Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä jatkoi kasvua alkuvuonna

Työntekijämäärät Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä kasvoivat tammikuussa 6,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Kasvu henkilöstövuokrausalalla oli edelleen kovaa, ja viime vuoden lopulla alkanut nousu satama-alan työntekijämäärissä jatkui.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmään kuuluvien yritysten työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

– Työntekijämäärät kasvoivat koko viime vuonna 6,1 prosenttia, ja tammikuussa kasvu näyttää jatkuneen vieläkin vahvempana, koko maan keskiarvo oli 6,6 prosenttia, sanoo Ilmarisen yhteiskuntasuhdejohtaja Jaakko Kiander.

Kasvu oli edelleen voimakkainta Pohjois-Suomessa, jossa työntekijämäärä kasvoi 8,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna, mutta myös Etelä-Suomessa työntekijämäärät kasvoivat 7,0 prosenttia. Länsi- ja Itä-Suomessa kasvu jäi keskiarvon alapuolelle.

Satama-ala kasvaa viennin vahvistumisen myötä

Satama-alalla työntekijämäärät kääntyivät kasvuun viime vuoden loppupuoliskolla. Kasvu vahvistui edelleen alkuvuonna, ja työntekijämäärät nousivat tammikuussa 8,3 prosenttia vuoden takaisesta.

– Tilastokeskuksen tuoreiden lukujen mukaan viennin volyymi kasvoi viime vuonna 7,8 prosenttia. Tämä näkyy suoraan satama-alan työntekijämäärissä, jotka ovat nyt vahvassa kasvussa, Kiander sanoo.

Henkilöstövuokrauksessa työntekijämäärän kasvu on ollut jo parin viime vuoden ajan reilusti keskiarvon yläpuolella, ja trendi näyttää jatkuvan. Tammikuussa työntekijämäärä kasvoi peräti 16,8 prosenttia.

Suhdannetietoa kuukausittain

Eläkevakuutusyhtiö Etera on julkaissut suhdanneindeksiä vuodesta 2013 lähtien. Ilmarinen ja Etera yhdistyivät vuoden 2018 alussa. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu nyt niistä yhdistyneen Ilmarisen yritysasiakkaista, jotka ilmoittavat palkkatietonsa kuukausittain. Suhdanneindeksi kuvaa noin 15 000 Ilmarisen asiakkaana olevan yrityksen työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna.

Ilmarisen suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain, seuraavan kerran 20.4.2018.

Lue lisää ja tutustu tarkemmin: www.ilmarinen.fi/suhdanneindeksi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,1 miljoonaan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 46 miljardin euron sijoitusvarallisuus.