Hitachi Energyn maasähköratkaisu edistämään Naantalin sataman ympäristöystävällisyyttä

Ratkaisu vähentää paikallispäästöjä, melua ja tärinää sekä parantaa elinoloja sataman läheisyydessä.
Uuden maasähköjärjestelmän ansiosta alukset voivat sammuttaa dieselkäyttöiset apumoottorinsa satamassakäynnin ajaksi. Sähkö aluksiin välitetään maasähköjärjestelmän avulla paikallisesta sähköverkosta. Kuva: Naantalin Satama Oy

Hitachi Energy ja Naantalin Satama Oy ovat solmineet sopimuksen, jonka mukaisesti Hitachi Energy toimittaa maasähköratkaisun Suomen johtavaan Skandinavian rahtiliikenteen satamaan Naantaliin. Lauttapaikalle 27 asennettava maasähköratkaisu liittää satamassa vierailevat alukset suoraan paikalliseen sähköverkkoon 11 kilovoltin jännitteellä.

Uuden maasähköjärjestelmän ansiosta alukset voivat sammuttaa dieselkäyttöiset apumoottorinsa satamassakäynnin ajaksi. Sähkö aluksiin välitetään maasähköjärjestelmän avulla paikallisesta sähköverkosta, mikä parantaa ilmanlaatua, vähentää sataman alusliikenteen typpi-, hiilidioksidi- ja rikkipäästöjä sekä vähentää melua.

”Olemme iloisia siitä, että saamme olla sähköteknologisella ratkaisullamme ja osaamisellamme edistämässä Naantalin sataman ja sen lähialueen puhtaampaa tulevaisuutta. Sähkö tulee olemaan vihreän energiajärjestelmän kivijalka ja tämä toimitus on jälleen hieno esimerkki sähköteknologian roolista vihreämmän energiatulevaisuuden mahdollistamisessa kaikille”, toimitusjohtaja Matti Vaattovaara Hitachi Energy Finlandista sanoo.

Laivanvarustajat, satamien omistajat ja operaattorit ympäri maailman etsivät parhaillaan tapoja parantaa satamien toiminnan energiatehokkuutta, tuottavuutta ja ympäristömyönteisyyttä. Tavoitteena on minimoida satamien ympäristövaikutukset samalla, kun tavara- ja matkustajaliikenne lisääntyy ja päästöjä koskeva lainsäädäntö tiukentuu.

”Investoimalla maasähkön syöttöjärjestelmään mahdollistamme ympäristövaikutusten pienentämisen sekä osaltamme edistämme kuljetusketjun ilmastovaikutusten pienentämistä. Investointi maasähkön syöttöjärjestelmään on osa Naantalin Satama Oy:n pitkäjänteistä ympäristötyötä. Vastuulliset ja ympäristöystävälliset toimitusketjut ovat toiminnan edellytys ja näiden merkitys korostuu tulevaisuudessa”, Naantalin Satama Oy:n operatiivinen päällikkö Hannu Kallio sanoo.

Hitachi Energyn ratkaisu kattaa sekä sataman että alusten sähköinfrastruktuurin eli kaiken mitä tarvitaan, kun alus ottaa sähköä paikallisesta verkosta. Aluksen saapuessa satamaan kaapeli ohjataan laivasta satamassa olevaan maasyöttöpisteeseen. Liittyminen maasähköön ei vaadi maissa olevaa henkilökuntaa. Ratkaisu sisältää lisäksi muuntamon sekä maasyöttöön ja kaapelin ohjaamiseen tarvittavat MicroSCADA-pohjaiset automaatio- ja ohjausjärjestelmät valvontalaitteineen.

Naantalin Sataman maasähköratkaisu on osa Naantalin Satama Oy:n ja Tukholman satamien (Kapellskär) yhteistä ”Upgrade of the Baltic Sea Bridge Kapellskär-Naantali” -hanketta, jonka toteutusta tuetaan EU-rahoituksella. Hankkeessa kehitetään Naantalin ja Kapellskärin välistä Motorways of the Sea (MoS) -yhteyttä tavoitteena pienemmät ympäristövaikutukset ja sujuvampi laivaliikenne.

Hitachi Energyn maasähköratkaisut ovat tällä hetkellä käytössä ja edistämässä kasvihuonekaasupäästöjen vähennystä satamissa Kanadassa, Kiinassa, Italiassa, Maltalla, Hollannissa, Ruotsissa ja Englannissa.

Maasähköjärjestelmä otetaan Naantalin satamassa käyttöön vuonna 2023.

Jaana Nikkari

jaana.nikkari@hitachienergy.com

Hitachi Energy on globaali teknologiajohtaja, joka edistää kestävän kehityksen mukaista energiatulevaisuutta kaikille. Palvelemme verkkoyhtiöitä, teollisuutta ja infrastruktuurialojen asiakkaita innovatiivisilla ratkaisuilla ja palveluilla läpi koko arvoketjun. Yhdessä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa olemme teknologian edelläkävijöitä ja mahdollistamme digitaalisen muutoksen, jota tarvitaan nopeuttamaan energiamurrosta kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Kehitämme maailman energiajärjestelmää ympäristömyönteisemmäksi, joustavammaksi ja luotettavammaksi ja tasapainotamme samalla sosiaalisia, ympäristöllisiä ja taloudellisia arvoja. Hitachi Energyllä on vahva osaaminen ja kokemus ja vertaansa vailla oleva asennuskanta yli 140 maassa. Pääkonttorimme sijaitsee Sveitsissä, ja työllistämme noin 38 000 henkilöä 90 maassa. Liiketoimintamme volyymi on noin 10 miljardia USD.

Jaana Nikkari

jaana.nikkari@hitachienergy.com

Hitachi Energyn ohjelmistoinnovaatio 40 vuotta: valvoo sähkönsaantia yli 10 %:lle maailman väestöstä4.9.2023 08:00:00 EEST | Uutinen

Kriittisen infrastruktuurin ohjaus- ja valvontajärjestelmänä laajasti käytössä oleva Hitachi Energyn MicroSCADA saavuttaa tänä vuonna merkittävän virstanpylvään: ohjelmistoinnovaation synnystä on kulunut 40 vuotta ja maailmanlaajuisten toimitusten määrä ylittää 15 000. Järjestelmä on käytössä yli 170 maassa ja valvoo sähkönsaantia arviolta yli kymmenelle prosentille maailman väestöstä. Tätä suomalaisen ohjelmistokehityksen tähtituotetta on koko historiansa ajan kehitetty Suomessa.