Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä putosi edelleen – myös alueelliset erot kasvoivat

Työntekijämäärä putosi Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä joulukuussa -5,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä pudotusta tuli noin -26 prosenttia. Toimialoista ainoastaan tietotekniikan ja viestinnän alalla työntekijämäärä kasvoi.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 40 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Suhdanneindeksin työntekijämäärä laski joulukuussa -5,4 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan.

– Työntekijämäärä kääntyi suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä marraskuussa laskuun kesän ja syksyn positiivisen kehityksen jälkeen. Sama trendi jatkui myös joulukuussa. Mahdollisesti tiukentuvat koronarajoitukset ja toistaiseksi suhteellisen hidas rokotustahti luovat vielä varjoja talouden toipumisen eteen, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen

Suhdanneindeksin toimialoista majoitus ja ravitsemus, kuljetus sekä henkilöstövuokraus laskivat eniten vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna.

– Kovasti kärsineellä majoitus- ja ravitsemusalalla lasku kiihtyi ja miinusta tuli nyt noin -26 prosenttia (marraskuussa -19,3%), henkilöstövuokrauksessa laskua oli -17,5 prosenttia (-19,1%) ja kuljetuksessa -12 prosenttia (-11,6%).

Suhdanneindeksiin kuuluvista toimialoista ainoastaan tietotekniikan ja viestinnän ala oli joulukuussa plussan puolella.

– Suhteellisesti hyvin koronapandemian aikana pärjänneellä tietotekniikan ja viestinnän alalla oli nytkin valoa tunnelin päässä, kun kasvua kertyi työntekijämäärässä hiukan yli prosentin (+1,3%). Teollisuudessakin lasku oli suhteellisen pientä: miinusta tuli -2,7 (marraskuussa -2,8%) prosenttia. Kaupan alalla lasku pysyi samalla tasolla kuin joulukuussa kuin marraskuussakin: -2,6 prosenttia, Jouni Vatanen kertoo.

Alueiden väliset erot isoja

Joulukuun suhdanneindeksissä alueiden väliset erot kasvoivat. Etelä-Suomessa työntekijämäärä laski -4,7 prosenttia, kun Pohjois-Suomessa laskua tuli melkein puolet enemmän: -8,6 prosenttia. Pohjois-Suomessa tilanne näyttääkin alueelle hyvin tärkeän talvimatkailun osalta sumuiselta koronatilanteen ja -rajoitusten vuoksi.

Etelä-Suomi (-4,7 %): Pahimpia kärsijöitä ovat olleet majoitus- ja ravitsemus sekä kuljetus. Joulukuussa ravitsemus- ja majoitusalan työntekijämäärä putosi -28 prosenttia (marraskuu -21%). Kuljetusalalla muutos oli samalla tasolla kuin marraskuussa: -15 prosenttia. Terveys- ja sosiaalipalvelut oli joulukuussa noussut vuoden takaisesta lähes kolme prosenttia. Huomioitavaa oli myös tietotekniikan nousu 0,2 prosenttia plussalle (marraskuu -1,1 %).

Länsi-Suomi (-5,9 %): Myös Länsi-Suomessa majoitus- ja ravitsemus (-25 %) sekä kuljetus (-10,4 %) olivat edelleen kovassa laskussa. Länsi-Suomessa tietotekniikka on ollut koko vuoden 2020 ajan selvästi positiivinen ja joulukuussakin sen tulos oli 6,5 prosenttia plussalla.

Itä-Suomi (-4,9 %): Itä-Suomessa kaikkien seurattujen toimialojen työntekijämäärän muutosluku oli negatiivinen. Erityisesti erottuivat majoitus- ja ravitsemus (-15 %) ja kuljetus (-8,7 %). Pienintä lasku oli tietotekniikassa. Sekä teollisuudessa, kaupassa että rakentamisessa oltiin noin kolmen prosentin laskussa.

Pohjois-Suomi (-8,6 %): Pohjois-Suomessa kovasti koronan vaikutuksesta kärsinyt majoitus- ja ravitsemusala jatkoi laskuaan ja oli -31,5 % suhteessa viime vuoteen. Joulukuussa merkittävimpiä kärsijöitä olivat jälleen henkilöstövuokraus ja matkajärjestäjien toiminta. Molemmilla aloilla työntekijämäärät laskivat joulukuussa yli -40 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Kaikki muutkin seuratut toimialat olivat laskussa.

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 40 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin:

Lisätietoja:

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Tutkimus: Eläkeläiset kokevat taloudellisen tilanteensa kohtalaiseksi – työnteko eläkkeellä kiinnostaa kahta kolmesta5.2.2021 09:00:00 EETTiedote

Eläkeläiset kokevat taloudellisen tilanteensa kohtalaiseksi, ja useimmat ovat varautuneet eläkeikään myös itse. Taloudellinen tilanne huolestuttaa useampaa kuin joka kolmatta. Moni haluaa tehdä ansiotyötä eläkkeellä, ja joka kolmas on jossain muodossa sitä tehnytkin. Eläkeläisten mielestä työnteon lisäämiseksi tulisi muuttaa asenteita, verotusta ja työn tarjontaa, selviää tuoreesta tutkimuksesta.