Hoiva-avustajien koulutus saattaa helpottaa vanhushoidon työntekijäpulaa, avustajat eivät saa korvata lähihoitajia

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n ja Esperi Care –hoivaketjun väliset keskustelut ovat tuottamassa tulosta. Esperi käynnistää keväällä oppisopimuskoulutuksen, jonka tarkoituksena on kouluttaa lisää hoiva-avustajia. Alalla tarvitaan kipeästi lisää resursseja. JHL kuitenkin muistuttaa, että lähihoitajien työtehtäviä ei saa siirtää hoiva-avustajille.

Hoiva-alan ammattilaiset ovat jo pitkään olleet huolissaan siitä, että asiakastyöhön on liian vähän aikaa. JHL on nostanut esiin, että sairaanhoitajat ja lähihoitajat joutuvat nykytilanteessa tekemään töitä, jotka syövät aikaa varsinaiselta hoito- ja hoivatyöltä. Hoitohenkilökunnalle jää enemmän aikaa keskittyä asiakkaiden hoitamiseen, kun alalle palkataan lisää hoiva-avustajia.

JHL:n ja Esperi Caren keskustelujen tuloksena Esperi aloittaa keväällä hoiva-avustajien oppisopimuskoulutuksen. Suunnitteilla oleva koulutus toteutetaan yhteistyössä eteläsuomalaisen koulutuskuntayhtymän kanssa. Hoiva-avustajat työllistyisivät Esperiin. Heillä olisi mahdollisuus myös suorittaa lähihoitajakoulutus oppisopimuksella. Tällä keinoin pyritään osaltaan ratkaisemaan alan pahenevaa työvoimapulaa.

– JHL kannattaa sellaista hoiva-avustajakoulutusta, joka muodostuu tutkinnon osista. Silloin siitä on helppo jatkaa opintoja. Tutkimustuloksista tiedetään, että työssä käyvillä on haasteita päästä opiskelemaan. Lupaus kouluttaa hoiva-avustajakoulutuksen käyneet lähihoitajiksi oppisopimuksella onkin JHL:n mielestä hieno kädenojennus, kiittää JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Niemi-Laine muistuttaa, että hoiva-alalle on oleellista luoda selkeät rakenteet ja tehtävänkuvat, joita noudatetaan.

– Hoiva-avustajat eivät voi korvata lähihoitajia. Jos hoivatyön kriisi halutaan ratkaista, tarvitaan alalle lisää henkilökuntaa ja rahoitusta, Niemi-Laine korostaa

Hoivatyö on ihmisvaltaista ja sen asiakkaat ovat monesti haavoittuvassa asemassa. Hoivatyöhön tarvitaan riittävästi aikaa ja resursseja. Lisäksi ammattilaisilla pitää olla oikeanlaista osaamista. Myös työntekijöiden hyvinvoinnista on pidettävä huolta.

– JHL kutsuu mielellään hoiva-alalla toimivia tahoja vuoropuheluun siitä, miten osaamisen kehittäminen, inhimillisempi työelämä ja laadukas hoito- ja hoivatyö alalla turvataan, Niemi-Laine toteaa.

Lisätiedot:
puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772, paivi.niemi-laine@jhl.fi
koulutuspoliittinen asiantuntija Marjut Manka, 050 4363 273, marjut.manka@jhl.fi

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:s medlemmar om den kommande förhandlingsrundan: Bort med konkurrenskraftstimmarna eller ersätt dem rejält, löneförhöjningarna som allmän förhöjning14.6.2019 10:56:06 EESTTiedote

JHL frågade i maj sina medlemmar om målen inför avtalsförhandlingarna inkommande vinter. 8 500 svar inkom på enkäten och nästan 85 procent av respondenterna var av den åsikten att största delen av löneförhöjningarna ska genomföras som en allmän förhöjning. Förlängningen av arbetstiden som ingick i konkurrenskraftsavtalet borde antingen upphöra eller ersättas på ett rejält sätt.

JHL näkee paljon hyvää tulevan hallituksen ohjelmassa: Työelämää parannetaan kolmikannassa, työttömiä kyykyttävä aktiivimalli ajetaan alas ja julkiset palvelut vahvistuvat3.6.2019 13:43:54 EESTTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL iloitsee siitä, että luottamus on palaamassa Suomen työmarkkinoille. Uusi hallitus lähtee rakentamaan työelämän uudistuksia yhdessä ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien kanssa. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan romuttamaan aktiivimallin, jota JHL on vastustanut alusta saakka.

Problemen med plattformsekonomin måste lösas genom precisering av arbetsavtalslagarna, kräver JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine1.5.2019 12:00:00 EESTTiedote

De nya formerna av arbete hotar arbetstagarnas rätt till inkomstrelaterat arbetslöshetsskydd och företagshälsovård, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine i sitt första maj-tal. Man måste kraftigt kunna ingripa i problemen lagstiftningsvägen, eftersom en del av arbetsgivarna som verkar på plattformerna kringgår sina skyldigheter.