”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Miltä tulevaisuuden itseohjautuva laiva voi näyttää - Rolls-Roycen näkemys. Rolls-Royce on yksi DIMECC Oy:n johtaman One Sea -ekosysteemin perustajajäsenistä.

Lehdistötiedote 13.6.2018

”On todella hienoa, että hallitus näkee autonomisen laivaliikenteen kehittämisen moninaiset hyödyt. Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen ja nostaa One Sea -ekosysteemin globaalisen kehityksen kärkeen. Tämä on sekä kansainvälisesti että kansallisesti tärkeä päätös”, kuvaa DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Kyse ei ole vain teknologioista vaan poikkeuksellisen onnistuneesta ja edistyksellisestä yritysten ja julkisen sektorin yhteistyöstä.

”One Sea on malliesimerkki siitä, miten yhdessä saavutamme tuloksia. Nyt hallitus todella avaa meille portit maailmanlaajuiseen edelläkävijyyteen. Globaaleja läpimurtoinnovaatioita syntyy nimenomaan tällaisesta huippuyritysten ja tutkijoiden ekosysteemistä. One Sea on yritysvetoinen ja mahdollisimman avoin innovaatioekosysteemi, joka luo Suomelle innovaatioiden lisäksi kaikkea tarpeellista: Uutta kansainvälistä vetovoimaa, investointeja ja niiden mukana kasvua ja työpaikkoja”, listaa Kulmala hallituksen päätöksen myönteisiä vaikutuksia.

Yritykset, tutkimuslaitokset ja muut tahot, jotka haluavat tehdä Jaakonmerellä testejä, voivat ottaa DIMECC Oy:hyn yhteyttä One Sea -verkkosivuston kautta. Jaakonmeren testialue sijaitsee Suomen länsirannikolla Eurajoen kunnan edustalla. Alueen koordinaatit ovat:

NW 61 20.75 N 20 55.15 E

NE 61 19.60 N 21 14.70 E

SE 61 15.65 N 21 12.67 E

SW 61 16.85 N 20 54.55 E

“Jaakonmeri on mahdollisuuksien meri. Se ei ole valtava, pisimmillään 18 kilometriä pohjoiseen ja leveydeltään runsaat seitsemän kilometriä, mutta meidän tarkoituksiimme juuri sopiva. Nyt saamme vauhtia testaukselle mahtavien yhteistyökumppaneittemme kanssa, mikä tarkoittaa kansainvälisen etumatkamme kasvua. Tämä on todella tärkeää”, arvioi DIMECCin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

Vuonna 2016 perustetussa One Sea -ekosysteemissä toimialojensa globaalit johtajat edistävät tiiviissä yhteistyössä yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Partnereiksi ovat liittyneet myös Finferries sekä Finnpilot Pilotage ja yhteistyökumppaneita ovat lisäksi Meriteollisuus ry ja Suomen Varustamot Ry. Rahoittajana toimivat osallistuvat yritykset itse sekä Business Finland. One Sea -yhteistyötä johtaa DIMECC.

Lisätiedot:

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Päivi Haikkola, ekosysteemijohtaja, DIMECC Oy, 040 503 8085, paivi.haikkola@dimecc.com

Kuva: Jaakonmeren sijainti ja koordinaatit kartalla.

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETTiedote

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23:33 EETTiedote