HSL on varautunut mahdolliseen sähköpulaan – teemasivu kertoo sähkötilanteen vaikutuksista joukkoliikenteeseen
HSL varautuu talven sähkönsäännöstelyyn ja mahdollisiin sähkökatkoksiin yhdessä liikenteen muiden toimijoiden kanssa. Teemasivu hsl.fi/varautuminen kertoo, miten sähkönsäästö näkyy joukkoliikenteessä ja millaisia mahdollisten sähkökatkojen vaikutukset olisivat.
”Kerromme asiasta tietoisuuden lisäämiseksi. Niin sanotut kiertävät sähkökatkot eivät koske raideliikennettä, joka on määritelty kriittiseksi sähkönkäyttöpaikaksi valtioneuvoston asetuksella. Bussiliikenteessä lyhytaikaiset katkot eivät estä bussien kulkemista, mutta liikennevalojen ja katuvalojen toimimattomuus aiheuttaisi todennäköisesti myöhästymisiä”, tiivistää operatiivisen yksikön päällikkö Maija Musto HSL:stä.
HSL:n liikenteestä raitiovaunut, metro ja lähijunat kulkevat sähköllä. Bussiliikenteestä noin kolmasosa ajetaan sähköbusseilla. Niitä ladataan pääasiassa varikoilla öisin, jolloin sähkönkulutus on muualla yhteiskunnassa vähäisempää.
Sähkökatkotilanteessa HSL kertoisi katkon vaikutuksista normaaliin tapaan eli HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-sivustolla, joiden toiminta on varmistettu varavoimalla. Myös matkakortinlukijat ja muut laitteet liikennevälineissä toimisivat sähkökatkosta huolimatta.
Varautumisesta huolimatta on mahdollista, että ongelmat sähkönjakelussa aiheuttaisivat joukkoliikenteen hetkellisen pysähtymisen. Näin voi tapahtua myös normaalitilanteessa esimerkiksi onnettomuuden vuoksi. Tällaisessa tilanteessa matkustajan on tärkeintä noudattaa liikennehenkilökunnan ohjeita.
"Jos liikenne keskeytyisi, toivomme matkustajilta malttia odottaa, että liikenne jatkuu normaalisti tai että pelastuslaitos saapuu evakuoimaan yksikön. Esimerkiksi metrosta tai junasta ei pidä koskaan poistua aseman ulkopuolelle omin neuvoin, sillä mikäli sähköt palaavat yllättäen takaisin, on radalla liikkuminen hengenvaarallista", kertoo Musto.
Sähkönsäästötoimenpiteet näkyvät metroasemilla
HSL yhteiskumppaneineen säästää sähköä muun muassa asemien ja liikennevälineiden lämpötiloja ja valaistusta optimoimalla. Kampin, Rautatientorin, Ruoholahden ja Hakaniemen metroasemilla on joulukuusta alkaen poistettu käytöstä osa liukuportaista sähkön säästämiseksi, mutta jokaisella asemalla on silti vähintään yksi alaspäin ja yksi ylöspäin vievä liukuporras, joka on käytössä. Myös kuljettajan taloudellinen ajotapa vähentää sähkönkulutusta.
Jos kantaverkkoyhtiö Fingrid ilmoittaa lähestyvästä sähköpulan uhasta, HSL:n liikenteen sähkönkulutusta on mahdollista vähentää vielä esimerkiksi metro- tai raitiovaunuliikennettä supistamalla. Toistaiseksi liikenteen määrää ei ole karsittu sähkönsäästösyistä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HSL:n viestintäpäivystys, puh. 040 163 2818
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme