Hiljaiset äänet kuuluviin: koronapandemia kiihdytti nuorten hyvinvoinnin polarisoitumista

Koronapandemia lisäsi huolta nuorten hyvinvoinnista. Lisäksi kouluun kohdistuneet rajoitustoimet ja poikkeavat opetusjärjestelyt nostivat esille huolen mahdollisesta oppimisvajeesta erityisesti niiden nuorten kohdalla, joilla oli haasteita oppimisessa jo ennen pandemiaa.
Suomen Akatemian yhteydessä toimivan strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittaman EduRESCUE-hankkeen tutkijoiden raportissa tarkastellaan nuorten kokemuksia koronapandemian vaikutuksista hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen. Opetushallituksen perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen yksikön päällikkö Marjo Rissanen näkee tärkeänä sen, että selvityksessä kuultiin erityisesti sellaisia nuoria, joiden äänet jäävät usein hiljaisiksi.
– Kasvun ja oppimisen yhteisöjen hyvinvoinnin kehittämisessä jokaisen ääni on tärkeä. Sosiaalisesti kestävän toimintakulttuurin, kriisinkestävyyden ja turvallisuuden vahvistaminen on paitsi kouluyhteisöjen niin laajemmin myös koko yhteiskunnan asia, Rissanen toteaa.
Valtaosa nuorista koki hyvinvointinsa heikentyneen
Tulokset osoittavat koronapandemian heikentäneen merkittävästi nuorten kokemaa hyvinvointia, lisänneen yksinäisyyttä ja vaikeuttaneen oppimista. Jopa kolme neljäsosaa kyselyyn vastanneista nuorista koki hyvinvointinsa heikentyneen, kaksi kolmasosaa nuorista koki yksinäisyytensä lisääntyneen ja noin puolet nuorista koki oppimisensa vaikeutuneen pandemian aikana. Osalla nuorista hyvinvoinnin heikentyminen, yksinäisyys ja oppimisen haasteet kasautuivat.
Sen sijaan vain alle kymmenesosa vastanneista nuorista koki pandemia-ajan parantaneen heidän hyvinvointiaan, vähentäneen yksinäisyyttä ja helpottaneen oppimista. Tulokset kuvastavat nuorten kokemusten polarisoitumista: pandemian negatiiviset vaikutukset iskivät ankarimmin etenkin niihin nuoriin, joilla oli jo valmiiksi haasteita yhdellä tai useammalla elämän osa-alueella.
Etäopetuksessa huomioitava yhteisöllisyyden säilyminen
Nuoret kokivat, että heidät jätettiin koronapandemian aikana yksin eikä mikään taho ottanut vastuuta heidän hyvinvoinnistaan.
– Nuoret lähettivät päättäjille painokkaan viestin siitä, että mielenterveyspalveluihin ja muihin lähellä oleviin palveluihin pitää satsata ja puheiden sijaan tarvitaan konkreettisia tekoja nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi. He toivoivat kouluihin vahvempaa tunne- ja vuorovaikutustaitojen ja medialukutaitojen opettamista sekä opetuksen monimuotoistamista, oppimista ja hyvinvointia tarkastelevan työpaketin johtaja, Jyväskylän yliopiston apulaisprofessori Eija Pakarinen kertoo.
Jatkossa mahdollisessa etäopetuksessa tulee huomioida myös nuorten hyvinvointi ja oppimiseen kiinnittyminen. Lisäksi tulee varmistaa, ettei nuoria eristetä kotiin, ja että mahdollisen etäopetuksen aikana tuetaan nuorten yhteisöllisyyttä. Nuorten osallisuus ja kuulluksi tuleminen tuleekin varmistaa myös mahdollisissa poikkeusoloissa.
Varautuminen huomioitava myös koulujen toimintakulttuureissa
Tulevien kriisien kohtaamiseen valmistaudutaan jo jokapäiväisessä lähiopetuksessa. Huomiota kiinnitetään etenkin oppimista, hyvinvointia ja sosiaalisia suhteita vahvistavaan vuorovaikutukseen oppimis- ja opetustilanteissa.
