HKL

HKL tarjoaa raitiovaunuja uusiokäyttöön

Jaa

HKL luopuu liikennekäyttöön soveltumattomista ja käytöstä poistetuista vanhoista raitiovaunuista. Vaunuille ei ole museointitarvetta, minkä vuoksi HKL etsii vaunuille uusia omistajia ja uutta kaupunkikulttuuria tukevaa käyttöä sen sijaan, että vaunut romutettaisiin.

Kunnostettu vaunu 12 on yksi luovutettavaista raitiovaunuista. Kuva: Daniel Federley
Kunnostettu vaunu 12 on yksi luovutettavaista raitiovaunuista. Kuva: Daniel Federley

Hakijoiden tulee esittää vaunulle käyttötarkoitus, jonka yhteiskunnallista hyväksyttävyyttä HKL arvioi. Hakijan tulee hakemuksessa osoittaa, kuinka mahdollisesti luovutettavasta vaunusta huolehditaan, jotta se pysyy raitioliikenteen arvon mukaisessa kunnossa ja pidemmälläkin aikajänteellä toimii raitioliikennettä ja raitioliikenteen historiaa kunnioittavasti.

Vaunuja ei esimerkiksi luovuteta ns. ”kesämökkivaunuiksi” tai varastotilaksi, mutta muuten vaunujen käyttötarkoitus on avoin ehdotuksille. Vaunu voidaan sijoittaa myös muualle kuin Helsinkiin, mutta vaunun tulee pysyä Suomessa. Uusi omistaja vastaa vaunun kuljetuskustannuksista, mutta muuten vaunut luovutetaan valittavalle osapuolelle maksutta. HKL voi tarvittaessa avustaa kuljetuksen järjestämisessä toteutuneita kuluja vastaan. Voit esittää hakemusta yhdelle tai useammalle raitiovaunulle.

Omistaja sitoutuu raportoimaan vaunun käyttötarkoituksen toteutumisesta HKL:lle vuosittain. Kalustoa ei saa luovuttaa kolmannelle osapuolelle ilman HKL:n suostumusta. Vaunun elinkaaren päätyttyä ostaja sitoutuu kustannuksellaan romuttamaan vaunun asianmukaisesti ympäristönäkökohdat huomioiden.

HKL luovuttaa vaunun nykyisessä kunnossaan eikä vastaa kaluston liikennöintikelpoisuudesta eikä kunnosta. Ostajan tuleekin huomioida, että vanhoissa vaunuissa voi olla esimerkiksi homevaurioita.

HKL pidättää oikeuden olla hyväksymättä hakemuksia harkintansa mukaan.

Haettavana olevat raitiovaunut (linkit www.hkl.fi >Raitiovaunulla >Kalusto):

>11, 12

>320

>91 

>perävaunu 521 (sivulla esitellyn kalustosarjan perävaunu)

>perävaunu 615

Hakemukset mahdollisine liitteineen osoitetaan 31.8.2018 mennessä HKL:lle: HKL – toimistopalvelut, PL 53250, 00099 Helsingin kaupunki tai sähköpostitse postikeskus.hkl@hel.fi.

Lisätietoja eri vaunumalleista antaa va. kalustopäällikkö Teemu Niippa, p. 09 310 36916 tai sähköpostitse teemu.niippa@hel.fi (6.7.2018 asti).

Yhteyshenkilöt

HKL, palvelukehitys- ja viestintäpäällikkö Elina Norrena, p. 050 412 1941.

Kuvat

Kunnostettu vaunu 12 on yksi luovutettavaista raitiovaunuista. Kuva: Daniel Federley
Kunnostettu vaunu 12 on yksi luovutettavaista raitiovaunuista. Kuva: Daniel Federley
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HKL
HKL
PL 1400
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

(09) 310 1071http://www.hkl.fi

HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HKL

Raide-Jokerin tavoitekustannuksesta on valmistunut uusi arvio – lopullinen hinta selviää ensi keväänä20.6.2018 12:00Tiedote

Raide-Jokerin rakentamisprojektissa on parhaillaan käynnissä kehitysvaihe, joka kestää ensi kevääseen asti. Kehitysvaiheessa tehdään kesällä 2016 hyväksyttyä hankesuunnitelmaa tarkemmat suunnitelmat sekä määritellään rakentamisen aikataulu ja kustannukset. Kustannusarviota lasketaan moneen kertaan kehitysvaiheen aikana, ja lopullinen hinta täsmentyy sitä mukaa, kun suunnitelmat tarkentuvat. Nyt valmistuneen arvion mukaan rakentamiskustannus on 355 M€ vuoden 2015 hintatasossa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme