Huomioi turvallisuus ja naapurisopu uudenvuoden juhlinnassa taloyhtiössä

Ilotulitteiden käyttö on vuosi vuodelta vähentynyt, mitä monet pitävät pelkästään hyvänä asiana. Erityisesti tiheästi asutuilla kaupunkialueilla on syytä muistaa, että lain mukaan ilotulitteiden käyttäjä vastaa aina niiden turvallisesta käytöstä. Henkilö- ja omaisuusvahinkojen vaaraa ei saa aiheuttaa.

Kantakaupungissa taloyhtiöiden pihat ovat usein pieniä, jonka vuoksi rakettien ampuminen taloyhtiön pihalla ei yleensä onnistu turvallisesti ja ei sen tähden ole suositeltavaa.

- Taloyhtiön pihalla on niin monta sellaista seikkaa, että vaikka turvallisuus olisi yritetty huomioida, aina voi tulla jotain yllättävää. Raketit voivat olla esimerkiksi lentosuunnaltaan ennalta-arvaamattomia. Nostaisin esiin myös naapurisovun. Kun taloyhtiön pihalla ja ikkunoiden lähellä ei ammuta ilotulitteita, saavat lemmikit ja pienet lapset olla rauhassa, kertoo neuvontalakimies Ville Hopsu.

- Taloyhtiöissä on hyvä huomioida, että ullakolla, verkkokellarissa tai taloyhtiön yhteisissä tiloissa ilotulitteita ei saa säilyttää lainkaan, muistuttaa Hopsu.

Pelastuslaitoksen palotarkastaja Jonna Halonen muistuttaa, että ilotulitteet voivat olla kuumia, joten ennen roskikseen laittamista tulee varmistaa, että ilotulite on jäähtynyt. Vialliset raketit pitää puolestaan palauttaa myyntipisteeseen tai liottaa niitä vuorokausi vedessä ilman pakkausmuoveja. Roskikseen ei myöskään saa laittaa ampumattomia raketteja, ellei niitä ole liotettu vedessä tehden ne toimintakyvyttömiksi. Hätäraketit sen sijaan ovat vedenkestäviä, joten niitä ei saa itse hävittää eikä myöskään ampua uutenavuotena, ellei ole hätätilanne.

Monessa kaupungissa on erikseen pelastuslaitosten rajaamia alueita, joissa ei saa ampua raketteja. Esimerkiksi Helsingissä kiellettyjä alueita ovat viime vuosina olleet ydinkeskusta ja monet ostoskeskus-, puisto- tai torialueet. Muistettava on myös, että ympäristö tulee huomioida, esimerkiksi huputettuja rakennuksia kohti ei saa ampua raketteja. Ilotulitteita saa käyttää uudenvuodenyönä vain klo 18–02 välisenä aikana.

Linkki kieltoalueiden karttaan ja linkki päätökseen kieltoalueista.

Ville Hopsu
neuvontalakimies
puh. 041-545 7084
Kiinteistöliitto Uusimaa

Kiinteistöliitto Uusimaa edustaa yli 12.000 taloyhtiötä, joissa asuu lähes miljoona asukasta.