HSL jakoi HUSille vuoden 2020 Työmatkaliikkumisen edelläkulkija -tunnustuksen

HSL ja valtakunnallinen Fiksusti töihin -hanke jakavat vuosittain Työmatkaliikkumisen edelläkulkija -tunnustuksen työnantajalle, joka on ottanut esimerkillisellä tavalla omakseen kestävän ja hyvinvointia lisäävän työmatka- ja työasiamatkaliikkumiseen. Tämän vuoden HSL-alueen tunnustuksen sai HUS Helsingin yliopistollinen sairaala.

Tunnustus on jatkoa Työpaikka joka liikuttaa -sertifikaatille, jonka HSL myönsi HUSille jo vuonna 2015.

HUS ja Sitowise Oy selvittivät viime vuonna Meilahden sairaala-alueen henkilökunnan liikkumistarpeita sekä mahdollisuuksia ohjata heitä henkilöautoilusta kestävän liikkumisen suuntaan. Hankkeen lopputuloksena syntyi viisaan liikkumisen edistämisohjelma, jonka toimia käynnistetään askel kerrallaan. Yksi niistä on sisäisen viestinnän tehostaminen.

”Avasimme elokuussa uuden työmatkaliikenteeseen keskittyvän intrasivuston, jolla on paljon tietoa eri kulkumuodoista samalla kun sivuilla kannustetaan vastuullisiin valintoihin. Sivusto on saanut työntekijöiltämme paljon kiitosta”, tiedottaja Mirkka Kujala HUSista kertoo.

Verkkopalettiin kuuluu myös hyvinvointisivusto. Autoilijoille on ollut tarjolla verkkokurssi, jolla on kerrottu vaihtoehtoisista tavoista liikkua. HUSissa on ollut pitkään käytössä myös kimppakyytisivusto, jolla tosin on ollut korona-aikaan ymmärrettävästi hiljaista.

Henkilöstölle on järjestetty kävelyä ja pyöräilyä edistäviä tempauksia ja kampanjoita, esimerkiksi sähköpyörien testaustilaisuuksia. Valtakunnalliseen Kilometrikisaan otetaan osaa vuosittain.

Työmatkalippuetu on käytössä sähköisenä palveluna.

HUS on sitoutunut tukemaan työmatkaliikkumista sekä henkilökunnan hyvinvoinnin edistämiseksi että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Pyöräpaikkojen määrä kasvaa

Pyöräilyn ja kävelyn edistäminen on HUSin viisaan liikkumisen kehittämisohjelman kärjessä. Sairaaloiden alueille on rakennettu lisää pyörätelineitä. Eniten pyöräpaikkoja on lisätty suurimmalle sairaala-alueelle Meilahteen, ja paikat ovat myös entistä laadukkaampia. Meilahteen on myös hankittu käteväkäyttöinen paineilmapumppu.

Meilahden sairaala-alueella on käynnissä mittavia rakennushankkeita, ja pyöräilyn edistäminen on monin tavoin suunnitelmissa mukana. Tulossa on muun muassa 350 lukitun tilan pyöräpaikka etenkin talvipyöräilyn tukemiseksi. Suihkujen määrä tuplaantuu nykyisestä, jotta niitä riittää paremmin myös pyöräilijöiden ja kävelijöiden tarpeisiin. Sähköpyörille suunnitellaan latauspisteitä.

Tavoitteena entistä sujuvammat matkaketjut

”Kestävään liikkumiseen kannustamisessa on tärkeää työntekijöiden osallistaminen, eli sanomaa ei tule vain kaataa ylhäältä alaspäin. Mielestäni meillä on onnistuttu hyvin ja tulokset näkyvät”, HUSin työhyvinvointikonsultti Taina Liukkonen sanoo.  ”Viime vuonna tehdyn kyselyn perusteella lähes puolet työntekijöistämme kulki työmatkansa pyöräillen tai kävellen vähintään kolmesti viikossa.”

Myös joukkoliikennettä käytetään jo paljon. ”Esimerkiksi Meilahdessa 40–50 prosenttia työntekijöistä kulkee joukkoliikenteellä vuodenajasta riippuen. Pitkän tähtäimen tavoitteemme on, että entistä useampi autoilija siirtyisi joukkoliikenteen käyttäjäksi. HUS pyrkii myös vaikuttamaan siihen, että työntekijöittemme matkaketjut saataisiin entistä sujuvammiksi”, erikoissuunnittelija Tuija Stambej kertoo.

Asiakasvastaava Anna Ruskovaara, HSL, puh. 050 414 6404

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.