Hukkuuko maailma muoviin? - Kansainvälisenä kuluttajien oikeuksien päivänä vähennetään muovijätettä

On arvioitu, että muovimateriaalien virta valtameriin kolminkertaistuu vuoteen 2040 mennessä, mikäli merkittäviä innovaatioita ja muutoksia politiikassa tai ihmisten käyttäytymisessä ei tapahdu. Muoviongelma on globaali ongelma, joka koskettaa tavalla tai toisella kaikkia maailman kuluttajia. 15.3. kansainvälisenä kuluttajan oikeuksien päivänä kuluttajajärjestöjen maailmanlaajuinen, yhteinen teema onkin muovijätteen vähentäminen.

"Ei ole liioiteltua sanoa, että maailma on jo hukkumassa muoviin", toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. "Muovi voi olla erittäin hyödyllinen materiaali jokapäiväisessä elämässä, mutta sen käyttöön ja tuotantoon liittyy monia kestämättömiä näkökulmia", Beurling-Pomoell jatkaa. Erityisesti kertakäyttöisten muovien kulutus ja tuotanto aiheuttavat kielteisiä ympäristövaikutuksia ja uhkaavat ihmisten terveyttä. COVID-19 lisää painetta ratkaisujen löytämiseksi, sillä muovijätteiden määrä on lisääntynyt pandemian myötä.

On muun muassa arvioitu, että*

• vuoteen 2050 mennessä valtamerissä on enemmän muovia kuin kaloja.
  • merien muovisaaste tappaa vuosittain 100 000 merinisäkästä ja kilpikonnaa sekä miljoona merilintua.
  • 8 miljoonaa tonnia muovia kulkeutuu meriin vuosittain.
  • kertakäyttöisten muovien osuus vuosittain tuotetusta muovista on 50 prosenttia.
  • puolet kaikista koskaan valmistetuista muoveista on valmistettu viimeisten 15 vuoden aikana.
  • 40 prosenttia tuotetusta muovista on pakkausta ja hävitetään yhden käyttökerran jälkeen.

Muovisaasteen torjunta on maailmanlaajuinen haaste, joka edellyttää koordinoituja, kansainvälisiä ratkaisuja. Hallituksilta, päättäjiltä ja yrityksiltä vaaditaan nyt aktiivista ja ratkaisukeskeistä päätöksentekoa sekä sitoutumista päätöksiin kestämättömän muovinkulutuksen lopettamiseksi. ”Kuluttajilla maailmanlaajuisesti tulee olla saavutettavia ja kohtuuhintaisia vaihtoehtoja, joiden avulla parempien valintojen teosta tulee totta” painottaa Juha Beurling-Pomoell.

Meistä jokaisella on oma roolimme ongelman ratkaisemisessa. Voimme tehdä arkisia valintoja, jotka edistävät kestävää muovin kuluttamista. Kuluttajaliitto kokosi kuluttajan oikeuksien teemapäivänä sivuilleen tietopaketin mikromuovista, josta löytyy myös lista mikromuovisaasteen vähentämiseen. Näillä vinkeillä voit aloittaa vaikka heti!

Haluatko vähentää mikromuovia? 5 vinkkiä:

Suosi luonnonkuituja ja vähennä pesukertoja

• Kolmasosa valtameriimme päätyneestä mikromuovista on peräisin keinokuiduista valmistetuista vaatteista tai muista tekstiileistä.
  • Akryyli, polyesteri ja nailon ovat suurimmat syylliset.
  • Keinokuiduissa, kuten mm. fleecessä, on muovihiukkasia.
  • Mikromuovia päätyy luontoon ulkoilun ja erityisesti pesuveden kautta.
  • Vähennä pesukertoja.
  • Pesu irrottaa muovia etenkin uudesta tekstiilistä.
  • Vältä hienopesuohjelmaa.
  • Pesupussi voi vähentää veteen päätyvän muovin määrää.

Kosmetiikastakin löytyy mikromuoveja – tutki tuoteselosteet!

• Kosmetiikan ainesosia voi kuitenkin olla vaikea tunnistaa.
  • Tuoteselosteen poly- ja acrylate -alkuiset sanat viittaavat usein muoviin.
  • Pohjoismaisen Joutsenmerkin kriteereissä vaaditaan, ettei kosmetiikka saa sisältää mikromuovia.
  • Myös sertifioitu luonnonkosmetiikka on useimmiten muoviton valinta.

Tumppaa talteen

• Huolehdi, että tupakan tumpit päätyvät roska-astiaan.
  • Tupakantumpeissa on mikromuovia, joka päätyy maahan heitetyistä tumpeista ympäristöön.

Vähennä autoilua

• Autonrenkaissa ja teiden pinnoissa on muovia, jota autoilu irrottaa.
  • Sade- ja jätevedet kuljettavat renkaista ja tienpinnasta irronnutta muovia vesistöihin.
  • Autoilu vapauttaa mikromuovipäästöjä myös ilmaan.

Älä roskaa ja varmista, että muovijätteesi päätyy muoville tarkoitettuun kierrätykseen, jolloin sitä voidaan käyttää uusien materiaalien raaka-aineena.

*Lähteet:

Pew Charitable Trusts & SYSTEMIQ: Breaking the Plastic Wave 8/2020:

Consumers International:

Kuluttajaliitto:

Paciuksenkatu 19

Kuluttajaliitto on Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Konsumentförbundet är Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Kuluttajaliitto selvitti huijaussoitto-ongelman laajuutta – jopa miljoonia huijaussoittoyrityksiä suomalaisten puhelimiin kuukausittain29.1.2021 14:50:26 EET | Tiedote

Lähes jokaisen puhelimeen on viime aikoina kilahtanut puhelu tuntemattoman oloisesta numerosta tai erikoisella maakoodilla. Kuluttajaliitto kysyi puhelinoperaattoreilta huijaussoitoista ja vastaukset paljastivat ongelman laajuuden. Kuukausittain estetään jopa miljoonia huijaussoittoja. Mutta miten tulee toimia, kun saa huijaussoiton?