Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä kasvoi edelleen - nousua lähes viisi prosenttia

Työntekijämäärä nousi toukokuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä lähes viisi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Työntekijämäärä on nyt jatkanut kasvuaan yhtäjaksoisesti yli vuoden ajan. Toimialoista vahvimmin kehittyivät majoitus- ja ravitsemusala sekä henkilöstövuokraus. Osalla aloista voi jo esiintyä pulaa henkilöstöstä.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 60 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Työntekijämäärä kasvoi toukokuussa +4,8 prosenttia (huhtikuu +4,8 %) verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan.

– Ilmarisen suhdanneindeksissä seuraamista toimialoista vain rakentaminen oli toukokuussa pienessä laskussa. Työntekijämäärät ovat nyt nousseet jo yli vuoden ajan yhtäjaksoisesti. Hyvä kehitys näkyy myös laajasti koko Suomessa, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Voimakkaimmin positiivinen kehitys näkyi toukokuussa majoitus- ja ravitsemusalalla (+32,4 %), henkilöstövuokrauksessa (+10,5 %), viestinnässä ja tietotekniikassa (+7,5 %) sekä teollisuudessa (+4,4 %).

– Majoitus- ja ravitsemusalan työntekijämäärä on noussut poikkeuksellisen paljon, vaikka viime vuoden toukokuun vertailukausi oli jo kohtalaisen hyvä. Lukujen perusteella ala kohtaa kasvun esteitä, koska osaavaa työvoimaa ei välttämättä riitä jokaiseen ravintolaan tai hotelliin, Vatanen arvioi.

Edelleen kuitenkin tummia pilviä riittää talouden kasvun ja työllisyyskehityksen yllä.

– Venäjän hyökkäyssodan vuoksi asetetut talouspakotteet ovat vaikuttaneet Suomen vientiin ja teollisuustuotantoon. Samalla maailman talouden kasvuvauhdin hiipuminen, koronatilanteen heikentyminen varsinkin Kiinassa ja nousevat korot vaikuttavat väistämättä myös Suomen talouteen. Inflaation kiihtyminen puolestaan nostaa hintoja ja vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen. Voi olla, että alkuvuoden hyvä kehitys kääntyy loppuvuodesta joillain toimialoilla laskuun, Vatanen arvioi.

Alueiden kehitys jatkui vahvana

Suhdanneindeksiin kuuluvien toimialojen työntekijämäärät ovat kehittynyt myös alueellisesti positiivisesti jo yli vuoden ajan. Toukokuussa viestintä- ja tietotekniikka, kauppa, henkilöstövuokraus, teollisuus sekä majoitus- ja ravitsemus olivat plussalla kaikilla alueilla. Voimakkainta kehitys oli Etelä-Suomessa (+6,1 %) ja Länsi-Suomessa (+5,0 %).

Toukokuun työntekijämäärien kehitys alueittain:

Etelä-Suomi (+6,1 %): Seuratuista toimialoista kasvua oli majoitus- ja ravitsemusalalla (+37,8 %), henkilöstövuokrauksessa (+10,5 %), viestintä- ja tietotekniikassa (+8,6 %), kuljetuksessa (+7,2 %), teollisuudessa (+3,6 %) ja kaupan alalla (+2,0 %). Laskussa oli ainoastaan rakentaminen (-1,5 %).

Länsi-Suomi (+5,0 %): Kasvua oli majoitus- ja ravitsemusalalla (+27,8 %), henkilöstövuokrauksessa (+12,7 %), viestintä- ja tietotekniikassa (+7,3 %), teollisuudessa (+5,3 %), rakentamisessa (+0,9 %) ja kaupan alalla (+0,7 %). Laskussa oli ainoastaan kuljetusala (-0,7 %).

- Itä-Suomi (+2,3 %): Kasvussa olivat majoitus- ja ravitsemusala (+19,8 %), kaupan ala (+5,2 %) henkilöstövuokraus (+4,3 %), teollisuus (+4,2 %) sekä viestintä- ja tietotekniikka (+1,7 %). Laskussa oli kuljetusala (-0,7 %). Rakentaminen pysyi samalla tasolla kuin viime vuonna (+ 0 %).

Pohjois-Suomi (+4,2 %): Seuratuista toimialoista kasvua oli majoitus- ja ravitsemusalalla (+31,0 %), henkilöstövuokrauksessa (+6,1 %), teollisuudessa (+5,3 %), kaupan alalla (+5,0 %), rakentamisessa (+3,7 %), kuljetuksessa (+ 0,5 %) sekä viestintä- ja tietotekniikassa (+0,4 %).

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 60 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin

• Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
  • Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi