Ikäihmisten kokemuksia hyödynnetään hyvinvointialueen palvelujen kehittämisessä
Viime vuoden puolella toteutettu kysely lähetettiin postitse kaikille alueen vähintään 70-vuotiaille asukkaille, ja siihen vastasi lähes puolet kyselyn saaneista. Heistä useampi myös soitti Keusoteen kertoakseen tarkemmin kokemuksistaan ja kehitysideoistaan.
– Olemme todella kiitollisia asukkaiden aktiivisesta osallistumisesta ja paneutumisesta kyselyymme. Saimme sen avulla runsaasti tietoa alueen ikäihmisten näkemyksistä. Tätä arvokasta tietoa hyödynnämme palveluidemme kehittämisessä, asiakasohjauksen päällikkö Leena Säkäjärvi kertoo.
Suun terveydenhuolto ja kotiin vietävät palvelut saivat eniten kiitosta
Valtaosa (89 %) kyselyyn vastanneista oli käyttänyt Keusoten palveluita edellisen vuoden aikana. Käytetyimmät palvelut olivat hoitajan tai lääkärin vastaanotto (64 %) ja suun terveydenhuolto (47 %).
Palvelut koettiin pääosin sujuviksi. Parhaiten tässä onnistuttiin suun terveydenhuollon palveluissa ja kotiin saatavissa palveluissa, kuten kotisairaanhoidossa. Molemmissa asioinnin koki sujuvaksi 87 % palveluita käyttäneistä. Vastaajat antoivat kiitosta erityisesti palveluiden laadusta ja henkilökunnan ystävällisyydestä.
Tyytymättömyyttä palveluissa aiheuttivat erityisesti pitkät odotusajat. Eniten odotusajat aiheuttivat tyytymättömyyttä akuuttiosastojen ja kotisairaalan palveluita käyttäneissä (13 %). Lisäksi tyytymättömyyttä kohdistui mm. verkkosivujen käytettävyyteen ja sairaalasta kotiuttamisen prosessiin.
– Vastaajat toivoivat esimerkiksi, että Keusote postittaisi jatkossakin tärkeimmät tiedotteet suoraan kuntalaisten kotiin. Lisäksi pyydettiin huomioimaan ikäihmisten erilaiset mahdollisuudet ja valmiudet sähköisessä asioinnissa, Säkäjärvi kertoo.
Kyselyn tulokset huomioitu jo useissa kehittämishankkeissa
Kyselyn tuloksia hyödynnetään laajasti eri palveluiden kehittämisessä sekä hankkeissa että arjen kehitystyössä. Kohdennettu kysely on antanut erinomaisen näkymän juuri ikäihmisten kokemuksiin ja tarpeisiin.
Ikäihmisten toivomaa monikanavaista asiointia on vahvistettu esimerkiksi lähineuvontapalveluilla. Järvenpään JUSTissa avattiin loppuvuodesta lähineuvontapiste ja nyt toimintaa on laajennettu Nurmijärvelle. Jos toiminta koetaan hyväksi, arvioidaan palvelupisteiden avaamista myös muihin kuntiin.
Keusote kehittää voimakkaasti myös sähköisiä palveluita. Kaikessa kehitystyössä kiinnitetään erityistä huomiota ikäihmisten tarpeisiin. Sähköisten palveluiden kehittämisen rinnalla huomioidaan myös vaihtoehtoiset asiointitavat.
Kotiutumisen kehittämiseksi hyvinvointialue on käynnistänyt Kotoa kotiin -projektin, jolla sujuvoitetaan entisestään asiakkaiden siirtymistä sairaalasta kotiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena SäkäjärviAsiakasohjauksen päällikköKeski-Uudenmaan hyvinvointialue
Puh:0504972613leena.sakajarvi@keusote.fiTietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Valtuustoseminaarin pääaiheena palveluverkko ja talous8.5.2025 18:23:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) valtuustoseminaarissa torstaina 8.5.25 käytiin perusteellista ja taustoittavaa keskustelua hyvinvointialueen rahoituksesta, taloudesta ja tulevista hyvinvointialueen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman säästötoimenpiteistä.
Turvallista ja tavallista arkea ikäihmisten perhehoidossa5.5.2025 13:45:04 EEST | Tiedote
Perhehoito tarjoaa mielekästä ja ihmisläheistä työtä ikäihmisten parissa. Sen ytimessä on tavallinen ja turvallinen perhe-elämä yksityiskodeissa. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) järjestää kolme infoiltaa kaikille ikäihmisten perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneille.
Valtioneuvosto hyväksyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman29.4.2025 13:28:49 EEST | Tiedote
Valtioneuvosto on tehnyt 6.3.2025 päätöksen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) lainanottovaltuuden muuttamisesta vuodelle 2025. Päätöksen ehtona oli päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimittaminen valtiovarainministeriölle, jonka tarkoituksena on varmistaa alueen kyky hoitaa lainavelvoitteensa ja järjestää lakisääteiset palvelut.
Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten24.4.2025 18:35:46 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.
Keusoten uusin digipalvelu on näppärä ja turvallinen chat23.4.2025 08:24:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) uuden OmaKeusote-mobiilisovelluksen chat-palvelu on helppo ja turvallinen tapa hoitaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Keusoten chatissa asiakas kohtaa aina Keusoten omat sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme