Icelandairin liikennetiedot toukokuussa 2023

Toukokuussa 2023 Icelandairin matkustajamäärä oli 366 000, kun se viime vuoden toukokuussa oli 316 000. Kasvua oli 16 prosenttia. Kapasiteetti oli toukokuussa 11 prosenttia suurempi kuin viime vuonna.

Kansainvälisten lentojen matkustajamäärä oli 343 000, kun se toukokuussa 2022 oli 291 000, eli kasvua oli 18 prosenttia. Näistä 41 prosenttia matkusti Islantiin, 16 prosenttia Islannista ja 42 prosenttia oli kauttakulkumatkustajia. Kansainvälisten lentojen täsmällisyys oli 75 prosenttia. Toukokuun täsmällisyyteen vaikuttivat epätavalliset säähäiriöt Islannissa. Kansainvälisten lentojen käyttöaste oli 80,7 prosenttia, mikä merkitsee 6,6 prosenttiyksikön kasvua edellisvuoteen verrattuna.

Kotimaanlentojen matkustajamäärä oli 23 000, kun se viime vuoden toukokuussa oli 26 000. Kotimaanlentojen täyttöaste oli 76,6 prosenttia ja aikataulussa pysyminen 85 prosenttia, mikä on huomattavasti parempi kuin edellisvuonna. Kotimaan verkoston kapasiteetti väheni toukokuussa viime vuoteen verrattuna, mikä johtui pääasiassa säähäiriöistä.

Rahtitonnikilometreinä mitattu rahti kasvoi 34 prosenttia, mikä johtui kauttakulkuliikenteen rahdin lisääntymisestä kahden laajarunkoisen Boeing 767-300 -rahtialuksen lisäämisen myötä. Vuokraustoiminnan myydyt blokkitunnit kasvoivat 26 prosenttia.

Katso tarkemmat tiedot liitteen PDF-raportista.

Icelandair on Islannin kansallinen lentoyhtiö. Perustamisestaan vuodesta 1937 lähtien Icelandair on jatkuvasti laajentanut reittiverkostoaan ja hyödyntänyt Islannin ainutlaatuista maantieteellistä sijaintia solmukohtana Euroopan ja Pohjois-Amerikan puolivälissä.