Raportin mukaan koulujen toimintakulttuurissa tulisi kiinnittää huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitojen laaja-alaiseen opetukseen luontevana osana koulupäivää. Lisäksi on tarpeen vahvistaa kouluyhteisön toimijoiden hyvinvointia sekä kouluyhteisön johtamista, jotta nuorten oppimisen, osallisuuden ja hyvinvoinnin tukeminen mahdollistuu.
Raportti:
Panula, V., Kiuru, N., Pöysä, S., Junttila, N., Sorkkila, M., Lerkkanen, M.-K. & Pakarinen, E. (2023)
Lisätietoja:
apulaisprofessori Eija Pakarinen
Jyväskylän yliopisto
puh. 040 805 3520, eija.k.pakarinen@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Liikuntaharjoittelun yksilöllisyys kansainvälisen konferenssin pääteemana Jyväskylässä 19.–21.11.202513.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Miksi toiset kehittyvät liikuntaharjoittelussa nopeammin kuin toiset? Miten harjoitteluvasteita voidaan ennustaa ja miten perimä vaikuttaa harjoittelun tuloksiin? Muun muassa näihin kysymyksiin kuullaan vastauksia Jyväskylässä järjestettävässä kansainvälisessä valmennustieteen konferenssissa, joka kokoaa yhteen yli 200 osallistujaa ja johtavat alan tutkijat ympäri maailmaa.
Väitöstutkimus: Talousjohto tarvitsee eettisissä tilanteissa selviytymiseen myös etiikkaan liittyvää koulutusta11.11.2025 10:38:04 EET | Tiedote
KTM Heljä Syrén tarkastelee Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään laskentatoimen ja yritysrahoituksen väitöskirjassaan talousjohdon ammattilaisen työssään kohtaamia eettisiä tilanteita ja niiden ratkaisemiseen liittyvää eettistä päätöksentekoa. Tutkimuksen mukaan selviytyäkseen eettisissä haasteissa laskentatoimen ammattilainen tarvitsee tuekseen koulutusta, jossa käsitellään ”kovan ammattiosaamisen” rinnalla myös etiikkaa. Lisäksi eettisessä päätöksenteossa auttavat organisaation sosiaalipsykologisten prosessien tunnistaminen ja eettisen arvioinnin strategioiden hallitseminen.
EU-rahoitus selvittää siittiöiden ryhmäkäyttäytymistä11.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Tutkijatohtori Varpu Pärssinen on saanut yli 200 000 euron EU-rahoituksen tutkimukseen, jossa selvitetään, miksi joidenkin eläinlajien siittiöt muodostavat laajoja ryhmiä ikään kuin solujen välistä yhteistyötä tehden. Tutkimus lisää ymmärrystä lisääntymisbiologian evolutiivisista mekanismeista.
Mielen hyvinvointi ja huolenpito toisista yhteydessä työssä jatkamisen toiveisiin10.11.2025 13:31:10 EET | Tiedote
Gerontologian tutkimuskeskuksessa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehty tutkimus osoitti, että generatiivisuus – halu huolehtia seuraavasta sukupolvesta – sekä mielen hyvinvointi ovat merkityksellisiä tekijöitä työssä jatkamisen näkökulmasta.
Väitöstutkimus: Nykykirjallisuuden queer-kerronta voi vastustaa kertojan sukupuolittamista7.11.2025 07:58:00 EET | Tiedote
FM Joonas Säntin väitöskirja käsittelee nykykirjallisuuden poikkeusilmiöitä, mutta yhdistää ne laajempaan analyysiin kertojien sukupuolittamisesta ja yhteiskuntakriittisen kertomustieteen haasteista. Sukupuolettomat kertojat haastavat ja vastustavat lukijoiden tulkinnallisia kehyksiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
