Hyvinvointialueilla päätetään ihmisten turvallisuudesta ja toimintakykyisestä pelastustoimesta

Aluevaalit ovat pelastustoimelle kaikkien aikojen tärkeimmät vaalit. Jatkossa pelastustoimen palvelutasosta ja rahoituksesta päätetään hyvinvointialueilla.

- Hädän hetkellä sekunnit ja minuutit ovat elintärkeitä. Paloautot ja ambulanssit on pidettävä ihmisten lähellä, jotta apu saapuu ajoissa paikalle sekä kasvukeskuksissa että harvaan asutuilla alueilla. Ihmisten turvallisuudesta ja pelastustoimelle asetetuista lakisääteisistä velvoitteista ei saa tinkiä, järjestön johtaja Kim Nikula Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALista painottaa.

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL korostaa riittävän rahoituksen ja pelastustoimen ammattihenkilöstön merkitystä hyvinvointialueilla.

- Pelastuspalvelujen ja ensihoidon palvelujen taso ja saavutettavuus turvataan riittävällä rahoituksella. Pelastustoimessa on valtakunnallisesti tunnistettu noin 60 miljoonan euron rahoitusvaje. Pelastustoimen toimintakykyä ei saa heikentää lyhytnäköisillä säästöillä, Kim Nikula toteaa.

Pelastusalan ammattilaisista on pula koko maassa. Henkilöstöä siirtyy eläkkeelle ja lisäksi palvelutasopuutosten korjaus ja työaikamuutokset ovat kasvattaneet henkilöstövajetta. Pelastajia pitää kouluttaa lisää noin 2 500 henkilöä vuoteen 2030 mennessä.

- Hyvinvointialueet kilpailevat tulevaisuuden osaajista. Palomiesten ja ensihoitajien palkkausta ja työolosuhteita on kehitettävä sekä vahvistettava alan veto- ja pitovoimaa, Nikula sanoo.

Pelastus- ja ensihoitopalvelujen merkitys ja saavutettavuus on korostunut entisestään kaupungistumisen ja yhteiskunnan haavoittuvuuden sekä väestön ikääntymisen myötä. Lisäksi sään ääri-ilmiöt, kuten myrskyt, tulvat ja maastopalot edellyttävät, että pelastustoimella on valmius ja riittävät resurssit toimia myös poikkeustilanteissa.

Lisätietoja: Järjestön johtaja Kim Nikula, Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL, puh. 040 716 1805.

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL on Suomen suurin pelastushenkilöstön ammattijärjestö. SPAL ajaa ja valvoo pelastus-, ensihoito- ja hätäkeskusammattilaisten etuja ja oikeuksia sekä edistää heidän hyvinvointiaan työelämässä. www.spal.fi