Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärän kasvu hidastui hieman

Työntekijämäärä nousi lokakuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä lähes kaksi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Toimialoista vahvimmin kehittyivät henkilöstövuokraus sekä majoitus- ja ravitsemusala. Rakentaminen, kauppa ja kuljetus olivat laskussa. Alueellisesti tarkasteltuna työntekijämäärä oli laskusuunnassa Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Ilmarisen suhdanneindeksi kertoo ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 60 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Työntekijämäärä kasvoi lokakuussa +1,8 prosenttia (syyskuu +2,7 %) verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Työntekijämäärät ovat nousseet yli puolentoista vuoden ajan yhtäjaksoisesti. Hyvä kehitys näkyi lokakuussa eniten henkilöstövuokrauksessa (+10,9 %), majoitus- ja ravitsemusalalla (+7,5 %) sekä viestinnässä ja tietotekniikassa (+5,8 %).

– Majoitus- ja ravitsemusalalla ja siihen vahvasti kytkeytyvällä henkilöstövuokrauksen toimialalla on ollut vahvaa kehitystä. Koronarajoitusten purkamisen jälkeen kulutus ravintoloissa on palautunut nopeasti hyvälle tasolle. Aloja vaivannut työvoimapula on myös hieman hellittänyt, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Ilmarisen seuraamista toimialoista laskussa olivat rakentaminen (-2,4 %), kauppa (-0,4 %) ja kuljetus (-0,4 %).

– Rakentamisen osalta laskua lienee luvassa myös tulevien kuukausien aikana. Pessimistiset tuotanto-odotukset heijastuvat myös alan työllisyyteen. Kustannusten noustessa alan yritysten kannattavuus on koetuksella, ja joitakin konkursseja alalla onkin jo nähty, Vatanen arvioi.

Maailmalla ja Suomessa riittää haasteita taloudessa ja työllisyyskehityksessä. Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset tuntuvat globaalisti, maailmantalous sakkaa, osakemarkkinat ovat laskeneet ja inflaatio jyllää.

– Onneksi meillä taloustilannetta on vielä tukenut vahva työllisyys, kuten myös suhdanneindeksi osoittaa, Vatanen muistuttaa.

Itä- ja Pohjois-Suomessa laskua työntekijämäärissä

Lokakuussa alueellinen kehitys oli voimakkainta Etelä-Suomessa (+3,5 %) ja Länsi-Suomessa (+1,8). Työntekijämäärä oli laskusuunnassa Itä-Suomessa (-1,9 %) ja Pohjois-Suomessa (-0,1 %).

Lokakuun työntekijämäärien kehitys alueittain:

Etelä-Suomi (+3,5 %): Seuratuista toimialoista kasvua oli majoitus- ja ravitsemusalalla (+13,6 %), henkilöstövuokrauksessa (+11,5 %), viestintä- ja tietotekniikassa (+5,8 %), teollisuudessa (+2,9 %), kuljetuksessa (+0,8 %) ja kaupan alalla (+0,7 %). Laskussa oli rakentaminen (-2,8 %).

Länsi-Suomi (+1,8 %): Kasvua oli henkilöstövuokrauksessa (+13,1 %), viestintä- ja tietotekniikassa (+9,2 %) ja teollisuudessa (+3,6 %). Laskussa olivat kauppa (-2,6 %), kuljetus (-1,8 %), majoitus- ja ravitsemusala (-0,5 %) sekä rakentaminen (-0,1 %).

Itä-Suomi (-1,9 %): Kasvussa olivat majoitus- ja ravitsemusala (+1,7 %) ja teollisuus (+1,4 %). Laskussa olivat kauppa (-5,7 %), rakentaminen (-4,3 %), henkilöstövuokraus (-3,5 %), kuljetus (-2,6 %) sekä viestintä- ja tietotekniikka (-0,2 %).

Pohjois-Suomi (-0,1 %): Seuratuista toimialoista kasvua oli majoitus- ja ravitsemusalalla (+1,3 %), kuljetuksessa (+0,6 %) ja teollisuudessa (+0,2 %). Laskussa olivat henkilöstövuokraus (-4,3 %), rakentaminen (-3,0 %), viestintä- ja tietotekniikka (-1,0 %) ja kauppa (-0,2 %).

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 60 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
Sami Kelhä, viestintäpäällikkö, p. 050 587 8464, sami.kelha@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 55 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 30 September 2022: Premiums written growing strongly, return on investments negative, solvency remained good28.10.2022 13:13:42 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was -8.0 (10.5) per cent, i.e. EUR 4.9 billion negative due to falling stock prices and rising interest rates. The market value of investments fell to EUR 55.8 (60.8) billion. The long-term average return on investments was 5.7 per cent. This corresponds to an annual real return of 3.9 per cent.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.9.2022: Premieinkomsten växer starkt, placerings-avkastningen var negativ, solvensen är på en fortsatt god nivå28.10.2022 13:10:32 EEST | Tiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var -8,0 (10,5) procent, dvs. 4,9 miljarder euro negativ som en följd av aktiekursernas nedgång och räntestegringen. Placeringarnas marknadsvärde sjönk till 55,8 (60,8) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 5,7 procent. Detta motsvarar en realavkastning på 3,9 procent.

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1. - 30.9.2022: Vakuutusmaksutulo vahvassa kasvussa, sijoitustuotto negatiivinen, vakavaraisuus edelleen hyvällä tasolla28.10.2022 13:07:16 EEST | Tiedote

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto 1.1. - 30.9.2022 oli -8,0 (10,5) prosenttia eli 4,9 miljardia euroa negatiivinen osakekurssien laskun ja korkojen nousun seurauksena. Sijoitusten markkina-arvo laski 55,8 (60,8) miljardiin euroon. Sijoitusten pitkän aikavälin keskituotto oli 5,7 prosenttia. Tämä vastaa 3,9 prosentin reaalituottoa.