Ikätalo.fi tuo apua arkeen ja terveyden ylläpitoon

Terveyskylä.fi-verkkopalveluun on avattu oma talo ikääntyneille. Ikätalo tarjoaa helppolukuisen paketin terveysneuvontaa, ja auttaa ikääntyneitä ja heidän läheisiään löytämään hyödylliset palvelut arjessa pärjäämiseen.

Ikätalo.fi on erityisesti yli 65-vuotiaille räätälöity verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen tietoa ikääntyneiden terveydestä ja heille suunnatusta palvelutarjonnasta. Sisältö on tuotettu yhdessä Hyvinkään sairaalan, Keski-Uudenmaan eri kuntien perustason sosiaalipalvelujen, kolmannen sektorin ammattilaisten ja ikääntyneiden kanssa.

Ikätalosta löytyy tietoa palveluista ja tukimuodoista, joilla on merkitystä iäkkään henkilön kotona pärjäämiselle. Myös hyväkuntoiselle ikääntyneelle on koottu runsaasti tietoa, joka koskettaa terveyttä ja hyvinvointia arjessa. Ikätalo toimii kuin lähikauppa, josta voi valita juuri omaan tilanteeseen sopivaa tietoa kotisohvalta käsin.

– Sen sijaan, että rakennetaan paikallisesti iso geriatriakeskus, hyödynnetään sähköisiä palveluita, sanoo projektipäällikkö ja kuntoutuksen linjaesimies Sirpa Palamaa Hyvinkään sairaalasta. – Kun ikääntyneitä laajasti koskettava tieto on saavutettavissa kotoa käsin, esimerkiksi lääkärin vastaanotolla jää aikaa syvempään ja yksilöllisempään keskusteluun, jatkaa Palamaa.

Ikätalo kannustaa suunnittelemaan arkea ja tutustumaan palvelutarjontaan jo silloin kuin oma toimintakyky on hyvä. Sisältöä kehitetään jatkuvasti. Tulevaisuudessa avataan myös Palvelut- ja Ammattilaisille-osiot. Ikätaloon on tulossa myös erilaisia testejä itsearvioinnin tueksi.

"Hyvä syy käyttää nettiä"

– Ikätalo tarjoaa luotettavan tietolähteen, sanoo tietotekniikan vertaisopastaja ja itsekin jo kohderyhmään kuuluva Ari Nässi.

Nässi on osallistunut vapaaehtoisena myös Ikätalon projektityöryhmän työskentelyyn. Hän on huomannut netin olevan outo ja osittain jopa pelottava paikka ikääntyneille.

– Tiedon luotettavuus tulee usein opastustilanteissa esille. Ikätaloa voin turvallisin mielin suositella. Palvelun vahvuus on sen lukuisat polut syvällisen tiedon ja ennen kaikkea tarjolla olevien palvelujen äärelle. Ikätalo on yksi hyvä syy kannustaa ikäihmisiä netin käyttöön, iloitsee Nässi.

Terveyskylästä neuvoja vaivaan kuin vaivaan

Ikätalosta löytyy runsaasti linkkejä Terveyskylään, jossa on jo yli 30 eri sairauksien ja terveysteemojen ympärille rakennettua taloa. Terveyskylän talojen tietosisältö on veloituksetta kaikkien käytössä.

Palvelut täydentävät ja tarjoavat vaihtoehtoja perinteiseen sairaalahoitoon. Terveyskylä on Suomen yliopistosairaaloiden verkkopalvelu. Hanketta on rahoittanut sosiaali- ja terveysministeriö.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Sirpa Palamaa, Ikätalon projektipäällikkö, Hyvinkään sairaalan kuntoutuksen linjaesimies, puh. 0400 649 936sirpa.palamaa@hus.fi

Sirpa Arvonen, hankejohtaja, Terveyskylä.fi & Virtuaalisairaala 2.0 -hanke, puh. 050 407 4544, sirpa.arvonen@hus.fi

Tutustu meihin:

www.ikätalo.fi

www.terveyskyla.fi, facebook.com/terveyskyla.fiTwitter @terveyskyla_fi

www.virtuaalisairaala2.fi

HUS palauttaa vuoden 2018 ylijäämän kokonaan kunnille13.12.2018 15:44Tiedote

HUS-kuntayhtymän valtuusto pohti tämän päiväisessä kokouksessaan, mitä tehdä tänä vuonna syntyneelle taloudelliselle ylijäämälle. Yksi vaihtoehto oli palauttaa ylijäämä kokonaan. Toinen oli se, että ylijäämästä palautetaan osa ja säästetään osa ensi vuodelle. - Minun kantani on, että kaikki ylijäämä pitää palauttaa. Luotan siihen, että ensi vuonna pärjätään, vaikka kaikki palautettaisiinkin, viimeistä kertaa valtuuston kokouksessa toimitusjohtajana esiintynyt Aki Lindén sanoi. Valtuusto äänesti asiasta. Äänestyksen jälkeen valtuusto päätti suurella enemmistöllä, että vuoden 2018 ylijäämä palautetaan kokonaisuudessaan kunnille. Vielä ei tarkasti tiedetä, paljonko ylijäämää on. Lopullinen summa tarkentuu, kun joulukuun tulos on tiedossa. Toimitusjohtaja Lindén arvioi, että palautus voisi olla jopa 70-80 miljoonaa euroa, jossa on mukana Töölön sairaalakiinteistön myyntivoitto 38 miljoonaa euroa. Palautukset suoritetaan tammikuussa. Lindén kertoi vuoden 2018 talouskehityksestä myös muita a