HKL

HKL kunnostaa ja rakentaa uusia raitiotieratoja kesällä

Jaa

HKL kunnostaa raitiotieratoja ja rakentaa uutta rataa laajenevan raitiolinjaston tarpeisiin tulevana kesänä ja syksynä. Ratatöiden yhteydessä asennetaan muutamalle vaihdealueelle uudet syväuraiset vaihteet, joilla pyritään vähentämään kiskomelua.

Kesän ratatyöurakat ovat peruskunnostustöitä: ratakiskojen ja vaihteiden vaihtoa. Radan kunnostustöitä tehdään kesällä muun muassa Pitkälläsillalla Siltasaarenkadulla ja Pasilansillalla.

Laajenevan raitiolinjaston tarpeisiin HKL rakentaa uusia raitiotiekiskoja Jätkäsaareen Atlantinkadulle sekä Telakkakadulle Bulevardilta Eiranrantaan. Telakkakadun raitiotiekiskojen rakentaminen on Hernesaaren raitiotien ensimmäinen vaihe; koko rataosuuden rakentaminen jatkuu kesään 2021 asti.

Ratatöitä tehdään kesällä kaikkiaan 14 työmaalla.

Osa kesän ratatöistä vie raitiovaunuja poikkeusreiteille. Poikkeusreiteistä tiedottaa HSL. Raitiolinjat 2 ja 7 siirtyvät Pasilan aseman joukkoliikenneterminaalin rakennustöiden vuoksi poikkeusreiteille 3.6.2019. Poikkeusreiteistä lisätietoa HSL:n liikennetiedotteessa.

Uudet vaihteet vähentävät kiskomelua

Ratatöiden yhteydessä HKL asentaa raitioteiden vaihdealueille muutamia uusia syväuraisia vaihteita. Vaihteet asennetaan Mannerheimintien ja Kaivokadun risteykseen, Katajanokalle Kruunuvuorenkadun ja Linnankadun risteykseen ja Telakkakadulle linjan 1 päätepysäkille.  

HKL on jo aiempina kesinä asentanut uudentyyppisiä syväuraisia vaihteita, ja niistä on saatu hyviä kokemuksia. Syväuraisilla vaihteilla pyritään vähentämään kiskomelua ja tärinää, jotka syntyvät raitiovaunun ylittäessä vaihdealueen. Uusien vaihteiden myötä on mahdollista myös nostaa raitiovaunujen nopeuksia: syväuraiset vaihteet mahdollistavat vaihdealueen ylityksen nykyistä suuremmalla nopeudella.

Jatkossa syväuraisten vaihteiden määrä lisääntyy, sillä HKL asentaa ratatöiden yhteydessä syväuraiset vaihteet aina, kun se on vaihteen geometrian puolesta mahdollista.

Kiskoja uusitaan tarpeen mukaan

Ratakiskojen käyttöikä riippuu siitä, millaisella rataosuudella kiskot ovat. Suoralla radalla kiskot voivat kestää 30 vuotta, kaarteessa huomattavasti vähemmän aikaa; maksimissaan 15 vuotta.

Vaihteiden käyttöikään vaikuttaa muun muassa liikennemäärä: tiheästi liikennöidyillä rataosuuksilla vaihteet kuluvat eniten ja niitä vaihdetaan muutaman vuoden välein. Harvemmin liikennöidyillä osuuksilla vaihteet kestävät jopa 25 vuotta.

HKL suunnittelee ratatyöt siten, että niistä aiheutuisi mahdollisimman vähän häiriötä raitiovaunu- ja ajoneuvoliikenteelle. Ratatöitä tehdään mahdollisuuksien mukaan myös öisin tietyin rajoituksin. Helsingin yleiset säädökset rajoittavat melua aiheuttavan yötyön maksimiajaksikaksi yötä viikossa. Ratatyöhankkeet pyritään ajoittamaan niin, että ne voidaan toteuttaa samanaikaisesti muiden kuntateknisten hankkeiden kuten vesijohto-, viemäri- ja kaukolämpötöiden kanssa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

HKL, ratainsinööri Simo Karjalainen, p. 09 310 36888

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

HKL
HKL
PL 53250
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

(09) 310 1071http://www.hkl.fi

HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HKL

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen – tilapäiset liikennejärjestelyt elo–syyskuussa31.7.2019 11:03:50 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen tulevien vuosien aikana. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.

Lahdenväylän ylittävän raitiotiesillan rakentaminen aiheuttaa liikennejärjestelyjä runkolinja 550:lle ja moottoriajoneuvoille elokuusta alkaen25.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Maaherrantiellä, Lahdenväylän kohdalla Raide-Jokeri-pikaraitiotielle rakennetaan uusi silta ja vanha silta muutetaan pyöräily- ja jalankulkusillaksi. Lahdenväylän ylittävän uuden raitiotiesillan rakentaminen alkaa elokuussa. Rakentaminen aiheuttaa muutoksia runkolinja 550:n reitteihin ja liikennekatkoksia Lahdenväylälle räjäytysten ajaksi. Joukkoliikenne Lahdenväylän ylittävä silta suljetaan liikenteeltä ja runkolinja 550 siirtyy poikkeusreitille (Hernepellontie–Viikintie– Maaherrantie) 12.8. alkaen. Runkolinja voi palata Lahdenväylän sillan kautta kulkevalle reitilleen arviolta keväällä 2020. Lisätietoa HSL:n liikennetiedotteessa. Moottoriajoneuvot Lahdenväylän liikenne pysäytetään louhintoihin liittyvien räjäytysten ajaksi. Pysäytykset ajoitetaan ruuhka-aikojen ulkopuolelle ja ne alkavat arviolta elokuun puolivälissä. Moottoriajoneuvojen kulku Viikinportinkadulla välillä Viikintie–Viikinportti suljetaan kokonaan elo-lokakuuksi. Jalankulku ja pyöräily Ei vaikutusta.

Huopalahden tunneli suljetaan autoliikenteeltä elokuussa 201924.7.2019 14:57:54 EESTTiedote

Huopalahden aseman alittava tunneli suljetaan autoliikenteeltä elokuusta 2019 arviolta loppuvuoteen 2021 asti. Tunnelia levennetään, jotta sinne mahtuvat tulevaisuudessa pikaraitiotie, muu julkinen liikenne sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät. Vaihdot junalaitureiden välillä onnistuvat koko rakentamisen ajan tunnelin kautta. Samoin hissit ja esteettömät reitit ovat käytössä koko ajan. Joukkoliikenne Tunnelin läpi kulkevat runkolinja 550 sekä linjat 41 ja 552 siirtyvät poikkeusreiteille HSL:n syysaikataulujen astuessa voimaan 12.8.2019. HSL tiedottaa joukkoliikenteen poikkeusreiteistä verkkosivuillaan. Vaihdot runkolinjan 550 ja junien välillä on järkevintä tehdä Oulunkylän tai Leppävaaran asemilla. Jalankulku ja pyöräily Jalankulku ja pyöräily Eliel Saarisen tien suuntaisesti on mahdollista koko ajan, mutta reitteihin tulee muutoksia ja ne voivat ajoittain olla nykyistä kapeampia. Myös vaihdot asemalaiturien välillä mahdollistetaan koko ajan, ja hissit ovat käytössä. Jalankulun ja pyör

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme