If tutki: Palovaroitin reagoi hitaasti ulkona syttyvään paloon – If testasi terassipaloja

Terassilta ja parvekkeilta alkaneet palot aiheuttavat keskimäärin suurempia palovahinkoja kuin muut kodissa tapahtuvat palot, selviää Ifin vahinkotilastoista. Keskimääräinen korvaus terassipalosta on yli 20 000 euroa. Katso myös video Ifin palotesteistä.
If testasi terassipaloja turvallisissa olosuhteissa.

Kesällä vietetään paljon aikaa ulkona ja monella on kodin tai mökin laajennuksena terassi, patio tai parveke, jotka toimivat usein myös kesäkeittiönä. Terassi voikin olla oikea kesäkeidas, jossa nautitaan pitkin päivää, mutta muutama turvallisuusasia on kuitenkin tärkeä huomioida.

Terassilta alkaneista paloista aiheutuu keskimäärin suurempia korvauksia kuin kotien palovahingoista muuten. Vuosittain sattuu myös sellaisia terassilta alkaneita paloja, joissa koko rakennus tuhoutuu.

Yksi syy on mahdollisesti se, että sisällä olevat palovaroittimet reagoivat ulkopaloihin hitaasti. If testasi terassipalojen syttymistä ja olosuhteita turvallisessa testiympäristössä keväällä 2022.

- Palotestissämme vanhan pikkumökin sisälle sijoitettu palohälytin reagoi vasta noin kymmenen minuuttia palon syttymisen jälkeen, jolloin terassi oli jo ilmiliekeissä. Mökin ikkuna hajosi kuumuuden vaikutuksesta vain hetki hälytyksen jälkeen, kertoo Ifin omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö Laura Utunen.

Paljuakin on syytä vahtia lämmityksen ajan

If testasi palotesteissä erilaisia palon syttymistapoja terassilla. Terassipalo alkaa useimmiten grillistä, mutta niitä aiheuttaa paljon myös tumppaamattomat tupakat. Lisäksi terasseille jätetty kuuma tuhka tai terasseihin upotetut paljut voivat aiheuttaa palovahinkoja.

- Myös paljuista on lähtenyt tulipaloja. Joissain tapauksissa palju on tyhjentynyt vahingossa lämmityksen aikana ja sitten tuli on sytyttänyt ympäröivän terassin, kommentoi Utunen.

Kertakäyttögrilli ei kuulu syttyvän materiaalin päälle

If testasi terassilla myös kertakäyttögrillin tulipaloriskiä. Kuten grillien ohjeissa sanotaan, ei niitä saa koskaan käyttää syttyvän materiaalin päällä.

Testeissä kertakäyttögrilliä käytettiin terassilla puun päällä ilman jalustaa. Grillailun jäljiltä puu oli kuumentunut vaarallisen kuumaksi ja siihen jäi selvä palojälki.

- Hyvä muistisääntö on, ettei jätä pihalle tai terassille mitään tulta valvomatta, toteaa Utunen.

Turvallisesti terassilla – vinkkejä:

• Pysy grillin lähellä käytön aikana ja sulje se lopetettuasi
  • Tumppaa tupakat kunnolla vain niille varattuun astiaan
  • Jos mahdollista, siivoa terassin alta herkästi syttyvä materiaali (heinä, lehdet, roskat)
  • Valvo paljun lämmitystä
  • Sammuta kaikki tulet, kun poistut terassilta

Lisätietoa: if.fi/terassipalot

Aikaisempia If tutkii -tiedotteita:

Sauna on toiseksi yleisin syy palovammoihin

Sähköisten kulkuneuvojen akkupalot ovat arvaamattomia

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Video Ifin palotesteistä, (Jos haluat videon tiedostona, otathan yhteyttä Ifin viestintään)

If testasi terassipaloja turvallisissa olosuhteissa.
If testasi terassipaloja turvallisissa olosuhteissa. Terassilta palo levisi testikohteena olleeseen mökkiin.
If testasi terassipaloja turvallisissa olosuhteissa. Terassin kalusteet tuhoutuivat palossa.