HUSin hallituksen kokouksen päätökset 11.4.2022: HUS valmistautuu sote-uudistukseen uudistamalla laajasti organisaatiotaan

Tasasuuruisten asiakasmaksujen huojentamisen lisäkustannukset arviolta 1,3 miljoonaa euroa vuodessa. Meilahden uudisrakennushanke palautui valmisteluun.

Organisaatiouudistus pohjustaa vahvaa yhteistyötä

Osana HUSin valmistautumista sote- ja hyvinvointialueuudistukseen on HUS uudistamassa laajasti omaa organisaatiotaan.

Tavoitteena on rakentaa kaikilta osin yksi HUS, joka tekee vahvaa yhteistyötä uusien jäsen- ja omistajahyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa, mutta myös Etelä-Suomen yhteistoiminta-alueella. Lisäksi tavoitteena on yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa koko HUSin organisaatiota.

Mallina voisi olla esimerkiksi kuuden ydinpalvelun tulosalue ja yksi konsernipalveluiden tulosalue. Ydinpalveluihin sisältyvät kaikki erikoissairaanhoidon ja perustason palvelut sekä diagnostiikkapalvelut. Tavoitteena on, että HUS aloittaisi uudessa organisaatiomallissa 1.1.2023.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Matti Bergendahl (yhteydenotot toimitusjohtajan assistentti Kaarina Heikinheimo, kaarina.heikinheimo(at)hus.fi

Asiakasmaksujen huojennuksesta äänestettiin

Hallitus hyväksyi äänestyksen jälkeen tasasuuruisten asiakasmaksujen huojentamisen. Asiaa oli käsitelty hallituksessa aiemmin useaan otteeseen.

Hallituksen päätöksen mukaan 1.1.2023 otetaan käyttöön asiakasmaksujen huojennusmenettely, jonka vaatimat määrärahat sisällytetään vuoden 2023 talousarvioesitykseen. Huojennusta niin sanotuista tasamaksuista voi hakea, jos potilas saa takuueläkettä tai jos hänellä on käräjäoikeuden velkajärjestelypäätös. Ennakkoarvion mukaan huojennusta hakisi vuosittain noin 10 000 asiakasta, mikä merkitsi HUSille vuosittain noin 1,3 miljoonan euron lisäkustannuksia.

Lisäksi asiakasmaksua ei peritä lyhytaikaisesta psykiatrisesta vuodeosastohoidosta 1.1.2023 alkaen. Asiakasmaksuja koskevat päätökset perustuvat uuteen asiakasmaksulakiin, jossa korostetaan asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ensisijaisuutta suhteessa toimeentuloturvaan.

Talousjohtaja Jari Finnilä, jari.finnila(at)hus.fi

Meilahden uudisrakennukselle etsitään vaihtoehtoja

Hallitus palautti uudelleen valmisteluun Meilahden sairaala-alueelle sijoittuvan HUS Apteekin, keskuskeittiön ja pysäköinnin uudisrakennuksen toteuttamisen. Valmistelussa selvitetään kesäkuun aikana, onko uudisrakennushankkeelle olemassa vaihtoehtoisia ja taloudellisesti edullisempia ratkaisuja.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Matti Bergendahl, (yhteydenotot toimitusjohtajan assistentti Kaarina Heikinheimo, kaarina.heikinheimo(at)hus.fi

Pöytäkirja ja päätökset

HUSin mediapalvelun yhteystiedot: www.hus.fi/ajankohtaista/medialle