Hiihtolomat tuovat talven taas tien päälle

Lumettomaan talveen tottuneelle autoilijalle lähteminen pohjoisen hiihtomaastoihin merkitsee totuttelua jälleen talviajoon. Vilkkaan lomaliikenteen tärkeimmät varusteet ovat riittävä aika ja hyvässä iskussa olevat talvirenkaat. Erityisesti nastojen kuntoon on hyvä kiinnittää huomiota ennen lähtöä.

Pian alkavat talvilomat merkitsevät täysiä hiihtokeskuksia sekä meno- ja paluuviikonloppuina lomalaisista täyttyviä liikenneväyliä. Se vaatii tielläliikkujilta malttia ja pelisilmää, etenkin kun lumirajan huonommalla puolella on alkuvuosi saatu ajella ilman huolta liukkaudesta.

”Ajokelit ovat olleet osassa Suomea lähes kesäiset. Pohjoisemmaksi lähtiessä onkin hyvä palautella mieleen talviajon niksit”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Autoilijalle talvitilaan siirtyminen merkitsee erityisesti riittävien turvavälien muistamista, sillä väärän tilannenopeuden lisäksi merkittävin tekijä onnettomuuksien taustalla on aika.

”Sovita aina ajonopeutesi keliin. Ajo-olosuhteet saattavat vaihtua nopeastikin.”

Mitä liukkaampaa on, sitä enemmän aikaa tarvitaan.

”Sanon tämän aina uudestaan ja uudestaan, koska se on tärkeää. Merkitsevää ei ole se, kuinka pian pääsee perille, vaan se että perille pääsee jokainen. Maltti on valttia.”

Lumeton talvi syö renkaita

Ennen hiihtolomaliikenteeseen lähtemistä auton renkaat on syytä käydä läpi tarkasti. Harvinaisen vähälumisen talven vuoksi toimenpide on tavallista tärkeämpi.

”Lämpimällä kelillä ja siitä johtuvalla lumettomalla tienpinnalla on ollut vaikutusta talvirenkaiden kulumiseen.”

Mitä huonommat olosuhteet, sitä tärkeämpi turvavaruste renkaat ovat. Niiden muodostama, noin kämmenen kokoinen alue pitää auton tien pinnassa kiinni. Lain mukaan talvirenkaissa on oltava urasyvyyttä 3 millimetriä, mutta etenkin märkä- ja loskapito alkavat heikentyä merkittävästi uraien kuluessa alle 5 millimetriin.

”Jos kilometrejä kertyy enemmän, kannattaa renkaiden paikkaa vaihtaa edestä taakse noin 8000 kilometrin välein. Se tasoittaa kulumista ja pidentää myös rengassarjan käyttöikää.”

Jos renkaiden kunto arveluttaa, hyvä ratkaisu on marssia asiantuntevaan rengasliikkeeseen.

”Kuntokartoituksen yhteydessä on helppoa tarkastaa myös ilmanpaineet ja tarvittaessa myös tasapainottaa renkaat. Se parantaa ajomukavuutta entisestään.”

Lakimuutos kasvattaa kuljettajan vastuuta

Omia renkaita ja niiden kuntoa on hyvä opetella tarkkailemaan, sillä kesällä uudistuvan tieliikennelain mukana myös säädökset talvirenkaista muuttuvat. Jatkossa kuljettajan on aiempaa tarkemmin huomioitava, että autossa on kelin mukaiset renkaat: kesällä kesä- ja talvella talvirenkaat.

”Talvirenkaiden suhteen laista tulee tavallaan aiempaa tiukempi. Kun tähän asti talvirenkaita on pitänyt käyttää joulukuun alusta helmikuun loppuun asti, ensi vuonna talvirengaskausi jopa pitenee osassa maata marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mikäli keli on talvinen.”

Nuora näkee hyvänä sen, että lakiuudistus rohkaisee ihmisiä ottaman ajoneuvostaan ja sen kunnosta aiempaa enemmän vastuuta.

”Lopulta juuri vastuu on tekijä, joka yhdistettynä riittävään aikaa vie perheet iloiselle hiihtolomalle ja sieltä myös takaisin kouluun.”

Autoilijan muistilista lomaliikenteeseen

1. Tarkasta. Huolehdi ajoissa ennen matkaa, että auto on huollettu ja tarvittaessa huollata auto. Käy samalla läpi renkaiden kunto, urien syvyys ja nastat. Tarkasta ilmanpaineet ja tuulilasinpesunesteen määrä.

2. Suunnittele. Raskaimmat ja usein suurimmat laukut kannattaa sijoittaa tavaratilan perälle, välit voi täyttää pienemmillä kasseilla. Pidä huolta, ettet pakkaa farmariauton tavaratilaa takapenkin ylitse. Irtotavarat jatkavat kolarissa tai äkkijarrutuksessa matkaansa ja ovat vaarallisia.

3. Käytä kattoa. Suksille ja muille hiihtovarusteille turvallisin paikka on suksiboksi. Jos boksia ei ole saatavilla, välineet kannattaa pakata suksipussissa suksiluukun läpi.

4. Varaudu. Moottori- tai rengasvika voi yllättää huolletunkin auton. Selvitä etukäteen rengas- ja tiepalvelun numerot ja lataa puhelimeesi hätätilanteita varten ilmoittajan paikallistava 112-sovellus. Apua on mukavampi odotella, kun mukana on lämmintä vaatetta, juotavaa ja evästä.

5. Aikatauluta. Jos mahdollista, lähde tien päälle ruuhka-aikojen ulkopuolella. Varaa joka tapauksessa matkaan riittävästi aikaa ja aja rauhallisesti. On turha kaahata ja vaarantaa henkiä vain siksi, että ehtisi perillä seikkailla sosiaalisessa mediassa viisi minuuttia pidempään!