Helsingin yliopisto

Helsingin yliopisto tekee miljoonien panostukset innovaatiotoimintaan ja yrittäjyyteen

Jaa

Miljoonien investoinnit nostavat toiminnan uudelle tasolle ja tukevat Suomen TKI-tavoitteita. Kampusten omat innovaatioalustat, yrityshautomot ja opiskelijoiden yrittäjyyskurssi tuovat yliopistolaisten osaamisen entistä paremmin yhteiskunnan käyttöön.

Helsingin yliopisto uudistaa toimintaansa yli neljän miljoonan euron lisäpanostuksilla innovaatioihin, yrittäjyyteen ja yritysyhteistyöhön. 

– Tavoitteena on olla jatkossa yritysten ykköskumppani omilla tutkimusaloillamme, tuottaa kampuksilla entistä enemmän tiedepohjaisia innovaatioita ja varustaa opiskelijat tulevaisuuden työelämätaidoilla, kertoo vararehtori Paula Eerola, joka vastaa tutkimuksesta, innovaatioista ja yritysyhteistyöstä.

Tavoitteiden saavuttamiseksi yliopistolle on perustettu toiminto, joka vastaa opiskelija-, opetus-, tutkimus- ja innovaatioyhteistyöstä kumppaneiden ja yliopiston välillä sekä tukee innovointia ja yliopistolaista yrittäjyyttä. Uutta Inno-tiimiä johtaa viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Taina Kyllönen. 

Kaikille kampuksille innovaatioalusta ja yrityshautomoita 

Helsingin yliopiston kaikille neljälle kampukselle luodaan niiden omiin tutkimusaloihin pohjautuvat innovaatioalustat vuoteen 2024 mennessä. Yliopisto panostaa alustoihin 2 miljoonan euron satsauksella, ja mukaan etsitään myös muita rahoittajia niin kotimaasta kuin EU:sta. 

Kampuksilla vauhditetaan myös yliopistolähtöisten yritysten syntymistä: kaikilla kampuksilla alkaa pyöriä 6–8 viikon esihautomo-ohjelmia ja yrityshautomoita. Ne rakennetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa

– Innovaatioalustojen tavoitteena on tukea yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä ja tutkimusideoiden saattamista kaupallistamispolulle. Tiivis yhteistyömme Helsingin kaupungin kanssa on tärkeä osa kokonaisuutta. Yhteistyö tukee sekä yliopiston että kaupungin strategian toteutumista, Kyllönen toteaa.

Helsingin yliopiston tekemiin panostuksiin sisältyy muun muassa 0,5 miljoonaa euroa proof of concept -rahoitukseen. Pidemmälle edenneet yritystiimit voivat hakea sitä ideoidensa viilaamiseen varsinaisissa hautomo-ohjelmissa, joihin pyritään joko suoraan tai esihautomon jälkeen.

Tärkeä rooli on jatkossakin yliopiston omalla kaupallistamisyhtiöllä HIS:llä, joka auttaa markkinoille Nanoformin kaltaisia spinout-yrityksiä. Yliopiston kehittyvä palvelutarjonta ja kampushautomot synnyttävät myös HIS:n rahoitus- ja kaupallistamisosaamiselle entistä enemmän kysyntää.  

Opiskelijoille eväät tulevaisuuden työelämää varten 

Opiskelijayrittäjyyttä tukevaan HELSEED-ohjelmaan liittyen yliopisto käyttää 1,5 miljoonaa euroa. Lisäksi avoimen yliopiston valikoimaa on täydennetty yrittäjyyskurssilla.  

Yhteyshenkilöt

Inno-tiimin vetäjä, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja
Taina Kyllönen
Helsingin yliopisto
p. 029 412 2175, taina.kyllonen@helsinki.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Se sijoittuu kansainvälisissä yliopistovertailuissa maailman sadan parhaan yliopiston joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme