Harry Salmenniemen ensimmäinen romaani Varjotajunta on ilmestynyt

Arvostetun runoilijan ja novellistin Harry Salmenniemen ensimmäinen romaani on ilmestynyt. VARJOTAJUNTA on hämmästyttävä kuvaus työmatkasta ja ikävästä ja kaikesta muustakin, kuten Mall of Triplasta, kuivasta croissantista, lasten ihanuudesta, kulttuurijournalismista...

Varjo on ympärilläni enkä minä jaksa enää välittää.

Varjo kulkee mukanani.

Minä olen se itse.

Portaat kuljettivat häntä tasaisesti, vakuuttavasti.

Hän nousi tasolle Nordic Avenue. Edessä ja sivuilla oli vaateliikkeitä. Hän erotti Bik Bokin ja Carlingsin myymälät. Niissä roikkui T-paitoja muovisissa rekeissä.

Hän nousi ylöspäin.

Kaikki oli samanaikaisesti mahdollista ja mahdotonta.

Hän jatkoi tasolle Downtown. Liikkeet näyttivät niin samankaltaisilta, että niitä oli vaikea erottaa toisistaan. Ylhäällä oli valtava H&M:n logo. Marimekon ja Iittalan liikkeisiin kulki sisään varakkaan näköisiä naisia. Ihmiset näkyivät ikkunoiden läpi. He olivat todellisia ja kuvajaisia, heijastuivat moneen suuntaan. He näyttivät valtavilta, itsensä kokoisilta.

Ylemmällä tasolla liukuportaat muuttuivat ruuhkaisiksi.

Hän lähestyi kauppakeskuksen ydintä.

Yhtäkkiä ihmisiä tuli kaikista suunnista.

Harry Salmenniemi (s. 1983) on useilla kirjallisuuspalkinnoilla palkittu kirjailija. Salmenniemeltä on ennen Varjotajuntaa julkaistu seitsemän runoteosta ja neljä novellikokoelmaa.

Hän on toiminut runouslehti Tuli&Savun päätoimittajana ja kustantamo Poesian toimittajana.

Hän on valmistunut valtiotieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta ja opiskellut myös Roomassa ja Melbournessa.

Kirjojensa lisäksi Salmenniemi tunnetaan taiteidenvälisistä yhteistöistään. Hänen tekstejään on käännetty useille kielille.

Salmenniemi asuu perheineen Jyväskylässä.

Siltalan kevään dekkareissa liikutaan Helsingissä, Berliinissä ja englantilaisessa pikkukylässä1.2.2023 09:59:28 EET | Tiedote

Sari Rainion ja Juha Rautaheimon kovasti odotettu Mortui non silent -dekkarisarjan toinen osa VAELTAVAT VAINAJAT alkaa siitä kun Tattarisuolta löytyy ruumis. Eletään vuotta 2010. – Heidi Airaksisen dekkarissa MAA JOTA EI OLE puolestaan seikkaillaan 1920-luvun lopun Berliinissä. – Englantilaisen Robert Thorogoodin kirjat sijoittuvat nykyaikaan ja pikkukylään joen rannalla. KUOLEMA KYLÄSSÄ on Thamesjoen murhat -sarjan toinen osa.

Immanuel Nobel ja hänen poikansa tsaarin Venäjällä31.1.2023 11:43:22 EET | Tiedote

Arvostetun ja palkitun ruotsalaisen slavistin Bengt Jangfeldtin kirja IMMANUEL NOBEL JA HÄNEN POIKANSA TSAARIEN VENÄJÄLLÄ kertoo nimensä mukaisesti Nobelin perheen poikkeuksellisesta menestystarinasta Venäjällä. – Viime syksynä ilmestyi suomeksi myös Jangfeldtin teos VENÄJÄ – AATTEET JA IDEAT PIETARI SUURESTA PUTINIIN, jossa kirjoittaja avaa venäläisen aatehistorian kehitystä ja samalla selittää ja tulkitsee monia nyky-Venäjän politiikan ja kulttuurin erityispiirteitä.

Siltalan kevät 2023: Tammikuussa tarjolla datakapitalismia, vaeltavia vainajia ja huipputekijän ensimmäinen romaani21.12.2022 09:15:00 EET | Tiedote

Siltalan kevätkausi on monipuolinen ja korkeatasoinen. Sen avaa Timo Harakan kirjoittama teos DATAKAPITALISMI KRIISIEN MAAILMASSA. Tammikuussa ilmestyvät myös muun muassa Harry Salmenniemen ensimmäinen romaani VARJOTAJUNTA sekä suuren suosion saaneen uuden kotimaisen dekkarisarjan Mortui non silent toinen osa, VAELTAVAT VAINAJAT. ///Tiedotteessa linkki kevään katalogiin.///