In Memoriam: Sinikka Nopola

Rakastettu ja palkittu kirjailija Sinikka Nopola kuoli vaikeaan sairauteen keskiviikkona 13.1.2021 Helsingissä. Hän oli 67-vuotias, syntynyt 26. marraskuuta 1953 Helsingissä, ja viettänyt lapsuutensa ja nuoruutensa Tampereella. Aikuisiän Helsingissä asunut Nopola mökkeili koko elämänsä Vesilahden Narvassa, jossa hän kirjoitti myös ison osan tuotannostaan. Hänen uskomaton energiansa, idearikkautensa ja aktiivinen työvireensä säilyivät loppuun saakka.

Sinikka Nopola aloitti työuransa toimittajana Helsingin Sanomissa ja siirtyi vapaaksi kirjailijaksi ja journalistiksi vuonna 1985. Hänen ominaislaatunsa kirjoittajana ilmeni jo vuonna 1987 ilmestyneessä esikoisteoksessa Teepussit. Novellikokoelma on täynnä erilaisten ihmisten kohtaamisia ja kommunikaation nyrjähdyksiä. Hänen monipuolista ja mittavaa tuotantoaan leimaa tarkkanäköisyys ja huumori. Hän ymmärsi suomalaista luonteenlaatua ja hulluutta hellyydellä. Nopolan hämäläistarinat Eilasta ja Rampesta ovat tästä oiva esimerkki. Hänen kielellinen nerokkuutensa hämmästytti yhä uudestaan: se taipui hetkessä proosasta elokuvakäsikirjoituksiin ja riimirunoista lauluihin.

Ei tehrä tästä ny numeroa, mutta Sinikka Nopolan merkitys suomalaiselle kulttuurille ja kirjallisuudelle on mittaamaton. Erityisesti hänen yhdessä sisarensa Tiina Nopolan kanssa vuodesta 1989 kirjoittamansa suositut lastenromaanisarjat ovat tuoneet suomalaiseen lastenkulttuuriin jotain kestävää ja pysyvää. Heinähattu ja Vilttitossu- sekä Risto Räppääjä -sarjat koskettavat vuosikymmenestä toiseen yhä uusia lukijasukupolvia ja sytyttävät rakkauden lukemiseen.

Noin 80 kirjaa, lukuisia näytelmiä ja elokuvakäsikirjoituksia, pakinoita, esseitä, kuunnelmia, musikaaleja… Sinikka Nopolan elämäntyö on laaja ja vaikuttava. Nopolan tuotannossa näkyy hänen nuoruuden idoliaan Saima Harmajaa mukaillen pyrkimys ja tavoittelu korkeuksia kohti, mutta humoristisesti, kaikenikäisiä lukijoita puhutellen.

Tulemme kaikki Tammessa ja WSOY:llä kaipaamaan Sinikka Nopolan uskomatonta mielikuvitusta, nopeaa älyä, sinnikkyyttä ja lämmintä sydäntä. Läheisten lisäksi Sinikkaa jäävät kaipaamaan kaikki me, jotka olemme rakastaneet hänen teoksiaan – sekä kaikki ne tulevat lukijat, jotka eivät vielä ole edes syntyneet.

Yhteystiedot: Kustantaja Saara Tiuraniemi, saara.tiuraniemi@tammi.fi, 0400 873 335

Tammi julkaisee Bidenin virkaanastujaisissa ihastuttaneen runoilija Amanda Gormanin teokset suomeksi3.2.2021 14:17:02 EETTiedote

Tammi on hankkinut oikeudet runoesityksellään Joe Bidenin virkaanastujaisissa koko maailman hurmanneen Amanda Gormanin teoksiin. Hänen tuotantonsa käsittää sekä runoja että lastenkirjoja. Gormanin teokset ovat herättäneet valtavaa kiinnostusta kaikkialla ja niiden oikeudet on myyty huutokaupoilla jo lukuisiin maihin. On selvää, että 22-vuotiaan poikkeuksellisen lahjakkaan runoilijan sanoma tuo sitä toivoa ja valoa, jota maailma nyt kipeästi kaipaa.

Äänikirjana julkaistava tietokirja Rikospaikkana Vastaamo paljastaa, miten Suomen suurin rikos järkytti yhteiskuntaa2.2.2021 14:25:05 EETTiedote

Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurto on uhrimäärällä mitattuna Suomen historian suurin rikos. Kaiken kaikkiaan noin 40 000 psykoterapia-asiakkaan henkilötiedot ja potilaskertomukset varastettiin. Tiedoilla kiristettiin rahaa Vastaamolta ja sen asiakkailta, ja osa tiedoista vuodettiin verkkoon. Rikos aiheutti mittavat taloudelliset vahingot ja horjutti myös ihmisten mielenterveyttä, turvallisuudentunnetta ja yhteiskunnallista luottamusta ennenkuulumattoman julmalla tavalla. Tammi julkaisee ajankohtaisen puheenvuoron Rikospaikkana Vastaamo maaliskuussa 2021.