HUSin henkilöstö kokee saaneensa tukea raskaasta vuodesta huolimatta
HUSin vuoden 2020 henkilöstötutkimuksen tuloksissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia edelliseen vuoteen verrattuna. Vuosittain tehtävällä tutkimuksella kartoitetaan huslaisten mielipiteitä toiminnasta, johtamisesta, vuorovaikutuksesta ja työhyvinvoinnista.
”Kulunut vuosi on ollut henkilöstölle monin tavoin haastava: koronavirusepidemian rinnalla potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin käyttö oli mittava ponnistus, ja väritti koko vuoden toimintaa. Tästä huolimatta olemme pysyneet henkilöstötutkimuksen eri osa-alueilla samalla tasolla”, sanoo henkilöstöjohtaja Outi Sonkeri.
Tänä vuonna kysyttiin erityisesti, miten henkilöstö on kokenut voimavarojen riittävyyden koronavirusepidemian aikana.
”Tulos oli 3,73 eli henkilöstö on jaksanut olosuhteisiin nähden hyvin. Henkilöstöstä 77 prosenttia kokee saaneensa riittävästi tukea epidemian aikana,” Sonkeri kertoo. Kyselyn vastausasteikko on 1 – 5, jossa 5 on paras.
HUSin kyselyssä nousee esiin vahvuutena työn merkityksellisyys. Vastaajat arvioivat myös, että eri henkilöstöryhmien välinen yhteistyö työyksiköissä on hyvällä tasolla. Henkilöstön kokemus omasta työkyvystä työn fyysisiin sekä psyykkisiin vaatimuksiin nähden on myös pysynyt hyvänä (4,00). Samaan aikaan kysymyksen ”koetko työssäsi ylikuormitusta” vastauksissa nousee esiin henkilökohtaisen ylikuormituksen kokemus (3,26).
”Kulunut vuosi on ollut hyvin poikkeuksellinen ja siksi olemme melko tyytyväisiä, että tulokset ovat vakaat”, sanoo johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi, ”Koko HUS-tasolla työntekijöiden kokemus kuormituksesta vaihtelee paljon yksiköittäin. Meillä on lukuisia yksiköitä, joissa ei hoideta koronaviruspotilaita. Potilashoidon kenttä on hyvin laaja”, Mäkijärvi muistuttaa.
HUSissa on panostettu henkilöstön tukemiseen kuluneen vuoden aikana. Henkilöstön jaksamisen tueksi rakennettiin neliportainen tukijärjestelmä ja lisäresursointien, työjärjestelyjen sekä henkilöstösiirtojen avulla on voitu lisätä ja kohdentaa resursseja. Henkilöstötutkimuksessa vastaajat nostivat erityisesti esiin esihenkilöiden ja työyhteisön antaman tuen merkityksen.
Kyselyn vastausten perusteella henkilöstöryhmien välillä ei ole tuloksissa suuria eroja, hoitohenkilöstö vastaa kuitenkin jonkin verran muita henkilöstöryhmiä kriittisemmin.
Johtaminen kehittämiskohteena, työnantajamielikuvassa parannettavaa
HUSia suosittelee työnantajaksi 65 prosenttia vastaajista, missä on laskua edelliseen vuoteen 5 prosenttiyksikköä. Oman työyksikön suosittelu on hyvällä tasolla, 76 prosenttia.
”On tyypillistä, että mitä lähempänä omaa työyksikköä ollaan, sitä korkeammaksi suosittelu nousee”, Outi Sonkeri kuvaa.
Erikoistuvien lääkärien HUS-suosittelu on kaikista ammattiryhmistä alhaisin (37 %), kuitenkin myös he suosittelevat omaa työyksikköä yhtä usein kuin muutkin. Erikoistuvien lääkärien osalta on toteutettu muun muassa mentorointiohjelma ja tehostettu perehdytystä sekä aloitettu ohjaukseen ja työolosuhteiden parantamiseen liittyviä toimia.
”Yksi keskeinen strateginen tavoite ensi vuonna on johtamisen ja esihenkilötyön kehittäminen. Niiden osalta olemme aloittaneet tänä vuonna useita hankkeita”, Outi Sonkeri kertoo.
Laajin Suomessa julkaistava henkilöstötutkimus
Vuosittain tehtävällä henkilöstötutkimuksella (työolobarometri) kartoitetaan huslaisten mielipiteitä johtamisesta, vuorovaikutuksesta ja työhyvinvoinnista. Tänä vuonna kyselyyn vastasi 62 prosenttia henkilöstöstä eli runsas 15 500 henkilöä. Kysely tehdään joka vuosi samaan aikaan lokakuussa. Tutkimus on HUSin tietojen mukaan laajin Suomessa vuosittain tässä mittakaavassa julkistettava henkilöstötutkimus.
Henkilöstötutkimus on tehty vuodesta 2006 alkaen. Kyselyn laati aikanaan Työterveyslaitoksen, Kuopion yliopiston sekä HUSin edustajista koostunut työryhmä. Taustatyönä työryhmä analysoi 11 vastaavaa kyselyä. Kyselyn perusrunko on pidetty samana, jotta tuloksista voidaan tehdä pitkän aikavälin trendiseurantaa. Kysymyksiä on jonkin verran muokattu ja täsmennetty vuosien aikana.
Lisätietoja medialle
- henkilöstöjohtaja Outi Sonkeri puh. 040 843 3561
- johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi (koronavirukseen tai Apottiin liittyvät kysymykset), haastattelupyynnöt sihteeri Jaana Niinivaara puh. 050 427 2013
- henkilöstön kehittämispäällikkö Eeva Malmi, henkilöstötutkimuksen toteutus, puh. 050 427 9247
- HUS mediapalvelu: viestinta@hus.fi sekä arkisin puh. 050 427 2875 (ma-to klo 9.00-15.30, pe klo 9 -15).
- Vuoden 2019 henkilöstötutkimuksen tulokset
Avainsanat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme