Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärien kasvu jatkui

Työntekijämäärät Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä kasvoivat lokakuussa 5,2 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Kasvu on edelleen vakaata, mutta viime vuoden huippuluvuista on jääty.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä noin 15 000 yrityksen työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

– Työntekijämäärien kasvu kaupan ja teollisuuden aloilla on ollut koko vuoden hieman viime vuotista vauhdikkaampaa. Sen sijaan suhdanneherkillä rakentamisen ja henkilöstövuokrauksen aloilla kasvu on etenkin loppuvuotta kohti hidastunut selvästi. Henkilöstövuokraukseen keskittyneissä yrityksissä työntekijämäärät kasvoivat syksyllä 4-5 prosentin vauhtia, kun alkuvuonna kasvua oli yli 15 prosenttia, sanoo Ilmarisen yhteiskuntasuhdejohtaja Jaakko Kiander.

Rakennusalalla kasvua oli lokakuussa 3,1 prosenttia, kun viime vuonna ja vielä alkuvuodesta saavutettiin yli kuuden prosentin kasvulukuja.

– Suhdanneindeksi kertoo talouskasvun käänteestä. Yritysten työntekijämäärät kasvavat edelleen, mutta nopeimman kasvun vaihe on ohitettu, Kiander arvioi.

Alueellisesti työntekijämäärät ovat kasvaneet vauhdikkaimmin Pohjois-Suomessa, jossa kasvua oli lokakuussa 6,7 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Pohjois-Suomessa kasvun hidastuminen on kuitenkin ollut muuta maata selkeämpää; viime vuonna työntekijämäärät kasvoivat pohjoisessa yli 9 prosentin vauhtia. Etelä-Suomessa kasvu on viime vuoden tasolla noin 6 prosentissa.

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu noin 15 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa kuukausittain. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna.

Lue lisää ja tutustu tarkemmin: www.ilmarinen.fi/suhdanneindeksi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme yli 1,1 miljoonaan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 47 miljardin euron sijoitusvarallisuus.