”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Miltä tulevaisuuden itseohjautuva laiva voi näyttää - Rolls-Roycen näkemys. Rolls-Royce on yksi DIMECC Oy:n johtaman One Sea -ekosysteemin perustajajäsenistä.

Lehdistötiedote 13.6.2018

”On todella hienoa, että hallitus näkee autonomisen laivaliikenteen kehittämisen moninaiset hyödyt. Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen ja nostaa One Sea -ekosysteemin globaalisen kehityksen kärkeen. Tämä on sekä kansainvälisesti että kansallisesti tärkeä päätös”, kuvaa DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Kyse ei ole vain teknologioista vaan poikkeuksellisen onnistuneesta ja edistyksellisestä yritysten ja julkisen sektorin yhteistyöstä.

”One Sea on malliesimerkki siitä, miten yhdessä saavutamme tuloksia. Nyt hallitus todella avaa meille portit maailmanlaajuiseen edelläkävijyyteen. Globaaleja läpimurtoinnovaatioita syntyy nimenomaan tällaisesta huippuyritysten ja tutkijoiden ekosysteemistä. One Sea on yritysvetoinen ja mahdollisimman avoin innovaatioekosysteemi, joka luo Suomelle innovaatioiden lisäksi kaikkea tarpeellista: Uutta kansainvälistä vetovoimaa, investointeja ja niiden mukana kasvua ja työpaikkoja”, listaa Kulmala hallituksen päätöksen myönteisiä vaikutuksia.

Yritykset, tutkimuslaitokset ja muut tahot, jotka haluavat tehdä Jaakonmerellä testejä, voivat ottaa DIMECC Oy:hyn yhteyttä One Sea -verkkosivuston kautta. Jaakonmeren testialue sijaitsee Suomen länsirannikolla Eurajoen kunnan edustalla. Alueen koordinaatit ovat:

NW 61 20.75 N 20 55.15 E

NE 61 19.60 N 21 14.70 E

SE 61 15.65 N 21 12.67 E

SW 61 16.85 N 20 54.55 E

“Jaakonmeri on mahdollisuuksien meri. Se ei ole valtava, pisimmillään 18 kilometriä pohjoiseen ja leveydeltään runsaat seitsemän kilometriä, mutta meidän tarkoituksiimme juuri sopiva. Nyt saamme vauhtia testaukselle mahtavien yhteistyökumppaneittemme kanssa, mikä tarkoittaa kansainvälisen etumatkamme kasvua. Tämä on todella tärkeää”, arvioi DIMECCin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

Vuonna 2016 perustetussa One Sea -ekosysteemissä toimialojensa globaalit johtajat edistävät tiiviissä yhteistyössä yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Partnereiksi ovat liittyneet myös Finferries sekä Finnpilot Pilotage ja yhteistyökumppaneita ovat lisäksi Meriteollisuus ry ja Suomen Varustamot Ry. Rahoittajana toimivat osallistuvat yritykset itse sekä Business Finland. One Sea -yhteistyötä johtaa DIMECC.

Lisätiedot:

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Päivi Haikkola, ekosysteemijohtaja, DIMECC Oy, 040 503 8085, paivi.haikkola@dimecc.com

Kuva: Jaakonmeren sijainti ja koordinaatit kartalla.

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.

Metallinjalostajat hillitsevät ilmastonmuutosta – ilmaston lämpeneminen pysähtyy vain konkreettisin teoin23.10.2018 15:00Tiedote

Tänään päättyneen Metallinjalostajat ry:n FLEX -ohjelman tulokset ovat kymmenvuotisen DIMECCin materiaali- ja metallinjalostusprosessien kehitysohjelmien tuorein onnistuminen. Suomen johtavat metallinjalostusyritykset Outokumpu Stainless Oy, Outotec (Finland) Oy, SSAB Europe Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Sapotech Oy ja SFTec Oy sekä Aalto-yliopisto ja Oulun yliopisto ovat yhdessä kehittäneet maailman puhtaimpia teräksen tuotantomenetelmiä siten, että niiden avulla ilmastonmuutoksen aiheuttama maapallon keskilämpötilan nousu on mahdollista rajoittaa alle 1,5 asteeseen.

Muistutuskutsu: Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.23.10.2018 11:00Kutsu

Kuinka digitalisaatio etenee tulevaisuudessa? Miten valmistautua? Miten teollisuutta pitää uudistaa, jotta menestymme? Kuinka Suomi kääntää muutoksen voitoksi – eli kuinka Suomi voi siirtyä Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen? Tule kuulemaan vastaukset teollisuuden ykkösvaikuttajilta DIMECC Oy:n 10-vuotisjuhlaseminaariin Helsingissä 24.10.2018.