HSL siirtää uusien lähijunien hankintaa
HSL siirtää uuden lähijunakaluston hankinnan aloittamista. HSL:n hallituksen oli tarkoitus päättää hankinnan käynnistymisestä tänä syksynä.
Koronapandemia on lisännyt etätöitä, mikä on vähentänyt lähijunien käyttöä. Pitkän tähtäimen arviota tulevista matkustajamääristä on vielä toistaiseksi vaikea tehdä. HSL ei sen vuoksi pysty tällä hetkellä arvioimaan riittävän luotettavasti, kuinka paljon ja millä aikataululla junia kannattaa hankkia.
”Pystymme arvioimaan junien tarpeen ja hankinta-aikataulun riittävän tarkasti siinä vaiheessa, kun pandemian aiheuttamat muutokset matkustamiseen tasaantuvat”, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä sanoo.
Jos junaliikenteen matkustajamäärät kasvavat odotettua nopeammin, HSL voi varautua tiettyyn pisteeseen asti myös ilman uuden kaluston hankintaa.
”Sm5-junien alkusarjan peruskorjaukset alkavat näillä näkymin 2020-luvun puolivälissä. Juniin on mahdollista rakentaa lisäpaikkoja korjausten yhteydessä”, Anttila kertoo. ”Muita keinoja vastata matkustajamäärien kasvuun ovat esimerkiksi junien käytön tehostaminen sekä liikenteen sujuvoittaminen. Selvitämme toimenpiteitä yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa.”
Varikkoratkaisun valmistelu jatkuu
Jotta HSL voi käynnistää junakaluston hankinnan, tulee olla selvillä se, missä uusien junien ensimmäinen kunnossapitovarikko sijaitsee ja koska se rakennetaan.
HSL, Helsingin seudun kunnat ja Väylävirasto kirjasivat MAL2019-sopimukseen, että ne ratkaisevat yhteistyössä uusien lähijunaliikenteen varikkojen toteuttamisen aikataulun sekä niiden sijainnin.
Päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta HSL jatkaa varikkoratkaisun valmistelua yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy on valittu varikkojen toteuttajaksi ja se johtaa varikkoratkaisun valmistelua.
HSL myös edistää varikkoasiaa kuntien ja Väyläviraston suuntaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Sopimuspäällikkö Tuomo Lankinen, HSL, puh. 040 662 1099
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme