HSL:n tilinpäätös 2017: lipputulot ja matkustajamäärä kehittyivät myönteisesti

HSL:n tulos vuonna 2017 on 2,5 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 22,7 miljoonan euron alijäämään. ”Tulokseen vaikuttivat ennakoitua suurempi matkustajamäärä, alhainen korkotaso ja arvioitua alempana pysytellyt polttoaineiden hinta”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

HSL:n toimintatuotoista 54,4 % oli lipputuloja ja 42,9 % kuntaosuuksia. Loput toimintatuototkoostuivat muun muassa valtion tuista ja tarkastusmaksutuloista. Toimintatuotot olivat yhteensä 657,2 miljoonaa euroa ja ne ylittivät muutetun talousarvion 14,5 miljoonalla eurolla (2,2 %).

Lipputuloja kertyi yhteensä 357,7 miljoonaa euroa, mikä ylitti talousarvion 14,1 miljoonalla eurolla (4,1 %). Lipputulot kasvoivat edellisestä vuodesta 7,9 %. Lippujen hintoja korotettiin vuoden 2017 alussa keskimäärin 4,1 %.

Mobiililippumyynti kasvoi edellisestä vuodesta peräti 270 % noin 19 miljoonaan euroon ja lataajien määrä kasvoi yli 700 000:een. Uutena lipputuotteena otettiin käyttöön kioskeista ja kaupoista ennakkoon ostettava kertalippu ja uutena kertalippujen myyntikanavana Helsingin kaupungin pysäköintiautomaatit (noin 400 kpl).

HSL:n jäsenkuntien maksamat kuntaosuudet olivat 281,9 miljoonaa euroa. Kuntaosuudet laskivat vuoden 2016 tasosta 11,9 milj. euroa (4,1 %). Kunnille kertyneitä ylijäämiä hyvitettiin kuntaosuuslaskutuksessa aiempia vuosia enemmän.

HSL:n toimintakulut olivat 648,1 miljoonaa euroa, 29,7 miljoonaa euroa vähemmän kuin talousarviossa (4,4 %). Suurin erä (77,3 %) koostui edellisvuoden tapaan operointikustannuksista.

HSL:n matkustajamäärät kasvoivat edellisestä vuodesta 2,0 %. HSL:n liikenteessä tehtiin yhteensä 374,7 miljoonaa nousua eli yli miljoona nousua vuorokaudessa. Ratikkamatkustajien määrä kasvoi kuluneena vuonna 6,3 %, ja sen arvioidaan yhä kasvavan voimakkaasti.

Kaupunkipyörien kautta voi pitää ennätyksellisenä. Erityisen vilkasta pyörien käyttö on ollut metroasemien läheisyydessä ja työmatkaliikenteen huipputunteina. Koko kauden käyttäjiksi rekisteröityi yli 34 000 polkijaa, kun heitä oli 10 000 vuonna 2016.

HSL:n asiakastyytyväisyyttä mittaava suositteluindeksi notkahti elokuussa junamyynnin lakkauttamisen jälkeen, mutta palasi loppuvuonna alkuvuoden hyvälle tasolle. Vuoden 2017 asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan matkustajista 88 % oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen.

HSL:n matkustajamäärät vuosina 2013–2017

milj. nousua   Kasvu %

2013   351,4               1,9

2014   353,3               0,6

2015   358,6               1,5

2016   367,2               2,4

2017   374,7               2,0

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi 050 565 8884
Osastonjohtaja Ilmari Mäkinen 050 364 8772

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.