Hälsovårdscentralerna bör bli bättre på identifiering av och vårdplanering för kunder som är höganvändare av tjänster
Revisionen riktades in på hälsovårdares och sjukskötares mottagningsverksamhet inom öppenvården. Vid revisionen konstaterades att mindre än hälften av hälsovårdscentralerna strävade efter att identifiera långtidssjuka eller höganvändande kunder som en separat kundgrupp. Det finns inga enhetliga kriterier för identifieringen. Skriftliga anvisningar skulle skapa enhetligare rutiner och säkerställa likabehandling av kunderna. Endast 25 procent av de 118 hälsovårdscentraler som svarade på revisionsverkets enkät utgår från skriftliga anvisningar vid identifiering av kunder. Anvisningar saknas helt på 61 procent av hälsovårdscentralerna. Även användningen av patientdatasystem varierar. På hälsovårdscentralerna finns dock en medvetenhet om att höganvändande kunder bör tas bättre i beaktande, och nya anpassade tjänster utarbetas redan.
Endast en del av de höganvändande kunderna har en vårdplan och uppgifterna om kunderna förmedlas ibland dåligt mellan serviceleverantörerna. Genom individuell samordning av vården med hjälp av en kundansvarig skulle kundens behov beaktas bättre. I dag är kunderna i ojämlik ställning eftersom endast en del av hälsovårdscentralerna erbjuder individuell samordning av vården.
Kommunerna och staten använder mycket resurser på primärvården för höganvändande kunder, men det finns dåligt med information om det totala antalet kunder. Ekonomiska resurser bör riktas in på utbudet av förebyggande tjänster. Frågan är ytterst viktig för statsfinanserna: Om kunderna eller deras servicebehov inte identifieras i tid, kan det leda till användning av mer omfattande och dyrare tjänster inom social- och hälsovården eller den specialiserade sjukvården – och då ökar kostnaderna.
Utbytet av uppgifter om långtidssjuka och höganvändande kunder mellan serviceleverantörer bör bli bättre. Steg i denna riktning vore integration av patientdatasystemen och användning av kunddata vid identifiering av kunder och planering av vårdkedjor. Det behövs systematisk insamling av data om kunders användning av tjänster och därtill anknytande kostnader och dessa data bör användas effektivt vid hanteringen och utvecklingen av servicesystemet.
Social- och hälsovårdsministeriet bör ta fram enhetliga kriterier för identifiering av kunder. Det är centralt att kundernas behov identifieras, användningen av tjänster följs upp och kunderna bemöts på ett jämlikt sätt. Hälsovårdscentralerna bör tillsammans med kunderna lägga upp en vårdplan för den individuella vården och använda planen effektivare vid genomförande och uppföljning av vården.
Högbehövande och höganvändande kunder inom primärvården (revisionsberättelse 11/2017)
Nyckelord
Kontakter
Nina Martikka
ledande effektivitetsrevisor
tfn 09 432 5734
nina.martikka@vtv.fi
Länkar
Om
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on eduskunnan yhteydessä toimiva ylin kansallinen tarkastusviranomainen, joka tarkastaa valtion taloudenhoitoa ja omaisuuden hallintaa sekä valvoo puolue- ja vaalirahoitusta. Tarkastustyöllä virasto varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan päättämiin kohteisiin lakia noudattaen ja järkevästi.
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Utvärderingsförfarandet har hjälpt kommuner att stärka sin ekonomi27.3.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Kommunernas utvärderingsförfarande borde dock bättre beakta hur man kan trygga tillgången till basservice för kommuninvånarna.
Arviointimenettely on auttanut kuntia vahvistamaan talouttaan27.3.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Kuntien arviointimenettelyssä pitäisi kuitenkin paremmin huomioida, miten peruspalvelujen saanti kuntalaisille voidaan turvata.
Registrering i öppenhetsregistret ska göras inom en vecka25.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Organisationer som bedriver påverkanskommunikation och rådgivning inom påverkanskommunikation som riktar sig mot riksdagen och ministerierna ska registrerar sig i öppenhetsregistret före utgången av mars.
Viikko aikaa rekisteröityä avoimuusrekisteriin25.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Eduskuntaa tai ministeriöitä lobbaavien sekä vaikuttamistyön neuvontaa tarjoavien organisaatioiden on oltava avoimuusrekisterissä maaliskuun loppuun mennessä.
Bristfällig rapportering om partifinansieringen19.3.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Redovisningar av partifinansieringen korrigerades i samband med revisionsverkets granskning. Partiorganisationerna bör också följa upp användningen av partistöd noggrannare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum