HKL:n johtokunta antoi lausunnon HKL:n yhtiöittämisestä

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta on antanut kaupunginkanslialle lausuntonsa HKL:n mahdolliseen yhtiöittämiseen liittyen.

Johtokunta päätti tehdä lisäyksen lausunnon alkuun niin, että sen ensimmäisen varsinaisen kappaleen lopullinen muotoilu on "HKL:n johtokunta puoltaa liikenneliikelaitoksen toiminnan yhtiöittämistä muuttamalla nykyinen liikelaitosmuotoinen HKL osakeyhtiöksi yhtenä kokonaisuutena, jolle siirtyy koko nykyinen HKL:n liiketoiminta metrotoimintojen omistus- ja järjestämisvastuita lukuun ottamatta. Samalla johtokunta toteaa, että ennen asian lopullista päätöksentekoa tulee varmistaa seudun kaupunkien poliittisen johdon yhteisymmärrys ja yhteinen näkymä mallin hyväksyttävyydestä ja tarkoituksenmukaisuudesta. Yhtiössä tulee myös varmistaa laajan avoimuuden noudattamisen periaate ja turvata henkilöstön asema. Jatkovalmistelussa ja siirtymään valmistauduttaessa on tavoiteltava mahdollisimman avointa keskustelua yhtiön vaikutuksista seudun asukkaiden liikkumisen palvelutasoon, sekä yhtiön tuomiin hyötyihin ja mahdollisiin riskeihin."

Lisäystä esitti puheenjohtaja Minna Salminen. Äänestyksessä Salmisen ehdotusta kannatti kahdeksan jäsentä, yhden äänestäessä tyhjää.

Lausunnossa yleisesti korostuu johtokunnan tahto mahdollisimman avoimesta päätöksenteosta, hyvästä työnantajapolitiikasta ja koko seudun edusta. Mahdollisen yhtiön tavoite on tuottaa yhteiskunnallista etua.

Yhtiön perustamista koskeva päätöksenteko Helsingin kaupungin päätöksentekoelimissä on tarkoitus tapahtua syyskuussa 2021. Helsingin kaupunginhallitus käsittelee HKL:n toiminnan yhtiöittämistä 6.9.2021 pidettävässä kokouksessaan ja kaupunginvaltuuston käsittelyyn yhtiöittämisasia on tarkoitus tuoda tämän jälkeen. Vantaan kaupungin osalta päätöksenteko mahdollisesta mukaantulosta yhtiöön tapahtuu suunnitelmien mukaan lokakuussa.

Koko lausunto ja tieto äänestyksistä on luettavissa HKL:n johtokunnan päätöstiedotteesta osoitteessa www.hkl.fi/johtokunta.

Lisätiedot:
HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski

Kaupunginvaltuusto hyväksyi HKL:n yhtiöittämisen23.9.2021 12:47:32 EEST | Tiedote

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 22.9. HKL:n yhtiöittämisen. Yhtiöittäminen tarkoittaa nykyisen liikelaitosmuotoisen HKL:n muuttamista osakeyhtiöksi yhtenä kokonaisuutena lukuun ottamatta metrotoimintojen omistus- ja järjestämisvastuita, jotka siirtyvät yhtiöön myöhemmin. Suunnitelman mukaan kaupunkiliikenneyhtiö aloittaa varsinaisen toimintansa vuoden 2022 alussa. - Kaupunkiraideliikenne on 2020- ja 2030-luvuilla laajenemassa vahvasti. Kyvykkyytemme näiden laajennusten tekemiseen ja yhteiskunnan tarpeisiin vastaamiseen yhtiömuodossa on parempi. Lisäksi seudullisen raideliikenteen mittakaavaedut voidaan yhtiömuodossa parhaiten lunastaa kaupunkilaisten hyödyksi. Tämä tarkoittaa niin parempaa laatua kuin säästyneitä kustannuksia, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski. Yhtiöittäminen mahdollistaa myös Vantaan kaupungin mukaantulon yhtiön omistajaksi Vantaan näin päättäessä. Vantaa on osaltaan tekemässä päätöstä vielä syksyn 2021 aikana. Yhtiön osakkaina voivat tulevaisuudessa olla myös

HKL:n johtokunta esittää raitiovaunuvarikoiden kokonaiskehittämissuunnitelman päivittämistä17.9.2021 12:30:05 EEST | Tiedote

HKL:n johtokunta esittää 23.9.2021 kokouksessaan vuonna 2018 hyväksytyn raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelman päivitystä siten, että Koskelan varikko toteutetaan ennen Laajasalon varikkoa ja Töölön nykyisen varikon elinkaarta jatketaan. Tällöin Laajasalon tai vastaavan kokoluokan varikkoa tarvittaisiin palvelemaan laajenevaa raitiotieliikenteen säilytyskapasiteettia vasta 2030-luvun loppupuolella.