HS Turku palkittiin varsinaissuomalainen viestintätekoteko -tunnustuksella

HS Turku on saanut tämän vuoden varsinaissuomalainen viestintäteko -tunnustuksen. Nyt ensimmäistä kertaa jaetun huomionosoituksen myönsivät Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokunnan jäsenet. Jäsenistöön kuuluu noin 40 viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevää asiantuntijaa Varsinais-Suomen alueelta.

Kuva: Ville-Veikko Kaakinen / HS.
Kuva: Ville-Veikko Kaakinen / HS. Kuvassa vasemmalta Toni Lehtinen, Milja Virtanen, Linda Laine, Ville-Veikko Kaakinen, Rami Nieminen ja Jonna Rönkä

”Tunnustus myönnetään joka toinen vuosi henkilölle tai taholle, joka on vaikuttanut viestinnän ja markkinoinnin keinoin merkityksellisellä tavalla yritysten toimintaympäristöön Varsinais-Suomessa”, kertoo valiokunnan puheenjohtaja Anne-Maarit Itänen.

HS Turku avasi maaliskuussa Turkuun uuden toimituksen, joka on tehnyt uutisia ja juttuja alueen tapahtumista, ilmiöistä ja ihmisistä Helsingin Sanomiin. Toimituksessa työskentelee kuusi tekijää. Journalistit Rami Nieminen, Jonna Rönkä, Milja Virtanen, Linda Laine ja Toni Lehtinen sekä kuvaaja Ville-Veikko Kaakinen seuraavat herkällä korvalla ja tarkkasilmäisellä otteella alueen tapahtumia. Alueelta tehdyt jutut ovat saaneet laajaa valtakunnallista huomioita.

”HS Turku on tuonut myös alueen elinkeinoelämälle uuden mahdollisuuden nostaa esille aiheita ja teemoja, jotka ovat aiemmin jääneet syystä tai toisesta valtakunnallisesti pimentoon”, arvioi valiokunnan puheenjohtaja Itänen.

HS Turku ei ole ollut niinkään kilpailemassa kaupungissa jo toimivien paikallisten toimitusten kanssa uutisaiheista, vaan on valtakunnallinen mediatoimija ja lisä muiden joukossa.

"Olemme otettuja, että HS Turku on saanut varsinaissuomalaisten lukijoiden keskuudessa suorastaan ylitsevuotavan hyvän vastaanoton. Turku ja sen lähialueet ovat täynnä kiinnostavia uutisia, tarinoita ja ilmiöitä. Yleisön ja paikallisten toimijoiden palaute on meille tärkeää”, kiittelee Helsingin Sanomien uutistuottaja Olli-Pekka Paajanen.

"Kokeilemme tulevaisuudessakin kaikenlaista uutta ja innostavaa. HS Turku tekee jatkossakin juttuja syventävällä, taustoittavalla ja tutkivalla otteella väheksymättä kiinnostavia paikallisia ilmiöitä ja uutistapahtumia."

Tunnustus jaettiin Turun kauppakamarin valiokuntien yhteisessä syysstartissa 15.9.2022 Turun Messukeskuksessa.

Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokunta

Turun kauppakamarin valiokunnan puheenjohtaja Anne-Maarit Itänen, puh. 050 435 2284

Kuva: Ville-Veikko Kaakinen / HS.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio.

Yritysten verojalanjälki mahdollistaa hyvinvointiyhteiskunnan palvelut1.12.2022 00:01:00 EET | Tiedote

Yritystoiminnan yhteydessä maksettavien ja tilitettävien verojen määrä nousee vuosittain kymmeniin miljardeihin euroihin. Varsinais-Suomessa yritysten viimeisin laskettu kokonaisverojalanjälki (2019) oli noin 3 miljardia euroa. ”Veroilla ja maksuilla kustannetaan hyvinvointiyhteiskunnan palvelut. Vaikka osa maksuista peritään asiakkailta tuotteiden hinnan yhteydessä ja työntekijöiltä palkanmaksun yhteydessä, ei mitään näistä tuloista syntyisi ilman yritystoimintaa”, muistuttaa Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Turun kauppakamari kartoitti jäsenyritystensä viestintätarpeita: Viestinnän ja markkinoinnin tärkeys tiedostetaan alueella hyvin10.11.2022 00:01:00 EET | Tiedote

Turun kauppakamari kartoitti ensimmäistä kertaa jäsenyritystensä viestinnän ja markkinointiviestinnän nykytilaa ja tulevaisuutta. Markkinointi- ja viestintävaliokunnan toteuttamaan kyselyyn vastasi 113 varsinaissuomalaista yritysjohtajaa. Yritysten vastauksissa korostuivat erityisesti viestinnän suunnitelmallisuuden, osaamisen ja taloudellisten resurssien puute.

Varsinais-Suomen alueen yrityksistä yli 70 prosenttia hyödyntäisi oppisopimuskoulutusta, jos sitä tuettaisiin taloudellisesti enemmän  2.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Embargo 2.11. kello 06 // Liki 73 prosenttia Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä voisi hyödyntää enemmän oppisopimuskoulutusta, mikäli sitä tuettaisiin taloudellisesti nykyistä paremmin. Kauppakamarien mukaan oppisopimuskoulutuksen haasteena on alkuvaiheen palkkauskustannusten suuruus suhteessa saatuun tuottavuushyötyyn. Keskuskauppakamari esittää, että seuraavalla hallituskaudella yritysten palkkauskustannuksia kevennetään oppisopimuskoulutuksen alkuvaiheessa ja kasvatetaan tätä kautta oppisopimuskoulutuspaikkojen määrää erityisesti nuorille.