HSY aloitti muovin keräyksen Sortti-asemilla joulukuussa

HSY on aloittanut muovin keräyksen kaikilla Sortti-asemilla joulukuun alkupuolella. Keräykseen voi tuoda muovipakkausten lisäksi muutakin muovijätettä. HSY edistää näin jätteiden kierrätystä ja pääsyä kunnianhimoiseen tavoitteeseen nostaa kotien jätteiden kierrätysprosentin 60 pääkaupunkiseudulla vuoteen 2025 mennessä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloitti muovin keräyksen kaikilla Sortti-asemilla joulukuun alussa. Keräykseen voi tuoda erilaista muovijätettä sekä muovipakkauksia.

- Asukkaat ovat toivoneet paljon muovin keräystä Sortti-asemillemme. Vantaan Ruskeasannan Sortti-asemalla onkin kerätty muovia kokeilumuotoisesti vuodesta 2017 alkaen. Vastaamme nyt asukkaiden toiveeseen aloittamalla keräyksen kaikilla asemillamme, HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen iloitsee.

Sortti-asemalla keräykseen voi tuoda kaikenlaista muovijätettä, kuten ämpäreitä, pulkkia, kukkaruukkuja sekä muovipakkauksia. Tämän vuoden puolella otamme muovin vastaan samalla hinnalla kuin sekajätteen eli 20 €/m³. Ensi vuoden alusta hinta laskee 10 €/m³.

- Alennamme muovin hintaa ensi vuonna. Näin kannustamme asukkaita lajittelemaan ja tuomaan muovijätteensä Sortti-asemillemme, jotta saamme materiaalia mahdollisimman paljon kierrätykseen. Siten lähestymme asettamaamme kierrätystavoitetta nostaa kotien jätteiden kierrätysprosentti 60 täällä pääkaupunkiseudulla vuoteen 2025 mennessä, Mäntynen kertoo.

Sortti-asemien muoville löytynyt käyttöä

Sortti-asemien muovijätteelle on etsitty uusia käsittelijöitä tämän vuoden alusta alkaen, jotta keräys saadaan laajennettua kaikille asemille. Asemille tuotua muovijätettä pitää esilajitella enemmän kuin kiinteistöillä kerättäviä muovipakkauksia. Muoviesineissä muovilaatujen kirjo on vielä suurempi kuin pakkauksissa, jotka voidaan toimittaa suoraan Fortumin Riihimäen laitokseen.

- Nyt asia on edennyt, joten voimme aloittaa keräyksen kaikilla Sortti-asemillamme. Kuljetamme muovin Wimaolle Lappeenrantaan sekä Päijät-Hämeen jätehuollon lajittelulaitokseen lajiteltavaksi. Sen jälkeen se viedään Fortumille Riihimäelle. Jatkossa käsittelypaikkoja voi olla muitakin, Mäntynen mainitsee tyytyväisenä.

Kierrätetystä muovista tehdään uusia muovituotteita, kuten kastelukannuja ja siivousvälineitä sekä muoviprofiileja esimerkiksi terassin rakentamiseen. Lisäksi Lappeenrannassa kierrätysmuovia käytetään sellaisenaan tai komposiittina erilaisten koteloiden tai pakkausten valmistuksessa.

Muovin keräyksestä Sortti-asemilla löytyy lisätietoa HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/sorttiasemat. Jätteiden lajiteluun apua löytyy HSY:n jäteoppaasta www.hsy.fi/jäteopas.

HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, marjut.mantynen@hsy.fi, puh. 040 0609 493.

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi