Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärien kasvu hidastuu

Työntekijämäärät Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä kasvoivat syyskuussa hitaammin kuin kertaakaan kahteen vuoteen. Erityisesti suhdanneherkillä rakentamisen ja henkilöstövuokrauksen aloilla kasvu näyttää hiipuvan.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä noin 15 000 yrityksen työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

Työntekijämäärät kasvoivat edelleen 4,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna, mutta viime vuonna ja vielä alkuvuonna saavutetusta yli 6 prosentin kasvuvauhdista on jääty selvästi.

– Työntekijämäärien kasvu on hidastunut erityisesti suhdanneherkillä rakentamisen ja henkilöstövuokrauksen aloilla. Henkilöstövuokraukseen keskittyneissä yrityksissä työntekijämäärät kasvoivat syyskuussa 4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna, kun alkuvuonna kasvua oli yli 15 prosenttia. Kasvu on ollut yhtä matalaa viimeksi vuonna 2015, sanoo Ilmarisen yhteiskuntasuhdejohtaja Jaakko Kiander.

Rakentamisessa kasvua oli syyskuussa 3,1 prosenttia, mikä oli matalin luku kahteen vuoteen.

Muista toimialoista kaupassa ja teollisuudessa kasvu oli ripeämpää, ja työntekijämäärät lisääntyivät syyskuussa noin 5 prosenttia.

Suhdannetietoa kuukausittain

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu noin 15 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa kuukausittain. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna.

Ilmarisen suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain, seuraavan kerran 20.12.2018.

Lue lisää ja tutustu tarkemmin: www.ilmarinen.fi/suhdanneindeksi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 47 miljardin euron sijoitusvarallisuus.