Hintojen nousu kohtelee suomalaisia eriarvoisesti

Yksittäisillä kulutusvalinnoilla, erityisesti asumiseen ja liikkumiseen liittyvillä valinnoilla, on tällä hetkellä todella suuri merkitys kuluttajien omaan inflaatioon. Kotitalouden olosuhteista riippuen joidenkin suomalaisten inflaatio nousi huhtikuussa jopa noin 11 prosenttiin. Kuluttajaliitto julkaisee suurta kiinnostusta herättäneet esimerkkikotitaloudet, joiden inflaatio poikkeaa toisistaan huomattavasti.

"On tärkeää tiedostaa omien valintojen ja olosuhteiden vaikutukset omaan talouteen", Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toteaa. ”Inflaatio kohtelee kuluttajia tällä hetkellä epätasa-arvoisesti ja eri kotitalouksilla voi olla hyvinkin erilainen tilanne.”

”Parhaimmillaan inflaatio esimerkkikotitalouksissa on vain kolmen prosentin luokkaa ja pahimmillaan jo yli kymmenen prosenttia. Maaliskuussa näimme inflaation kohoavan jopa 14 prosenttiin esimerkkikotitaloudessa numero 5, onneksi suunta on jo hieman maltillisempaan päin”, Beurling-Pomoell jatkaa.

Kyseisessä, korkeimman inflaation kotitaloudessa suuren kulutusosuuden saavat lämmitysöljyn sekä autoilun osuudet ja nämä nostavat huomattavasti inflaatiolukua verrattuna muihin kotitaloustyyppeihin. Lisäksi on laskettu, että kotitaloudessa kulutetaan paljon muun muassa alkoholia ja tupakkaa.

Luvut pohjautuvat Tilastokeskuksen laskemaan kuluttajahintaindeksiin (huhtikuu 2022). Kotitalouksien esimerkkityypit on koonnut Kuluttajaliitolle tilastoasiantuntija Ilkka Lehtinen. Painorakenteet ja niihin pohjautuvat inflaatioluvut ovat arvioita kotitalouksien tyyppiesimerkkien mukaisesti.

Kaikki esimerkkitaloudet

Talous 1:

Inflaatioarvio 3,2 %

asuu vuokralla

kerrostalo

liikkumisen painotus: julkinen

lämmitys: kaukolämpö, sisältyy vuokraan

alkoholia ja tupakkaa: käyttää vähän

Talous 2:

Inflaatioarvio 4,6 %

asuu vuokralla

kerrostalo

liikkumisen painotus: oma auto, ajaa n. 15 000 km/v.

lämmitys: kaukolämpö, sisältyy vuokraan

alkoholia ja tupakkaa: käyttää paljon

Talous 3:

Inflaatioarvio 4,3 %

kerrostalo: osakeasunto

liikkumisen painotus: julkinen

lämmitys: kaukolämpö, sisältyy hoitovastikkeeseen

alkoholia ja tupakkaa: käyttää vähän

Talous 4:

Inflaatioarvio 7,8 %

omakotitalo

liikkumisen painotus: oma auto, ajaa n. 15 000 km/v.

lämmitys: sähkölämmitys

alkoholia ja tupakkaa: keskimääräinen

Talous 5:

Inflaatioarvio 10,9 %

omakotitalo

liikkumisen painotus: oma auto, ajaa n. 30 000 km/v.

lämmitys: öljy

alkoholia ja tupakkaa: käyttää paljon

Huomioita hintakehityksestä

- Keskimääräinen inflaatio tullee olemaan tänä vuonna yli viisi prosenttia, joten keskimäärin palkansaajien ostovoima heikkenee, jos arvioidaan palkkojen nousevan keskimäärin noin kaksi prosenttia. Eläkeläisten asema on parempi, eläkkeet nousevat vuoden 2023 alussa yli viisi prosenttia.

- Huonoin tilanne tällä hetkellä on niillä kotitalouksilla, joissa ajetaan paljon autolla ja käytetään lämmitykseen polttoöljyä tai sähköä. Energian, erityisesti polttoöljyn, hinnat ovat nousseet nopeasti. Omakotitalon korjauskulut ovat nousseet paljon.

- Kotitaloudet, jotka asuvat vuokralla ja käyttävät joukkoliikennettä, ovat säästyneet vielä pahimmalta hintojen nousulta. Vuokrat ovat kehittyneet hitaasti. Osakehuoneiston hoitovastikkeet ovat nousseet maltillisesti. Julkisen liikenteen hinnat ovat kehittyneet hitaasti.

- Ruoka: Nopea hintakehitys on ollut tuoreella kalalla ja kahvilla. Hidas hintakehitys on ollut perunalla, riisillä, siipikarjanlihalla ja maidolla.

Kuluttajaliiton valtuuston kannanotto: Nykyinen esitys vesittää käytännön mahdollisuudet ryhmäkanteen käyttöön14.5.2022 17:03:11 EEST | Tiedote

Kuluttajajärjestöjen käyttöön tarkoitettu mahdollisuus ryhmäkanteen nostamiseen on jäämässä kauas siitä mitä odotettiin. Ryhmäkanteen avulla kuluttajia edustavien järjestöjen on mahdollista ajaa kuluttajaryhmien etua oikeudessa. Suomessa ollaan kuitenkin päätymässä toteutukseen, jossa tilanne ei toisi parannusta nykyiseen tilanteeseen. Kuluttajaliiton valtuusto vaatii muutoksia esitettyyn edustajakannelainsäädäntöön siten, että kuluttajajärjestöillä oikeasti on mahdollisuus puolustaa kuluttajia oikeudessa nostamalla ryhmäkanteita.