HKL

HKL kunnostaa ja rakentaa uusia raitiotieratoja kesällä

Jaa

HKL kunnostaa raitiotieratoja ja rakentaa uutta rataa laajenevan raitiolinjaston tarpeisiin tulevana kesänä ja syksynä. Ratatöiden yhteydessä asennetaan muutamalle vaihdealueelle uudet syväuraiset vaihteet, joilla pyritään vähentämään kiskomelua.

Kesän ratatyöurakat ovat peruskunnostustöitä: ratakiskojen ja vaihteiden vaihtoa. Radan kunnostustöitä tehdään kesällä muun muassa Pitkälläsillalla Siltasaarenkadulla ja Pasilansillalla.

Laajenevan raitiolinjaston tarpeisiin HKL rakentaa uusia raitiotiekiskoja Jätkäsaareen Atlantinkadulle sekä Telakkakadulle Bulevardilta Eiranrantaan. Telakkakadun raitiotiekiskojen rakentaminen on Hernesaaren raitiotien ensimmäinen vaihe; koko rataosuuden rakentaminen jatkuu kesään 2021 asti.

Ratatöitä tehdään kesällä kaikkiaan 14 työmaalla.

Osa kesän ratatöistä vie raitiovaunuja poikkeusreiteille. Poikkeusreiteistä tiedottaa HSL. Raitiolinjat 2 ja 7 siirtyvät Pasilan aseman joukkoliikenneterminaalin rakennustöiden vuoksi poikkeusreiteille 3.6.2019. Poikkeusreiteistä lisätietoa HSL:n liikennetiedotteessa.

Uudet vaihteet vähentävät kiskomelua

Ratatöiden yhteydessä HKL asentaa raitioteiden vaihdealueille muutamia uusia syväuraisia vaihteita. Vaihteet asennetaan Mannerheimintien ja Kaivokadun risteykseen, Katajanokalle Kruunuvuorenkadun ja Linnankadun risteykseen ja Telakkakadulle linjan 1 päätepysäkille.  

HKL on jo aiempina kesinä asentanut uudentyyppisiä syväuraisia vaihteita, ja niistä on saatu hyviä kokemuksia. Syväuraisilla vaihteilla pyritään vähentämään kiskomelua ja tärinää, jotka syntyvät raitiovaunun ylittäessä vaihdealueen. Uusien vaihteiden myötä on mahdollista myös nostaa raitiovaunujen nopeuksia: syväuraiset vaihteet mahdollistavat vaihdealueen ylityksen nykyistä suuremmalla nopeudella.

Jatkossa syväuraisten vaihteiden määrä lisääntyy, sillä HKL asentaa ratatöiden yhteydessä syväuraiset vaihteet aina, kun se on vaihteen geometrian puolesta mahdollista.

Kiskoja uusitaan tarpeen mukaan

Ratakiskojen käyttöikä riippuu siitä, millaisella rataosuudella kiskot ovat. Suoralla radalla kiskot voivat kestää 30 vuotta, kaarteessa huomattavasti vähemmän aikaa; maksimissaan 15 vuotta.

Vaihteiden käyttöikään vaikuttaa muun muassa liikennemäärä: tiheästi liikennöidyillä rataosuuksilla vaihteet kuluvat eniten ja niitä vaihdetaan muutaman vuoden välein. Harvemmin liikennöidyillä osuuksilla vaihteet kestävät jopa 25 vuotta.

HKL suunnittelee ratatyöt siten, että niistä aiheutuisi mahdollisimman vähän häiriötä raitiovaunu- ja ajoneuvoliikenteelle. Ratatöitä tehdään mahdollisuuksien mukaan myös öisin tietyin rajoituksin. Helsingin yleiset säädökset rajoittavat melua aiheuttavan yötyön maksimiajaksikaksi yötä viikossa. Ratatyöhankkeet pyritään ajoittamaan niin, että ne voidaan toteuttaa samanaikaisesti muiden kuntateknisten hankkeiden kuten vesijohto-, viemäri- ja kaukolämpötöiden kanssa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

HKL, ratainsinööri Simo Karjalainen, p. 09 310 36888

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

HKL
HKL
PL 53250
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

(09) 310 1071http://www.hkl.fi

HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HKL

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme