Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärät vahvassa kasvussa

Työntekijämäärät ovat vahvassa kasvussa, kertoo Ilmarisen suhdanneindeksi. Seurantaryhmän työntekijämäärät kasvoivat marraskuussa 7,4 prosenttia edellisvuodesta. Erityisen voimakasta kasvu oli henkilöstövuokrausalalla.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

Marraskuussa seurantaryhmän työntekijämäärät kasvoivat 7,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tammi-marraskuun suhdanneindeksi oli 6,1 prosenttia.

- Työntekijämäärien kasvu jatkui vahvana. Kasvu ei keskittynyt pelkästään pääkaupunkiseudulle, vaan esimerkiksi Pohjois-Suomessa nähtiin kovia lukuja, Ilmarisen johtaja Jaakko Kiander kommentoi.

Henkilöstövuokraus kovassa kasvussa

Henkilöstövuokrausalla työntekijämäärät kasvoivat erityisen voimakkaasti. Marraskuussa seurantaryhmän työntekijämäärät kasvoivat peräti 14,6 prosenttia edellisvuodesta. Tammi-marraskuussa kasvua oli 11,2 prosenttia edellisvuodesta.

- Henkilöstövuokrauksessa työntekijämäärien kasvu oli selvästi seuraamistamme toimialoista vahvinta, Kiander sanoo.

Hyvä vire jatkui myös rakentamisessa. Rakentamisen työntekijämäärät kasvoivat marraskuussa 6,4 prosenttia edellisvuodesta. Tammi-marraskuussa kasvua oli 5,1 prosenttia.

Satama-alalla marraskuu oli neljäs peräkkäinen positiivinen kuukausi. Marraskuussa työntekijämäärät kasvoivat 3,8 prosenttia ja tammi-marraskuussa 0,9 prosenttia edellisvuodesta.

Suhdannetietoa kuukausittain

Eläkevakuutusyhtiö Etera on julkaissut suhdanneindeksiä vuodesta 2013 lähtien. Ilmarinen ja Etera yhdistyivät vuoden 2018 alussa. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu nyt niistä yhdistyneen Ilmarisen yritysasiakkaista, jotka ilmoittavat palkkatietonsa kuukausittain. Suhdanneindeksi kuvaa noin 15 000 Ilmarisen asiakkaana olevan yrityksen työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna.

Ilmarisen suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain, seuraavan kerran 20.2.2018.

Lue lisää ja tutustu tarkemmin: www.ilmarinen.fi/suhdanneindeksi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,1 miljoonaan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 45 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä kasvoi viime vuonna 6,1 prosenttia20.2.2018 14:45Tiedote

Työntekijämäärät suomalaisissa yrityksissä olivat viime vuonna vahvassa kasvussa, kertoo Ilmarisen suhdanneindeksi. Indeksin seurannassa olevat yritykset työllistivät vuoden aikana 6,1 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Työntekijämäärä henkilöstövuokrausalalla kasvoi voimakkaasti koko vuoden, ja satama-alalla työntekijämäärät kääntyivät nousuun loppuvuonna viennin kasvun myötä.