HKL:n vuosi 2018 – kasvua ja kehitystyötä

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen eli HKL:n vuoden 2018 vuosikertomus on julkaistu. Samojen kansien välistä löytyy myös vuoden 2018 vastuullisuusraporttimme.

Vuosi 2018 oli HKL:n kannalta merkittävä. Matkustajamäärät niin metro-, raitio- kuin lauttaliikenteessäkin kasvoivat, ja kaupunkipyörien suosio kapusi kansainvälisesti mitattuna kärkikastiin.

Metron liikennöinti vakiintui länteen laajentuneella metrolinjalla. Myös länsimetron radan ja asemien kunnossapidon toimintatapoja kehitettiin vuoden mittaan. Kaupunginhallitus vahvisti HKL:n valmisteleman raitiovarikkojen kehittämissuunnitelman, mikä tarkoittaa mittavia toimenpiteitä HKL:ssä; seuraavan seitsemän vuoden aikana rakennetaan neljä uutta raitiovarikkoa.

Helsinki kasvaa, ja raideliikenteellä tulee olemaan entistä merkittävämpi rooli kaupungin joukkoliikenteessä. Kehitimme kustannustehokkuuttamme mittavilla toimenpiteillä, jotta voimme tulevaisuudessakin olla korkean laadun lisäksi yhteiskunnalle taloudellisesti paras vaihtoehto ratikan ja metron liikennöitsijäksi.

Lisää edellä mainituista aiheista ja monista muista vuoden kohokohdista HKL:n vuoden 2018 sähköisessä ja painetussa vuosikertomuksessa.

Lisätiedot ja painetun version tilaus:
viestintäsuunnittelija
Ulla Paukku
ulla.paukku@hel.fi

Metroradassa painumaa Itäkeskuksen ja Roihupellon välillä – metro liikennöi kyseisen osuuden toistaiseksi alennetulla nopeudella19.9.2019 12:54:27 EESTTiedote

Metroradassa on keskiviikon ja torstain välisenä yönä havaittu painumaa Itäkeskuksen ja Roihupellon välisellä osuudella. Painuma on seurausta Raide-Jokeri-pikaraitiotien Varikkotien työmaalla tehtävistä pohjanvahvistustöistä. Liikennöinti metroradalla sujuu normaalisti, mutta nopeusrajoitus on kyseisellä osuudella laskettu 20 kilometriin tunnissa. Varikkotiellä pohjaolosuhteet ovat pikaraitiotien rakentamisen kannalta haastavat. Koska maaperä Varikkotiellä on pehmeää saveikkoa, on pikaraitiotie perustettava kokonaan paalulaatalle, maasillalle tai pohjavesikaukaloon. Parhaillaan Varikkotien työmaalla tehdään pontitustöitä. Metroradan painuman suuruus selviää tarkemmin torstain aikana. Liikennöinti radalla varmistetaan tukemiskoneen avulla. Rata on tarkoitus korjata kuntoon torstain ja perjantain välisen yön aikana. HKL tiedottaa tilanteen etenemisestä tarvittaessa myöhemmin.

Kulosaaressa testataan uusia liityntäpysäköinnin opasteita16.9.2019 09:35:18 EESTTiedote

Helsingin liityntäpysäköintiä kehitetään eri toimijoiden yhteistyönä palvelemaan joukkoliikenteen matkustajia entistä paremmin. HKL Helsingin liityntäpysäköintialueiden hallinnoijana on käynnistänyt HSL:n kanssa liityntäpysäköinnin opasteiden uudistamisen ja toimintatapojen yhtenäistämisen. Hankkeen tavoitteena on saada liityntäpysäköinti entistä paremmin palvelemaan joukkoliikenteellä matkaa jatkavia asiakkaita.