HSY aloitti muovin keräyksen Sortti-asemilla joulukuussa

HSY on aloittanut muovin keräyksen kaikilla Sortti-asemilla joulukuun alkupuolella. Keräykseen voi tuoda muovipakkausten lisäksi muutakin muovijätettä. HSY edistää näin jätteiden kierrätystä ja pääsyä kunnianhimoiseen tavoitteeseen nostaa kotien jätteiden kierrätysprosentin 60 pääkaupunkiseudulla vuoteen 2025 mennessä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloitti muovin keräyksen kaikilla Sortti-asemilla joulukuun alussa. Keräykseen voi tuoda erilaista muovijätettä sekä muovipakkauksia.

- Asukkaat ovat toivoneet paljon muovin keräystä Sortti-asemillemme. Vantaan Ruskeasannan Sortti-asemalla onkin kerätty muovia kokeilumuotoisesti vuodesta 2017 alkaen. Vastaamme nyt asukkaiden toiveeseen aloittamalla keräyksen kaikilla asemillamme, HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen iloitsee.

Sortti-asemalla keräykseen voi tuoda kaikenlaista muovijätettä, kuten ämpäreitä, pulkkia, kukkaruukkuja sekä muovipakkauksia. Tämän vuoden puolella otamme muovin vastaan samalla hinnalla kuin sekajätteen eli 20 €/m³. Ensi vuoden alusta hinta laskee 10 €/m³.

- Alennamme muovin hintaa ensi vuonna. Näin kannustamme asukkaita lajittelemaan ja tuomaan muovijätteensä Sortti-asemillemme, jotta saamme materiaalia mahdollisimman paljon kierrätykseen. Siten lähestymme asettamaamme kierrätystavoitetta nostaa kotien jätteiden kierrätysprosentti 60 täällä pääkaupunkiseudulla vuoteen 2025 mennessä, Mäntynen kertoo.

Sortti-asemien muoville löytynyt käyttöä

Sortti-asemien muovijätteelle on etsitty uusia käsittelijöitä tämän vuoden alusta alkaen, jotta keräys saadaan laajennettua kaikille asemille. Asemille tuotua muovijätettä pitää esilajitella enemmän kuin kiinteistöillä kerättäviä muovipakkauksia. Muoviesineissä muovilaatujen kirjo on vielä suurempi kuin pakkauksissa, jotka voidaan toimittaa suoraan Fortumin Riihimäen laitokseen.

- Nyt asia on edennyt, joten voimme aloittaa keräyksen kaikilla Sortti-asemillamme. Kuljetamme muovin Wimaolle Lappeenrantaan sekä Päijät-Hämeen jätehuollon lajittelulaitokseen lajiteltavaksi. Sen jälkeen se viedään Fortumille Riihimäelle. Jatkossa käsittelypaikkoja voi olla muitakin, Mäntynen mainitsee tyytyväisenä.

Kierrätetystä muovista tehdään uusia muovituotteita, kuten kastelukannuja ja siivousvälineitä sekä muoviprofiileja esimerkiksi terassin rakentamiseen. Lisäksi Lappeenrannassa kierrätysmuovia käytetään sellaisenaan tai komposiittina erilaisten koteloiden tai pakkausten valmistuksessa.

Muovin keräyksestä Sortti-asemilla löytyy lisätietoa HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/sorttiasemat. Jätteiden lajiteluun apua löytyy HSY:n jäteoppaasta www.hsy.fi/jäteopas.

HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, marjut.mantynen@hsy.fi, puh. 040 0609 493.

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.