Helsingin ensimmäinen pyöräkatu on viittä vaille valmis
Helsingin ensimmäisellä pyöräkadulla pyörät ja autot liikkuvat samalla ajoradalla niin, että pyöräliikenne määrää kulkunopeuden ja muut ajoneuvot antavat pyöräilijöille esteettömän kulun. Jalankulkijat saavat jalkakäytävät kokonaan itselleen. Kadun nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa ja koskee kaikkia liikkumisen tapoja. Kadun sisääntuloväylällä on tyynyhidaste ja ajorata on päällystetty punertavalla asfaltilla. Pysäköinti tapahtuu pysäköintitaskuissa. Uudistus lisää etenkin pyöräliikenteen ja jalankulun sujuvuutta sekä turvallisuutta.
Pyöräkatu liittyy länsipäässään Kulosaaren sillalle jo valmistuneeseen osaan Itäbaanaa. Idässä pyöräkatu jatkuu aina Tupasaarentielle saakka. Tupasaarentien ja Hiihtomäentien välisen osuuden suunnittelu on käynnistymässä. Itäbaana on tulevaisuudessa pyöräliikenteen pääväylä keskustasta itään – aina Sipooseen asti. Kokonaisuudessaan Helsingin baanaverkon pituus tulee olemaan noin 130 kilometriä.
Pyöräkatu vie osaltaan eteenpäin Helsingin pyöräliikenteen edistämisen tavoitteita. Kasvavassa kaupungissa tulee lisätä kävelyn, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen osuuksia, jotta kaupungin liikenne säilyy toimivana.
- Pyöräkatu korostaa polkupyörän asemaa ajoneuvona ja tasavertaisena osana liikennejärjestelmää. Pyöräkatu on myös hyvä esimerkki siitä, että pyöräliikenteen edistäminen ei tarkoita vain pyöräteiden rakentamista, kaupungin liikennesuunnittelija Oskari Kaupinmäki sanoo.
Päästötön työmaa -konseptin pilotti
Kulosaaren puistotien työmaa on ollut myös vähäpäästöisyyden pilottikohde. Työmaan koneet ovat kulkeneet uusiutuvalla sähköllä tai vetykäsitellyllä kasviöljyllä (HVO-diesel) ja tuottaneet selvästi tavallista vähemmän hiilidioksidi- ja lähipäästöjä. Laskelmien mukaan ympäristöystävälliset valinnat vähensivät työmaan hiilidioksidipäästöjä noin 106 tonnia. Se vastaa Sitran päästöarvion mukaan reilun kymmenen suomalaisen vuosittaista hiilijalanjälkeä. Laskenta tehtiin HNRY – Hiilineutraalit ja resurssiviisaat yritysalueet -hankkeessa VTT:n ja Helsingin kaupungin yhteistyöllä.
Hiljaisten täyssähköisten työkoneiden osuus konekannasta on ollut poikkeuksellisen suuri. Työmaan käyttämä sähkö on ollut sekoitus aurinko-, tuuli- ja vesivoimaa. Uusiutuvien energialähteiden saatavuudessa ei ole ollut ongelmia.
Päästöttömän työmaan käytäntöjä ja raportointia on kehitetty yhdessä urakoitsijan kanssa. Työmaan oppeja pyritään hyödyntämään myös muilla kaupungin työmailla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tomi Laine
projektipäällikkö
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala, alueellinen rakentaminen
puh. 09 310 39762
tomi.m.laine@hel.fi
Tim Karike
viestintäpäällikkö
VM Suomalainen Oy
puh. 044 507 5562
tim.karike@vmsuomalainen.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin uuden Finkensillan ali kulkeva väylä avautuu veneilijöille26.4.2024 10:43:22 EEST | Tiedote
Korkeasaaren ja Kalasataman Sompasaaren välisen Finkensillan ali kulkeva Sompasaari-Mustikkamaa -väylä on avattu veneilijöille. Finkensillan alikulkukorkeus on 6,7 metriä ja väylän kulkusyvyys 2,6 m.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 25.4.202425.4.2024 19:30:16 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 25.4.2024 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 8.5.2024
Helsinki varautuu vapun viettohon lisävessoin ja -roskiksin25.4.2024 13:31:30 EEST | Tiedote
Kaupunki järjestää vapun juhlijoille keskustaan ja Kaivopuistoon tapahtumaroskiksia, avolavoja sekä peltitynnyreitä kytevälle grillijätteelle. Kaivopuistossa juhlijat voivat taas lajitella jätteet muovin, lasin, kartongin ja biojätteiden keräysastioihin kolmessa paikassa.
Kolmen ramppisillan peruskorjaus alkaa Itäväylällä Viikin liittymässä25.4.2024 08:34:53 EEST | Tiedote
Kolmea Viikintieltä Itäväylälle johtavaa siltaa korjataan 1. toukokuuta alkavassa peruskorjauksessa. Kaksi silloista johtaa Itäväylälle itään päin ja yksi länteen. Korjaustöiden takia moottoriajoneuvojen kulku Itäväylän ja Viikintien välillä on osittain ohjattu kiertotielle Viilarintien kautta.
Kansalaistorin ja Esplanadin ympäristöissä vappuna liikennerajoituksia24.4.2024 10:28:03 EEST | Tiedote
Vappuna Esplanadit muutetaan pihakaduiksi ja Tehtaankadulla kadunvarsipysäköinti on kiellettyä. Vappuaattona Kansalaistorin lakitustapahtuma vaikuttaa liikenteeseen Mannerheimintiellä ja Töölönlahdenkadulla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme