelvollisuuden piiriin kuuluva sähkösopimus. Liitto katsoo, että pörssisähkön ajoittain erittäin korkea hinta saattaa vaarantaa erityisesti pienituloisten kotitalouksien toimeentulon.

Kuluttajien valitusväylä kohtuuttomista sähköhinnoista tukossa4.1.2023 13:36:24 EET | Tiedote

Viime aikoina monet sähköyhtiöt ovat ilmoittaneet tuntuvista hinnankorotuksista toistaiseksi voimassa oleviin sähkösopimuksiin. Joidenkin kuluttajien sähköenergian hinta on voinut nousta kerralla jopa satoja prosentteja. Korotus voi olla laiton, mikäli se tapahtuu ilman riittäviä perusteita. Tällöin hinnankorotuksen voi viedä arvioitavaksi kuluttajariitalautakuntaan, joka on kuluttajalle maksuton ja riskitön riidanratkaisuelin. Kuluttajaliitto on huolissaan kuluttajariitalautakunnan pitkistä käsittelyajoista.