Icelandairin huhtikuun 2023 liikennetiedot

Huhtikuussa 2023 Icelandairin matkustajamäärä oli 296 000 matkustajaa, kun se viime vuoden huhtikuussa oli 242 000 matkustajaa, eli kasvua oli 22 prosenttia. Kapasiteetti oli huhtikuussa 17 prosenttia suurempi kuin viime vuonna.

Kansainvälisten lentojen matkustajamäärä oli 273 000, kun se huhtikuussa 2022 oli 219 000, eli kasvua oli 25 prosenttia. Matkustajia Islantiin oli 104 000 ja Islannista 53 000. Kauttamatkustajia oli noin 116 000. Kansainvälisten lentojen täsmällisyys oli 80 prosenttia. Kansainvälisten lentojen käyttöaste oli 83,4 prosenttia, mikä on 7 prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisvuonna. Se on myös huhtikuun ennätyksellinen käyttöaste. Pohjois-Amerikan reittien käyttöaste oli erittäin hyvä, 85,3 prosenttia, jossa on parannusta 10,4 prosenttiyksikköä viime vuoden huhtikuuhun verrattuna.

Kotimaanlentojen matkustajamäärä oli 23 000, mikä on suunnilleen sama kuin viime vuoden huhtikuussa. Kotimaanlentojen käyttöaste oli 77,2 prosenttia ja aikataulussa pysyminen 84 prosenttia, mikä on huomattavasti parempi kuin edellisvuonna.

Rahtitonnikilometreinä mitattu rahti kasvoi 9 prosenttia, mikä johtui kauttakuljetuksen kasvusta sen jälkeen, kun viime joulukuussa otettiin käyttöön laajarunkoinen B767-300-rahtikone. Kuten ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksissa todettiin, rahtimarkkinat ovat edelleen haastavat, esimerkkinä tuoreen kalan vientimarkkinat. Vuokraustoiminnan myydyt blokkitunnit kasvoivat 17 prosenttia.

Katso kaikki tiedot liitteen PDF-raportista.