Icelandairin vuoden 2022 tulos – käänteentekevä vuosi

• Koko vuoden liikevoitto oli 19 miljoonaa dollaria, parannus 136 miljoonaa dollaria.
  • Vahva tuloskehitys johti parhaaseen neljännen vuosineljänneksen tulokseen sitten vuoden 2015.
  • Kapasiteetti oli 95 prosenttia vuoden 2019 kapasiteetista vuoden 2022 neljännellä neljänneksellä.
  • Yksikkötuotot kasvoivat neljännellä neljänneksellä 13 prosenttia edellisvuodesta
  • Joulukuun säähäiriöt vaikuttivat negatiivisesti vuoden 2022 neljännen vuosineljänneksen tulokseen.
  • Leasingtoiminta on vauhdissa ja vahva kannattavuus vuonna 2022
  • Uusi B767-300-rahtialus aloitti toimintansa joulukuussa.
  • Seitsemän B737 MAX -lentokonetta lisättiin laivastoon vuonna 2022.
  • Yhtiöllä oli vahva tase ja 318 miljoonan Yhdysvaltain dollarin kokonaislikviditeetti vuoden lopussa.
  • CO2-päästöt vähenivät 17 prosenttia OTK:ta kohti vuoteen 2021 verrattuna.
  • Tammikuun 2023 ennätyksellinen myyntikuukausi ja hyvät näkymät kaikilla markkinoilla
  • EBIT-suhteen odotetaan olevan 4–6 %:n luokkaa koko vuonna 2023.

BOGI NILS BOGASON, HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA JA TOIMITUSJOHTAJA

Vuotta 2022 leimasi liiketoimintamme suuri käänne. Vahva tulonmuodostus, ennätykselliset matkustajamäärät vuoden jälkipuoliskolla ja merkittävä liikevoiton paraneminen osoittavat, että liiketoimintamallimme on jälleen kerran osoittanut toimivuutensa. Olemme jälleen oikeilla raiteilla, vahvempina kuin koskaan ja valmiina liikennöimään Icelandairin historian suurinta lentoaikataulua vuorovälien ja kohteiden osalta.

Strategiamme ja toimintamme koko pandemian ajan varmistivat, että olimme valmiita lisäämään kapasiteettia nopeasti vastaamaan kysynnän jyrkkään kasvuun kaikilla markkinoillamme. Vuonna 2022 kaksinkertaistimme lentoaikataulumme ja kuljetimme 3,7 miljoonaa matkustajaa 51 kohteeseen.

Koko ilmailualan tapaan meillä oli ulkoisia operatiivisia haasteita, jotka vaikuttivat kesän huippukauteen, ja lisäksi loppuvuodesta oli ankarat sääolosuhteet. Meillä oli kuitenkin hyvät mahdollisuudet vastata näihin haasteisiin ja vähentää asiakkaillemme aiheutuvia vaikutuksia laajan lentoaikataulumme, lentojen tiheyden ja työntekijöidemme kekseliäisyyden ansiosta.

Icelandair Cargo on ollut olennainen osa toipumistamme, sillä se on varmistanut tärkeän tulonmuodostuksen pandemian ja uuden käynnistyksen aikana. Uskomme, että suunnitelmamme rahtikeskittymän perustamisesta Islantiin tarjoaa suuria mahdollisuuksia sekä yhtiölle että islantilaisille yrityksille. Lisäksi leasing-liiketoimintamme selvisi vahvasti korona-ajasta, ja vuosi 2022 oli yksi Loftleidir-Icelandicin historian parhaista vuosista.

Toimintamme onnistunut käynnistäminen pandemian jälkeen on ollut ratkaisevan tärkeää Islannin matkailun ja talouden elpymisen kannalta. Vuonna 2022 toimme Islantiin noin 740 000 turistia ja palkkasimme noin 1000 työntekijää. Ilmailun ja matkailun luoman arvon turvaamiseksi on tärkeää varmistaa näiden alojen kestävä tulevaisuus. Keskitymme vahvasti taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen kestävyyteen kaikissa toiminnoissamme ja teemme yhteistyötä keskeisten sidosryhmiemme kanssa tämän alan tavoitteidemme saavuttamiseksi.

Toimintaympäristömme pysyy tänä vuonna haastavana inflaation ja lisääntyneiden palkkakustannusten vuoksi. Olemme kuitenkin vakuuttuneita siitä, että ihmiset asettavat matkustamisen edelleen etusijalle, ja Islannille matkakohteena tarjoutuu suuria mahdollisuuksia, kuten näemme lähitulevaisuuden varausvirroissamme.

Haluan kiittää asiakkaitamme luottamuksesta, yhteistyökumppaneitamme yhteistyöstä ja osakkeenomistajiamme vuoden aikana saamastamme tuesta. Ennen kaikkea haluan kuitenkin kiittää työntekijöitämme siitä, mitä olemme yhdessä saavuttaneet. Poikkeuksellisen tiimimme, liiketoimintamme vankan perustan, terveen rahoitusaseman ja tietenkin laajan ja joustavan reittiverkostomme ansiosta, joka mahdollistaa jatkuvan sopeutumisen, odotamme innolla, että voimme tarttua tuleviin mahdollisuuksiin ja jatkaa Islannin hengen tuomista maailmalle.

Lisää tietoa löytyy liitteenä olevasta PDF-raportista.