Icelandair ottaa askeleen kohti kestävämpää tulevaisuutta

Icelandair ottaa tärkeän askeleen kohti kestävää tulevaisuutta ja ilmoittaa uudesta kumppanuudesta islantilaisen Plastplan-kierrätyshankkeen kanssa. Icelandair juhlistaa Plastplan-yhteistyön käynnistymistä DesignMarch 2022 -tapahtumassa.

Icelandair ja Plastplan ovat yhdessä suunnitelleet ja valmistaneet kokonaan muovijätteestä valmistettuja ainutlaatuisia matkatavaralappuja. Islantilainen Plastplan on erikoistunut löytämään keinoja hyödyntää yritysten muovijätettä, jonka se muuttaa hyödyllisiksi esineiksi. Yrityksen tavoitteena on pyrkiä kohti kestävää tulevaisuutta ja löytää ratkaisuja sieltä, missä niitä vähiten odotetaan.

Icelandair x Plastplan -matkatavaralaput on valmistettu sataprosenttisesti kierrätysmateriaaleista. Jokaisen yksittäisen matkatavaralapun valmistukseen käytetään 16 grammaa muovia, mikä vastaa noin 8 muovipullon korkkia. 100 matkatavaralappua = 1,6 kg muovia = 800 muovipullon korkkia. Matkatavaralappuja valmistetaan noin 2 500 kappaletta vuodessa. Muovi on kierrätettyä ja peräisin Icelandairin omista toiminnoista.

Icelandair ja Plastplan ovat tehneet yhteistyötä varmistaakseen, että uudet kestävät matkatavaralaput noudattavat Icelandairin perinteistä tyyliä ja muistuttavat mahdollisimman paljon lentoyhtiön nykyistä tarjontaa.

Aluksi matkatavaralaput ovat yksinomaan DesignMarch 2022 -festivaalin osallistujien saatavilla. Tulevina viikkoina matkatavaralaput on tarkoitus toimittaa kaikille Icelandairin työntekijöille. Matkatavaralappujen mukana toimitetaan esite, jossa kerrotaan, miten ja miksi Icelandair on kehittänyt tuotteen.

Vaikka kumppanuus on vasta alkuvaiheessa, niin pitkän aikavälin tavoitteena on saada matkatavaralaput kaikkien Icelandairin asiakkaiden käyttöön.

– Olemme iloisia voidessamme ilmoittaa uutisen yhteistyöstämme Plastplanin kanssa tämän vuoden DesignMarch-festivaalilla. Islannin kansallisena lentoyhtiönä teemme parhaamme edustaaksemme islantilaisten kestävää toimintaa ja ajattelutapaa. Tämän kumppanuuden käynnistämisen myötä otamme jälleen yhden askeleen kohti muovijätteen vähentämistä ja teemme oman osuutemme taistelussa ilmailualan kestävän tulevaisuuden puolesta, kertoo Ásdís Ýr Pétursdóttir, Icelandairin viestinnän ja kestävän kehityksen johtaja.

– On jännittävää nähdä yhteistyön Icelandairin kanssa toteutuvan, kun ensimmäinen tuotteemme tulee kaikkien nähtäväksi. Uskomme, että tämänkaltaiset aloitteet ovat ratkaisevia, jotta voimme muuttaa näkökulmaamme muoviin ja kertakäyttöesineisiin sekä ohjata meitä kohti kiertotaloudellisempaa tulevaisuutta, sanoo Björn Steinar Blumenstein, Plastplanin perustaja.

Icelandair ja Plastplan ovat tehneet kestävän kumppanuutensa käynnistämisen kunniaksi videon erityisesti tämän vuoden DesignMarch-festivaalia varten. Seuraa kumppanuuden ja tuotteen valmistumisen vaiheita seuraavan linkin kautta: https://www.icelandair.com/flights/campaign/designmarch/

Muuntamalla muovijätettä toimiviksi esineiksi Icelandair pyrkii turvaamaan kestävän tulevaisuuden ja tuomaan islantilaista tekemisen meininkiä maailmalle.

Lisätietoja Icelandairin aikatauluista, lennoista tai hinnoista Islantiin ja muualle löydät osoitteesta www.icelandair.com.

Lisätietoja siitä, kuka voi matkustaa Islantiin, ja nykyisistä maahantulosäännöistä on osoitteessa https://www.icelandair.com/en-gb/blog/iceland-is-open-faq/.

Icelandairin joustava varauskäytäntö

Varaa luottavaisin mielin! Icelandairin Simply Travel -käytäntö tarjoaa lisäjoustavuutta, joka ylittää Icelandairin vakioehdot.

Tietoja Icelandairista

Icelandair on Islannin kansallinen lentoyhtiö, joka tarjoaa lentoja Islantiin, Islannista, Islannin kautta ja Islannissa. Yhtiö lentää yli 50 kohteeseen Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Islannissa.Icelandair ja Air Iceland Connect (AIC) ovat osa Icelandair Groupia, jonka historia lentomatkustuksessa ulottuu yli 80 vuoden taakse. Icelandair Group harjoittaa lentorahti- ja logistiikkaliiketoimintaa sekä lentokoneiden leasing-, konsultointi- ja matkapalveluja. Icelandair Group on noteerattu Nasdaq Islannissa. Lisätietoja: www.icelandair.fi

Tietoja Plastplanista

Plastplan on Reykjavikissa sijaitseva muovin kierrätysprojekti/laitos/suunnittelustudio. Yhtiön päivittäisiin tehtäviin kuuluvat muovin kierrätys, suunnittelu ja tuotekehitys. Tuotanto mahdollistaa jälkikäsitellyn muovin kierrättämisen ensimmäistä kertaa Islannissa.

Plastplanin tavoitteena on luoda kierrätysmuovista arvokkaita ja toimivia esineitä. Osoittamalla, että muovi voi olla arvokas raaka-aine, Plastplan toivoo muuttavansa yhteiskunnan epäterveen suhteen materiaalia kohtaan. Tällä hetkellä Plastplan keskittyy yhteistyökumppaneidensa kanssa "arkipäiväiseen innovointiin" voidakseen käsitellä ongelmaa laajemman yleisön kuin vain muotoiluyhteisön kanssa.

Lisätietoa löytyy verkkosivuilta: https://plastplan.is/