Hesburgerin Hiilijalanjälki hyvitetty -tuotteiden valikoima kasvaa

Tuotteiden hiilijalanjälkien hyvittäminen tehdään osallistumalla projekteihin, jotka vähentävät ja sitovat ilmakehän kasvihuonekaasupäästöjä. Kaikkiaan päästöjä on hyvitetty jo yli 126 000 tCO2e edestä.
Hiilijalanjälkien hyvittäminen tehdään osallistumalla Etiopiassa ja Ugandassa projekteihin, jotka sitovat kasvihuonekaasupäästöjä ilmakehästä tai vähentävät niiden syntymistä.

Hesburger hyvittää Kerroshampurilaisen, VEKE®-soijakasvishampurilaisen, VEKE®-juustokasvishampurilaisen, VEKE®-soijatortillan ja VEKE®-soijatikkujen hiilijalanjäljet kokonaisuudessaan 2.1.2021 alkaen.

– Asiakkaamme kiinnittävät enenevässä määrin huomiota hiilijalanjälkien hyvittämiseen ja olemme saaneet siitä kiittävää palautetta. Hyvitettävien tuotteiden valikoiman laajentaminen on vastaus kasvaneeseen kiinnostukseen ja tukee tavoitettamme lisätä kasvistuotteiden osuutta myynnistämme, kertoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.

Hiilijalanjälki hyvitetty -tuotteiden hiilijalanjäljet on laskenut Luke ja niitä voi tarkastella Hesburgerin verkkosivuilla.

Istutettuja ja pelastettuja puita

Hesburger aloitti tuotteidensa hiilijalanjälkien hyvittämisen kolmen tuotteen valikoimalla jo vuonna 2016.

– Reilun neljän vuoden aikana Hesburger tehnyt hyvityksiä jo yhteensä yli 126 000 tCO2e edestä. Etiopiassa ja Ugandassa toteutettavat projektit ovat Gold Standard -sertifioituja ja niissä otetaan huomioon myös projektien sosiaalinen vaikutus, kertoo projektialueella Etiopiassa 2019 vieraillut Santos.

Jatkossakin Hesburgerin ympäristötyö on ensisijaisesti Hesburgerin omasta toiminnasta syntyvien päästöjen ja ympäristövaikutusten vähentämistä.

– Kasviproteiinituotteiden tuotannon ja kehittämisen lisäksi olemme jo vuosia muun muassa panostaneet uusiutuvien energianlähteiden käyttöön, vähentäneet pakkausmateriaalia ja teettäneet työvaatteita ja kalusteita kierrätysmateriaaleista, Santos luettelee.

– Tuotteidemme hiilijalanjälkien hyvittäminen on tärkeä osa kokonaisuutta. Sen avulla voimme tarjota asiakkaillemme kokonaan hiilineutraaleja vaihtoehtoja.

Puiden siemeniä projektialueella Etiopiassa.
Etiopiassa projektin pitkän aikavälin tavoitteena on palauttaa alueen ekosysteemi ennalleen, vähentää tulvia ja hedelmällisemmän maaperän myötä lisätä maanviljelyn tuottavuutta. Esimerkiksi monet alueen lähteistä ovatkin alkaneet taas pulputa vettä.
Kahvitauon paikka. Paikallinen projektityöntekijä paahtaa kahvipapuja nuotiolla.
Taimistolla Etiopiassa. Projektit, joihin Hesburger osallistuu, ovat Gold Standard -sertifioituja ja niissä otetaan huomioon myös projektien sosiaalinen vaikutus.
Projektialueella toimivan taimiston yhteydessä hoidetaan myös mehiläisiä.
Hesburger hyvittää VEKE®-soijatikkujen hiilijalanjäljen.Soijatikut valmistetaan Hesburgerin omalla tehtaalla Kaarinassa.
VEKE®-juustokasvishampurilaisen hiilijalanjälki hyvitetään 100-prosenttisesti osallistumalla päästövähennysprojekteihin.
Hesburger on jo vuosia muun muassa panostanut uusiutuvien energianlähteiden käyttöön oman toimintansa ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Kaarinassa sijaitsevan tehtaan katolla ja seinillä on 860 aurinkopaneelia.
Hesburgerin henkilöstön työvaatteiden materiaalina käytetään mm. kierrätysmuovipulloja.

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjuun kuuluu yli 500 ravintolaa, joissa työskentelee noin 8 000 henkilöä.