HKL hankkii 10 uutta Artic-raitiovaunua

HKL hankkii Helsingin laajentuvan raideliikenteen tarpeisiin 10 uutta matalalattiaista raitiovaunua. HKL:n johtokunta oikeutti HKL:n käyttämään Transtech Oy:n kanssa tehdyn hankintasopimuksen toimitusoption 10 uuden Artic-raitiovaunun hankkimiseksi torstain kokouksessaan.

Artic-raitiovaunuja on liikenteessä jo lähes 50.

Hankinta sisältää 10 kappaletta noin 27,4 metriä pitkiä, kokonaan matalalattiaisia kantakaupungin raitioliikenteeseen soveltuvia raitiovaunuja. Vaunujen kokonaiskustannus on 27,3 miljoonaa euroa.

Artic-raitiovaunuja on tähän mennessä tilattu kaikkiaan 60 kappaletta, joista vielä toimittamatta olevat 12 vaunua toimitetaan HKL:lle tämän vuoden loppuun mennessä. Nyt tilattavat 10 lisävaunua toimitetaan vuoden 2019 aikana.

- HKL ja kaupunkilaiset ovat olleet tyytyväisiä Artic-raitiovaunuun. Vaunumalli soveltuu hyvin Helsingin olosuhteisiin, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Lisää raitiovaunuja tarvitaan raitioliikenteen laajentuessa. Kantakaupungin osalta laajennuksia on suunnitteilla esimerkiksi Jätkäsaaressa, Hernesaaressa ja Ilmalassa.

Raitiovaunun laskennallinen käyttöikä on noin 40 vuotta. Kalustoa hankittaessa HKL painottaa erityisesti elinkaaren kustannuksia, joissa keskeisiä ovat energiakustannukset ja kaluston kunnossapidon kustannukset.

Hankinnan myötä koko HKL:n kalusto on esteetöntä vuoden 2020 alusta lähtien museo- ja varavaunuja lukuun ottamatta.

***

Artic-raitiovaunun ”isoveljeen” eli tulevaan Artic XL -pikaratikkaan voi tutustua Kaapelitehtaan näyttelyssä 14.-20.6. Vaunun mallikappaletta sekä pikaratikkahankkeita esitellään medialle tänään 14.6. klo 14 mediatilaisuudessa ja sen jälkeen klo 15 yleisölle avautuvassa näyttelyssä. Tervetuloa!

Lisätiedot:
HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710

Artic-raitiovaunuja on liikenteessä jo lähes 50.

Kutsu medialle: Raide-Jokerin toteutus etenee kaupunkien päätöksentekoon16.1.2019 15:15Kutsu

Raide-Jokeri-pikaraitiotien lopullinen kustannusarvio on valmistunut. Kustannusarvio perustuu allianssin kehitysvaiheessa tarkentuneisiin suunnitelmiin ja laskelmiin. Kustannusarvio etenee Helsingin ja Espoon kaupunkien hyväksyttäväksi kevään 2019 aikana. Päätöksenteko alkaa Helsingissä HKL:n johtokunnasta ja Espoossa kaupunginhallituksesta. Tämän jälkeen päätöksenteko etenee Helsingissä kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuustoon, Espoossa kaupunginvaltuustoon. Raide-Jokeri-projekti kutsuu median edustajat tutustumaan uuteen kustannusarvioon sekä tarkentuneisiin rakentamisen ja päätöksenteon aikatauluihin. Tilaisuudessa ovat paikalla: HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska Raide-Jokerin tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski Raide-Jokerin allianssin projektipäällikkö Ari Bergström Mediatilaisuus järjestetään maanantaina 21.1.2019 klo 11–12 Raide-Jokerin Big Roomissa (Valimotie 1 B, 2. krs.). Ilmoittauduthan tilaisuuteen viestintäsuunn

Metron asetinlaitteen käyttöönotto on valmistumassa – aamulla mahdollisesti harvempia vuorovälejä13.1.2019 21:12Tiedote

Metron asetinlaitteen käyttöönotto metrolinjan osuudella Ruoholahdesta itään on valmistumassa. Metron matkustajaliikenne käynnistyy varhain maanantaiaamuna normaaliin aikaan. Metrojärjestelmän parhaimman suorituskyvyn saavuttamiseen liittyviä muutoksia tehdään vielä sunnuntain ja maanantain välisen yön aikana. Tämän johdosta on mahdollista, että aamun ruuhkaliikenteessä liikennettä ajetaan jonkin verran harvennetuin vuorovälein.