Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä kasvoi 4,7 prosenttia toukokuussa

Työntekijämäärät Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä kasvoivat toukokuussa 4,7 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Kasvuvauhti reipastui selvästi alkuvuodesta, ja koko alkuvuoden kasvu on nyt keskimäärin 3,5 prosenttia. Erityisesti rakennusalalla työntekijämäärät kääntyivät toukokuussa kasvuun vaisumman alkuvuoden jälkeen.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä noin 17 000 yrityksen työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

– Työntekijämäärät yrityksissä kasvoivat alkuvuonna selvästi edellisvuotta hitaammin ja joillakin toimialoilla jopa vähenivät, mutta toukokuussa päästiin taas viimevuotisiin kasvulukuiihin. Erityisesti rakennusalalla työntekijämäärä kasvoi toukokuussa reippaasti, jopa 5,5 prosenttia, mikä ylitti viime vuoden keskimääräisen kasvun. Kaupan alalla, teollisuudessa ja kuljetuksessa oli myös kasvua alkuvuoteen verrattuna, mutta viime- ja edellisvuoden huippuluvuista ollaan edelleen selvästi jäljessä, sanoo Ilmarisen yhteiskuntasuhdejohtaja Jaakko Kiander.

Suhdanneherkällä henkilöstövuokrausalalla kasvua oli toukokuussa vain 2,8 prosenttia ja koko alkuvuonna keskimäärin 4,9 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Vielä viime vuonna alalla nähtiin huimia yli 15 prosentin kasvulukuja.

Pohjoisessa vahvaa kasvua

Alueellisesti työntekijämäärät kasvoivat vauhdikkaimmin Pohjois-Suomessa, jossa kasvua oli toukokuussa peräti 7,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Pohjois-Suomessa kasvu on ollut muuta maata vauhdikkaampaa jo usean vuoden ajan. Hitainta kasvua nähtiin toukokuussa Länsi-Suomessa, jossa työntekijämäärät kasvoivat 3,0 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Suhdanneindeksiä on julkaistu kuukausittain vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu noin 17 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa kuukausittain. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Lue lisää ja tutustu tarkemmin: www.ilmarinen.fi/suhdanneindeksi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 47 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Lisätietoja: www.ilmarinen.fi